Gå til innhold

Til hvilken grad har en skole betydning for videre karriere?

Anbefalte innlegg

(Dette ble en unødvendig lang tekst, så gjerne bla til siste avsnitt om du ikke finner dette interessant)

Jeg står nå overfor å velge utdanning til høsten, og som for de fleste andre er ikke dette et enkelt valg. Jeg er (foreløpig, vel og merke) overbevist om at jeg skal studere økonomi og administrasjon. Dette er jo i skrivende stund Norges mest søkte studium, og av den grunn er det ikke spesielt stor etterspørsel. Dette betyr også at det er et bredt spekter av valgmuligheter når det kommer til skole, men det er en rekke betingelser jeg har, som likevel gjør det vanskelig.

Hovedsaklig handler det om at min kjæreste er i samme situasjon om å starte å studere, og vi planlegger derav å flytte ut sammen. Hun planlegger å studere juss, som i motsetning til ØKAD har et mer begrenset tilbud slik jeg har forstått det (correct me if i'm wrong). Utfordringen vi da står ovenfor er å finne den best egnede skolen hvor hun kan studere jus, og jeg ØKAD. En begrensning vi har er at hun gikk nokså hardt ned i karakterer fra termin 1 til termin 2. Fra et snitt på 5,1 + studiepoeng, til et snitt hun ikke en gang ønsker å fortelle meg, men har forstått at det er omlag 4,6-4,7 totalt, inklusivt studiepoeng. For min del har jeg så langt funnet ut at det kun er NHH jeg ikke kommer inn på (i henhold til prognosene for inntakskrav).

Hun har lyst til å gå på høyskolen i Lillehammer, hvor vi jo begge kommer inn. Det er en rekke fordeler med plassen, blant annet er det billig å bo. Komplekset mitt med HiL er at opptakskravene så vidt ligger på 40 studiepoeng, noe som gir meg inntrykk av at dette ikke er en særlig "god skole for" min valgte utdanning.

Her kommer min egentlige problemstilling; har skole en relevant betydning slik jeg har basert fordommene mine på? Klart, valg av skole handler om hvilket miljø du havner i, konkurransedyktigheten blant medelevene, og så videre. HiL er en liten skole, men jeg finner ikke noe problemer med det. Men, har det noen betydning for hvor jeg står etter endt bachelor? Hvordan er CV'en min som jobbsøker, kontra en som har tilsvarende utdanning fra NHH eller andre skoler?
Planen er å gå rett på master, så eventuelt; lar det seg gjøre å ta bachelor på HiL, også søker jeg meg inn på en annen skole for å ta mastergraden?

Takker for svar på forhånd! (:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken skole du velger vil alltid ha en viss betydning, spesielt innenfor økonomi hvor NHH og BI er på fronten. Men hvor stor betydning det har kan diskuteres og det finnes ikke en direkte fasit svar. :huh: Til syvende og sist er det karakterene som avgjør, og som du selv nevner så er det ikke verre enn at du søker master et annet sted. Ofte er det også mulighet for å hoppe fra en institusjon til en annen under bacheloren og få alle eller de fleste fag godkjent. :w00t:

Hadde jeg vært deg, og forholdet var serriøst, så ville jeg gått for HiL og satset på gode karakterer og sett hvordan evt. forholdet, karakter og trivsel utviklet seg. :)

Lenke til kommentar

Ja, du kan ta bachelor i HiL og søke deg inn på master på for eksempel NHH. Det forutsetter at fagkombinasjonen din er godkjent, men når du kommer fra en norsk skole er det sannsynligvis ikke et problem.

Du kan bli en like god økonom på HiL som på NHH og BI. De sistnevnte har selvsagt et sterkere varemerke, men du kan kompensere noe med å få gode karakterer og forsøke å skaffe deg relevant erfaring under studiet. Etter noen få år i arbeidslivet betyr utdannelsen din mindre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...