Gå til innhold

Finn språkfeilen!

ærligøs

Anbefalte innlegg

Her er det seks feil:

10-kronersmedlemmene det siktes til er  har et introduksjonsmedlemsskap som gjelder for alle som blir ververt til AUF. Medlemsskapet varer ut kalenderåret det er inngått, uansett når på året en medlem medlemmet blir vervet.

Hovedfeilen (dvs. den feilen jeg ville fokusere på) var ordet "medlemsskap". Du har påpekt feil jeg ikke har lagt merke til før jeg nå leser påpekningene. Det er godt sett! Den har/er-feilen gjort vondt å se i ettertid. Den burde jeg ha sett selv. Det samme gjelder de/det-feilen. 

Som Imsvale sier, er svaret veldig grundig. Hans kommaforslag bør vi innlemme i en riktigere versjon av sitatet. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

zZLH8tS.png

Det heter visst "Alt for Norge", men "altfor syk til å arbeide". 

Det riktige blir da "... Altfor mye."

Om ellipsetegnet er riktig, er jeg ikke sikker på. MItt ellipsetegn er sikkert feil, det vet jeg, men jeg skal få det riktig en dag. Skal det brukes punktum når det foregående ikke er en setning? Det vet jeg heller ikke. 

Endret av ærligøs
Lenke til kommentar

zZLH8tS.png

Det heter visst "Alt for Norge", men "altfor syk til å arbeide". 

Det riktige blir da "... Altfor mye."

Om ellipsetegnet er riktig, er jeg ikke sikker på. MItt ellipsetegn er sikkert feil, det vet jeg, men jeg skal få det riktig en dag. Skal det brukes punktum når det foregående ikke er en setning? Det vet jeg heller ikke. 

Det var «alt for» jeg tenkte på.

Dersom du har en Mac (med OS X) kan du bruke alt + punktum for å få ellipse.

Lenke til kommentar

En dobbeltfeil, der ble jeg nesten lurt.

Den åpenbare feilen er at det ikke skal være komma etter lukkede.

Den andre feilen er at det (med overveiende sannsynlighet) menes "kontroll med", ikke "kontroll over" - selv om de nok kunne ønsket seg det siste også! ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

En dobbeltfeil, der ble jeg nesten lurt.

Den åpenbare feilen er at det ikke skal være komma etter lukkede.

Den andre feilen er at det (med overveiende sannsynlighet) menes "kontroll med", ikke "kontroll over" - selv om de nok kunne ønsket seg det siste også! ;)

Det var den åpenbare feilen jeg tenkte på. 

Det andre du påpeker, vurderte jeg, men kom til at det var ok. Men det nok bedre det du foreslår. Så jeg har vel ombestemt meg. 

De to andre tingene jeg har vurdert, er ordet "liten" og den store forbokstaven i "Barneombudet". Jeg tror at både "liten" og "lite" er korrekt. Hvis ingen lager bråk med den store forbokstaven i "Barneombudet", lar jeg det ligge. Åpenbart feil tror jeg ikke at det er. 

Lenke til kommentar

"Barneombudet" skal stor forbokstav når det menes institusjonen, liten forbokstav når det menes personen.

Ja, men det jeg tenkte kunne være litt problematisk, er dette med at en person fra Barneombudet uttaler seg muntlig (med forbehold om at jeg leste og forsto riktig). Hadde hun skrevet noe, så ville jeg tenkt at det var greit med "Barneombudet", men når hun representerer institusjonen i en muntlig "live"-situasjon, tenkte jeg at uttalelsen først og fremst burde hektes til navnet på personen. 

Det er mulig jeg er på villspor. Det var bare noe jeg tenkte. 

Edit: Jeg ser nå er jeg har uttrykt meg klønete og feil. Det er ikke den store bokstaven som jeg spekulerte på, men at ordet "barneombud" brukes uten at navnet på den som kom med uttalelsen, kommer imellom. 

Endret av ærligøs
Lenke til kommentar

Det er ikke den store bokstaven som jeg spekulerte på, men at ordet "barneombud" brukes uten at navnet på den som kom med uttalelsen, kommer imellom. 

Det er kanskje en akseptabel snarvei å ta i en ingress? Eneste forsvar jeg kan tenke meg. Ellers bør man helt klart unngå tvetydigheten. Det er ikke alle som har klart for seg forskjellen på barneombudet og Barneombudet.

Lenke til kommentar

Hvis ingen lager bråk med den store forbokstaven i "Barneombudet", lar jeg det ligge.

Så ble det likevel bråk, altså. :)

Jeg leser setningen som at det er barneombudet (personen) som uttaler seg, ikke at det er en uttalelse fra Barneombudet (institusjonen). Altså skal det være liten forbokstav. Men ifølge bakgrunnsartikkelen fra dagen før, så er det ikke barneombudet som uttaler seg, men en fagsjef i Barneombudet. Så jeg mener du har rett - det burde vært en presisering med navn eller tittel.

Lenke til kommentar

Feilen er selvfølgelig at med ryggplager skal man holde seg i ro! :)

Nei, spøk til side, denne var ikke lett. Tenker at det kanskje er "smør på flesk" å si "lignende ryggplager som det du har", da det er implisitt i "lignende" at det ligner på det du har. Det er også unødvendig med "så", men det er vel valgfritt, og kan bedre flyten i språket.

Edit: Eller om man først skal si "lignende ryggplager som det du har", så kan man hevde at "ryggplager" er flertall, og at det dermed skal stå "lignende ryggplager som de du har". Ja, det siste er vel den egentlige feilen. Eller, det er vel et tolkningsspørsmål. Om "ryggplager" viser til plagene du har, er det flertall, men om ordet viser til ryggplagene andre har, kan det være riktig å skrive "som det du har", eller bedre, "som den du har". For å unngå problematikken kan like greit det/de/den sløyfes: "Lignende ryggplager som du har".

Moral: Om du mener andre har uttrykt seg feil, kan det også være du som har tolket feil. :)

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar

Feilen er selvfølgelig at med ryggplager skal man holde seg i ro! :)

Nei, spøk til side, denne var ikke lett. Tenker at det kanskje er "smør på flesk" å si "lignende ryggplager som det du har", da det er implisitt i "lignende" at det ligner på det du har. Det er også unødvendig med "så", men det er vel valgfritt, og kan bedre flyten i språket.

Du er ny her i tråden, og derfor vet du antagelig ikke at jeg har en forkjærlighet for feil som kan påvises ved oppslag i ordbok. Her er det rett og slett et ord som skal byttes ut med et annet. Forfatteren blander sammen to ord som ligner på hverandre, men som betyr ulike ting. 

Det er godt å se at du sliter litt. Vi alle sliter litt av og til i denne tråden. 

Edit: Jeg ser du har lagt til noe. Det var en interessant påpekning. Jeg må melde pass her. Jeg vet ikke hva som er riktig. Andre får kommentere dette, da jeg ble veldig usikker. I utgangspunktet synes jeg det virker greit med "det", men jeg kan ikke argumentere for dette. 

Endret av ærligøs
Lenke til kommentar

Aha, ser den nå: passivisere. :)

Ja, det ordet som er brukt, betyr å gjøre fredelig. 

Du får ekstrapoeng for å problematisere det/de, en mulig feil jeg ikke la merke til. 

Du må gjerne finne et sitat med feil i og publisere det her. Korte sitater er det greieste. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...