pakini Skrevet 11. mars 2015 Del Skrevet 11. mars 2015 Hei! Jeg har bestilt en buss for skolen til barna (FAUleder), pga av sykdom ble turen avebstilt i siste liten, og jeg fikk gitt beskjed med engang, men dog var det jo kvelden før. Bussselskapet vil ha full pris, jeg skjønner jo det, men dette er jo ikke noe man kan forutse? Må vi betale hele summen? Eller kan jeg spørre om å betalte et slags depositum? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 11. mars 2015 Del Skrevet 11. mars 2015 Skal busselskapet lide tap fordi dere måtte avlyse? Hva sier avtalen dere imellom? Lenke til kommentar
pakini Skrevet 11. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2015 Skal busselskapet lide tap fordi dere måtte avlyse? Hva sier avtalen dere imellom? Nei, jeg skjønner jo at det er kjedelig at de taper, og selvsakt skal jeg betale den rekningen, men samtidig så kan jo sykdom skje og ting ikke kan gjennomføres. Har ingen avtale, har bare en bekreftelse på mail. Ikke noe vedlegg eller kontrakt. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 11. mars 2015 Del Skrevet 11. mars 2015 Nå faller dette utanom det som håndtverkertjenestelova omtaler, men eg rekner med at prinsippet blir ganske likt. Då er prinsippet at det kan avtalast eit rimelig avbestillingsgebyr, dersom dette ikkje er avtalt så gjeld dei vanlige reglane om erstattning. Dette betyr då fyrst og fremst kunden må erstatte dei tapa som tjenesteytaren har tapt. Kor stort tapet er vil være avhengig av kva tjenesteytaren faktisk taper på dette, blir det ståande ein tom buss med sjåfør som ikkje blir brukt så vil vell erstattningsansvaret ditt være lik sjåførlønna pluss bussleiga minus dieselen som ikkje blei brukt likevell. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 11. mars 2015 Del Skrevet 11. mars 2015 Ikke minst: pluss tapt overskudd. I praksis: avtalt pris minus sparte kostnader. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 11. mars 2015 Del Skrevet 11. mars 2015 En avtale eller bekreftelse på epost er jo like bindende som hvilken som helst annen avtale. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 11. mars 2015 Del Skrevet 11. mars 2015 Det herr Brun skriver er jo vesentlig. Var bompenger, drivstoff og lignende inkludert i prisen dere betalte? I så fall vil det være naturlig å betale en redusert pris. Lenke til kommentar
Lufthode Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 Det herr Brun skriver er jo vesentlig. Var bompenger, drivstoff og lignende inkludert i prisen dere betalte? I så fall vil det være naturlig å betale en redusert pris. Skal det da være like naturlig at turbusselskapet, i fall tilfredstillende bevis kan fremlegges, kan kreve at avbestiller refunderer potensiell fortjeneste på en tur selskapet måtte si nei til på grunn av avtale med avbestiller? I tilfeller hvor man avbestiller dagen før så er det jo helt klart at man, uten evt avbestillingsforsikringer eller liknende betaler full pris. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 Det herr Brun skriver er jo vesentlig. Var bompenger, drivstoff og lignende inkludert i prisen dere betalte? I så fall vil det være naturlig å betale en redusert pris.Skal det da være like naturlig at turbusselskapet, i fall tilfredstillende bevis kan fremlegges, kan kreve at avbestiller refunderer potensiell fortjeneste på en tur selskapet måtte si nei til på grunn av avtale med avbestiller? I tilfeller hvor man avbestiller dagen før så er det jo helt klart at man, uten evt avbestillingsforsikringer eller liknende betaler full pris. Nei, man skal stilles som om avtalen ble oppfylt. Det innebærer at busselskapet har krav på fortjenesten det ville oppnådd dersom de oppfylte oppdraget som normalt. Det innebærer ikke at de har krav på fortjenesten de kunne oppnådd av å ta et bedre oppdrag. Dersom de får betalt hele prisen uten fradrag, så stilles de i en bedre økonomisk posisjon enn om de hadde kjørt. Det er det ikke grunnlag for, og ingen grunn til. Lenke til kommentar
Lufthode Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 Det herr Brun skriver er jo vesentlig. Var bompenger, drivstoff og lignende inkludert i prisen dere betalte? I så fall vil det være naturlig å betale en redusert pris.Skal det da være like naturlig at turbusselskapet, i fall tilfredstillende bevis kan fremlegges, kan kreve at avbestiller refunderer potensiell fortjeneste på en tur selskapet måtte si nei til på grunn av avtale med avbestiller? I tilfeller hvor man avbestiller dagen før så er det jo helt klart at man, uten evt avbestillingsforsikringer eller liknende betaler full pris. Nei, man skal stilles som om avtalen ble oppfylt. Det innebærer at busselskapet har krav på fortjenesten det ville oppnådd dersom de oppfylte oppdraget som normalt. Det innebærer ikke at de har krav på fortjenesten de kunne oppnådd av å ta et bedre oppdrag. Dersom de får betalt hele prisen uten fradrag, så stilles de i en bedre økonomisk posisjon enn om de hadde kjørt. Det er det ikke grunnlag for, og ingen grunn til. Jeg synes det høres ut som et mareritt å skulle regne ut.. Og det er vel strengt tatt ikke vanlig med slike utregninger om man ikke møter til avtalt reise? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 Gjennomsnittlig kilometerkostnad er jo et greit sted å starte. Hevingsoppgjør er ikke nødvendigvis enkle, men komplisert er bedre enn urimelig. Det er ingen tvil om at hovedregelen er at man skal stilles økonomisk som om avtalen var korrekt gjennomført, og med mindre annet er avtalt her så gjelder det samme. Se f. eks. kjøpsloven pgrf 67, fkjl pgrf 52 og hvtjl pgrf 40 (2), sistnevnte om avbestilling spesifikt. Dette er temmelig sikker rett, altså, og strengt tatt ikke så komplisert å regne ut som du synes å tro. Lenke til kommentar
Lufthode Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 (endret) Gjennomsnittlig kilometerkostnad er jo et greit sted å starte. Hevingsoppgjør er ikke nødvendigvis enkle, men komplisert er bedre enn urimelig. Det er ingen tvil om at hovedregelen er at man skal stilles økonomisk som om avtalen var korrekt gjennomført, og med mindre annet er avtalt her så gjelder det samme. Se f. eks. kjøpsloven pgrf 67, fkjl pgrf 52 og hvtjl pgrf 40 (2), sistnevnte om avbestilling spesifikt. Dette er temmelig sikker rett, altså, og strengt tatt ikke så komplisert å regne ut som du synes å tro. Da er det jo isåfall kjipt for bussfirma i denne saken at det ikke har, (evt har?) beskrevet sine vilkår på dertil egnet sted. Som f.eks Tide har, og som gjenspeiler den praksis jeg har erfaring med fra bransjen, dog 14 dager før var muligens noe strengt. I alle fall; Det er ikke ofte man hører om gruppereisende som får forhandlet frem fratrekk fra 100% betaling av turen ved å vise til kjøpsloven. http://www.tidereiser.no/Reisevilkar-og-betingelser-for-Tide-Reiser Endret 14. mars 2015 av Lufthode Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 Er det ikke mer naturlig å ta dette på reiseforsikringen? Har busselskapet regler/avtaleskjema for utleie som du/dere burde sett i forbindelse med bestillingen? F.eks på hjemmesidene? Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 15. mars 2015 Del Skrevet 15. mars 2015 Det herr Brun skriver er jo vesentlig. Var bompenger, drivstoff og lignende inkludert i prisen dere betalte? I så fall vil det være naturlig å betale en redusert pris.Skal det da være like naturlig at turbusselskapet, i fall tilfredstillende bevis kan fremlegges, kan kreve at avbestiller refunderer potensiell fortjeneste på en tur selskapet måtte si nei til på grunn av avtale med avbestiller? I tilfeller hvor man avbestiller dagen før så er det jo helt klart at man, uten evt avbestillingsforsikringer eller liknende betaler full pris. Nei, man skal stilles som om avtalen ble oppfylt. Det innebærer at busselskapet har krav på fortjenesten det ville oppnådd dersom de oppfylte oppdraget som normalt. Det innebærer ikke at de har krav på fortjenesten de kunne oppnådd av å ta et bedre oppdrag. Dersom de får betalt hele prisen uten fradrag, så stilles de i en bedre økonomisk posisjon enn om de hadde kjørt. Det er det ikke grunnlag for, og ingen grunn til. Jeg synes det høres ut som et mareritt å skulle regne ut.. Og det er vel strengt tatt ikke vanlig med slike utregninger om man ikke møter til avtalt reise? Avtalt pris - (kilometersnittkostnad + bompenger/ferje/parkering)? Kjempevanskelig altså! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå