Gå til innhold

Finn språkfeilen!

ærligøs

Anbefalte innlegg

Er ikke sikker på om det er feil her, men noe skurrer litt ... Tar med konteksten for bedre forståelse:

Men ­eggene smakte likt enten de kom fra burhøner, frittgående høns eller økologiske høner med tilgang på frisk luft. – Vi var nesten litt overrasket over at vi ikke fant noe forskjell.

Jeg synes dette virkelig litt vanskelig. Uttrykket "økologisk høner" synes jeg er litt rart, men det er nå så. Jeg konstaterer at jeg ikke vet hva "høns" betyr, selv etter å ha slått opp i ordbok. 

Det jeg tror kan være feilen, er ordet "noe". Jeg tipper på at det skal være "noen". 

Ellers liker jeg ikke helt måten "enten ... eller" kobles til tre ting istedenfor to. Men det tviler jeg på regnes som feil. 

Edit: "men noe skurrer litt" skriver du! Har du bakt fasit inn i oppgaveteksten?  :)

Endret av ærligøs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er forskjell på "noen brus" (flere brusflasker) og "noe brus" (litt brus). Jeg vet ikke om det har noe med saken å gjøre.

Men dette er fordi "brus" kan bli brukt som et utellelig substantiv (som vann, mat, juice, osv). Det kan vel ikke "forskjell"?

Lenke til kommentar

Ingen ville i hvert fall funnet på å skrive "fant ikke noe forskjeller". Så du skal ikke utelukke at det har med dette å gjøre.

Hvor mye forskjell fant du?

Ingenting / ikke noe

Litt

Endel

Mye

Hvor mange forskjeller fant du?

Ingen / ikke noen

Noen

Endel

Mange

Ut i fra dette vil ingen skrive "noe forskjeller". Et google-søk bekrefter at dette er en skjelden formulering sammenlignet med "noen forskjeller".

Lenke til kommentar

Det er forskjell på "noen brus" (flere brusflasker) og "noe brus" (litt brus). Jeg vet ikke om det har noe med saken å gjøre.

Men dette er fordi "brus" kan bli brukt som et utellelig substantiv (som vann, mat, juice, osv). Det kan vel ikke "forskjell"?

Ikke?

Lenke til kommentar

Ikke?

Jeg tror ikke det, men jeg er ikke sikker. Hva er i så fall regelen for når "forskjell" skal brukes som et utellelig substantiv? For alle andre substantiv jeg kommer på som både kan være tellelige og utellelige, er det en klar meningsforskjell mellom de to ulike anvendelsene. 

Lenke til kommentar

Ikke?

Jeg tror ikke det, men jeg er ikke sikker. Hva er i så fall regelen for når "forskjell" skal brukes som et utellelig substantiv? For alle andre substantiv jeg kommer på som både kan være tellelige og utellelige, er det en klar meningsforskjell mellom de to ulike anvendelsene. 

Tja, man kan si distinkte, enhetlige forskjeller og grad av forskjell. Jeg klarer iallfall ikke å se at det skal være riv ruskende galt, men om det er korrekt språk eller sjuskete språk, det er jeg sannelig ikke sikker på.

Lenke til kommentar

Tja, man kan si distinkte, enhetlige forskjeller og grad av forskjell. (...)

Det kan stemme. Det kan godt hende du har rett, og jeg trekker i hvert fall tilbake min påstand om at det ikke er noen tvil om at "noe" er galt i den setningen. ;)

Lenke til kommentar

I eksemplet kan "det" referere til gruppen av stunt som en enhet (som i grammatikkboken din), eller til det stuntene gjør med folk. Betydningen vil i så fall endres om "det" erstattes med "de" her. Edit: Med "de" får setningen en helt ny tolkningsmulighet, da kan det også være de som utfører stuntene det refereres til.

Jeg mener det ikke er galt. For "det" refererer ikke til stuntene, men til det å utføre stuntene.

Det er kommet et svar fra Språkrådet om dette:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1669641&p=23151237

Jeg tar med en språkfeil-oppgave i slengen. 

Vannflasken, som er en del av Klimapilegrim 2015, startet sin ferd på Svaldbard 7.juni.

Endret av ærligøs
Lenke til kommentar

Jeg tar med en språkfeil-oppgave i slengen. 

Vannflasken, som er en del av Klimapilegrim 2015, startet sin ferd på Svaldbard 7.juni.

Jeg skal ikke utelukke at det kan finnes et sted i verden som heter Svaldbard, men jeg har aldri hørt om det.

Endret av Horrorbyte
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I eksemplet kan "det" referere til gruppen av stunt som en enhet (som i grammatikkboken din), eller til det stuntene gjør med folk. Betydningen vil i så fall endres om "det" erstattes med "de" her. Edit: Med "de" får setningen en helt ny tolkningsmulighet, da kan det også være de som utfører stuntene det refereres til.

Jeg mener det ikke er galt. For "det" refererer ikke til stuntene, men til det å utføre stuntene.

Det er kommet et svar fra Språkrådet om dette:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1669641&p=23151237

Jeg kan for ordens skyld også vise til Finn-Erik Vinjes bok Riktig norsk, helt i starten på kapittel 4. Han liker ikke helt det å bruke et pronomen som viser til noe som ikke er til stede i teksten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som nesten alltid er det egentlig én klar feil jeg vil fokusere på, men jeg ser jo at sitatene antagelig inneholder andre mulige feil. 

F-35 vil isåfall ikke være første gang Forsvaret kjøper for dyrt materiell ifølge Nils Holme, tidligere sjef ved Forsvarets Forskningsinsitutt (FFI).

http://www.dagbladet.no/2016/03/21/nyheter/forsvar/f-35/utenriks/innenriks/43558558/

Lenke til kommentar

isåfall skal skrives i så fall. Denne regelen er jeg "i midler tid" ikke helt imponert av.

Tror jeg er enig med deg på begge punkter. 

Det var også hovedfeilen. Jeg mener også, hvis en skal være vrien, at det mangler noe foran "F-35" for at "første gang" skal gli friksjonsfritt inn i setningen, for eksempel "Innkjøpet av" eller noe sånt. 

Bør det ikke være et komma foran "ifølge"? 

Det skal vel også være liten "f" i forskningsinstitutt, ser jeg i ettertid. Tenkte ikke på det på forhånd. 

Endret av ærligøs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...