matiaslyd Skrevet 11. mars 2015 Del Skrevet 11. mars 2015 er det noen som har skikkelig peiling på tilkobling mellom tv og relativt gammel Nad forsterker (15år gammel)?. Antar at det må kobles analogt. Hvis noen kan komme hjem til meg og koble det for meg er jeg villig til å betale vedkommende er anseelig sum. Bor i Nydalen i oslo. Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 11. mars 2015 Del Skrevet 11. mars 2015 (endret) Det kommer an på TV'en, og hvilke utganger den har. De fleste nyere modeller har optisk lydutgang, mens noen også har analog utgang. Da trenger du kun en overgang og to kabler. En enkel optisk overgang og en rca-kabel. Endret 11. mars 2015 av Mixy 1 Lenke til kommentar
Pop Skrevet 11. mars 2015 Del Skrevet 11. mars 2015 er det noen som har skikkelig peiling på tilkobling mellom tv og relativt gammel Nad forsterker (15år gammel)?. Antar at det må kobles analogt. Hvis noen kan komme hjem til meg og koble det for meg er jeg villig til å betale vedkommende er anseelig sum. Bor i Nydalen i oslo. Finner du tv-modell og poster her er det greit å se hvilke muligheter du har. En stor fordel med digital utgang, da DAC i tv ikke er nevneverdig spenstige saker. I verste fall kobler du RCA ut fra tv til forsterkeren din, men det er likevel et stor løft fra innebygde tv-høyttalere. Lenke til kommentar
matiaslyd Skrevet 12. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2015 Jepp! Her er utgangene fra TVen. Lenke til kommentar
matiaslyd Skrevet 12. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2015 Dette er tv modellen. Lenke til kommentar
matiaslyd Skrevet 12. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2015 Her er foraterkeren. Lenke til kommentar
matiaslyd Skrevet 12. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2015 Jeg har forsøkt å koble sammen det opplagte, men det fungerer ikke. Jeg finner ingen aux utgang, hvis det er det det heter, det man ville koblet hodetelefoner til. Hadde det vært det ville saken vært grei. Det virker som om jeg har kjøpt en skikkelig billig dritt tv. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 12. mars 2015 Del Skrevet 12. mars 2015 R(audio) og L(mono) på TV kobles til Sound Video på forsterker med vanlige RCA-kabler. Alternativt Tape1, Tape2 eller en av de andre. Så må du bare bytte kilde på forsterker og endre innstilling på TV for å sende lyden ut via den analoge utgangen Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 12. mars 2015 Del Skrevet 12. mars 2015 R(audio) og L(mono) på TV kobles til Sound Video på forsterker med vanlige RCA-kabler. Alternativt Tape1, Tape2 eller en av de andre. Så må du bare bytte kilde på forsterker og endre innstilling på TV for å sende lyden ut via den analoge utgangen Sikker på at TVen kan sende lyd ut her? Den er kun merket som inngang. Jeg tror løsningen er overgang fra optisk til rca som jeg postet over. Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 12. mars 2015 Del Skrevet 12. mars 2015 Scart-utgangen på tv'n kjører lyd ut. Claser'n på Storo-senteret har komponent til scart-adapter. Regner med du allerede har phono-kablene som skal mellom adapter og forsterker. http://www.clasohlson.com/no/Exibel-Scart-adapter/32-2399 Lenke til kommentar
matiaslyd Skrevet 12. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2015 (endret) Kjører den lyd ut gjennom snart utgangen hele tiden? Eller må jeg stiller inn lyden så den går ut scart veien? Det virker vrient å bare sende lyd ut fra scart. Men jeg finner en optisk lydutgang på "lyd ut" menyen på TVen. Da kjøper jeg altså adapter? Er det noen som vet hvorfor jeg må ha den kretsen jeg har på forsterkeren for å få lyd. Den RCA ledningen som går inn og ut på forsterkeren ved siden av hverandre. Altså den sorte RCA ledledningen, ikke den hvite. Endret 12. mars 2015 av matiaslyd Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12. mars 2015 Del Skrevet 12. mars 2015 SCART sender som regel lyd ut hele tiden. Eneste du trenger er SCART-overgangen RulleRimfrost linket til. Lenke til kommentar
matiaslyd Skrevet 12. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2015 Dette er "lyd ut" menyen. Har nå forsøkt å gå veien om en scart adapter, men får ingen lyd fra forsterkeren. Lenke til kommentar
matiaslyd Skrevet 12. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2015 Dette er "lyd ut" menyen. Har nå forsøkt å gå veien om en scart adapter, men får ingen lyd fra forsterkeren. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 Les godt i manualen, så bør det stå at den gir lyd ut på scarten, og da skal den ha det hele tiden. Hvis du går for å bruke den optiske utgangen med en omformer, så er det ikke sikkert dette funker. Enkelte TVer gir bare Dolby stereo ut, ikke PCM, og da funker ikke alle DACer heller. Fikk merke det selv med min Philips. Siste løsning kan være hvis TVen har en hodetelefonutgang, så kan du bruke denne med en 3,5mm minjack til 2xRCA kabel. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 Enklest med overgangen fra scart til komponent som linket over. Dette er analoge signaler som går rett i din analoge forsterker. Best lyd får du med optisk ut til DAC, deretter RCA til forsterkeren. Men det avhenger av at du får rette signaler ut fra TV, som Anders sier. DACens kvalitet vil ha betydning i mange tilfeller, men neppe her. Kjøp en enkel og rimelig. Lenke til kommentar
matiaslyd Skrevet 16. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2015 Jeg fikk det til etter et besøk hos HiFi klubben der jeg fikk kjøpt en dac. Var hos lefdal, elkjøp og expert, men de hadde nærmest aldri hørt om en dac før. Takk for hjelpen folkens! Lenke til kommentar
WPX Skrevet 26. august 2015 Del Skrevet 26. august 2015 (endret) Kaprer tråden litt da jeg er i omtrent samme situasjon som ts. Har en gammel NAD 302 og to Dali 104-høyttalere. Vedlagt er bilder av tv- og forsterkerutgangene. TVen har både noen innganger bak, samt noen på siden. Må jeg også kjøpe en DAC og RCA-ledninger om jeg vil ha lyden fra TVen ut gjennom høyttalerne? Skjønner dog ikke helt hva funksjonen til den DACen er, er litt grønn på dette her... Hadde satt stor pris på om noen kunne hjelpe! Endret 26. august 2015 av WPX Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 26. august 2015 Del Skrevet 26. august 2015 (endret) Ja, hvis du vil ha best mulig lyd er en DAC å foretrekke. Da kobler du "Digital audio out" på TV'en til en DAC med coax-kabel, og så DAC'en videre til forsterkeren med RCA. (Rød og hvit) Det går nok også an å koble TV'en rett i forsterkeren med RCA, men jeg vil tro lydsignalet blir ganske mye kjipere. Det aller beste hadde dog vært om du hadde optisk (SPDIF)-utgang på TV'en. Sikker på at du ikke har det? DAC = Digital Analog Converter. Gjør om digitale signaler til analoge. Endret 26. august 2015 av Shirmah Lenke til kommentar
WPX Skrevet 26. august 2015 Del Skrevet 26. august 2015 Ja, hvis du vil ha best mulig lyd er en DAC å foretrekke. Da kobler du "Digital audio out" på TV'en til en DAC med coax-kabel, og så DAC'en videre til forsterkeren med RCA. (Rød og hvit) Det går nok også an å koble TV'en rett i forsterkeren med RCA, men jeg vil tro lydsignalet blir ganske mye kjipere. Det aller beste hadde dog vært om du hadde optisk (SPDIF)-utgang på TV'en. Sikker på at du ikke har det? DAC = Digital Analog Converter. Gjør om digitale signaler til analoge. Ja, okei, noen spørsmål: 1. Noen DAC du kan anbefale som ikke koster skjorten? Bare å finne en billig en, eller er det noe poeng i å kjøpe en dyrere en? 2. Hvordan ser denne coax-kabelen ut? Beklager mine dumme spørsmål, men sånn er det når man ikke kan en dritt om dette... 3. RCA skal jeg få tak i, er typen jeg må kjøpe både rød og hvit i begge ender da? En rød og hvit ut fra DAC-en og en rød og hvit inn i forsterkeren? Men nei, så vidt jeg ser er det ingen optisk utgang på TV-en.. Det er en middels god 4 år gammel Philips. En slik inngang til venstre du mener, sant (se vedlagt bilde)? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå