Gå til innhold

Finn språkfeilen!


ærligøs

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke kommentert, fordi jeg syntes det var litt feil å ta fra en side for ungdommer. Men nå er vi så langt i fra originalen at jeg og kan blande meg inn.

 

Når vi er i gang kan vi stryke "en dag" (med mindre de sov om dagen), "noen" og "til dem". Deretter kan vi stryke "lå og".

 

Faktisk slår jeg sammen "en dag" og "lå og sov" til "en natt". ;)

 

"En natt kom det tyskere inn."

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

 

 

 

Hvilken debatt er det de selger sex i?

Ja, en kunne ha flyttet "i debatten" slik: Man må i større grad inkludere i debatten de som selger sex. 

 

Men jeg tenkte først og fremst på regelen om at det alltid skal være komma etter relativsetninger. I samme avsnitt var dette feilen gjort to ganger. Men bare i det sitatet jeg plukket ut, gir det manglende kommaet et tolkningsproblem når sitatet betraktes løsrevet fra sammenhengen. Det som faktisk står, dersom en forutsetter at sitatet er grammatisk korrekt, er det du legger inn som forutsetning i spørsmålet ditt. 

 

Det riktige må være: Man må i større grad inkludere de som selger sex, i debatten.

Lenke til kommentar

Det er støpselet man bør ta ut.

 

Så er det visst noen regler med lenger/lengre. Er det feilen?

Det er nok støpsel som er ment. Jeg tror det er sjelden en tar ut stikkontakten. 

 

Ja, dette har jeg sjekket med Språkråd-sidene: riktig er bare "lengre tid". 

lang-lengre-lengst

langt-lenger-lengst

lenge-lenger-lengst

(etter hukommelsen)

 

Adjektivet heter "lengre" i komparativ. 

 

Med kommafeilen er dette er innholdsrikt sitat med hensyn til feil. 

 

Her er Språkråd-anbefalingene: 

 

post-329156-0-44299900-1458335221_thumb.png

Endret av ærligøs
Lenke til kommentar

Ah, lengre tid, nå tok jeg den. :)

Ja, den er ekstra vrien, tror jeg. Når det gjelder tid, så tenker vi på lenge-lenger-lengst. Adjektivet lang har jo ikke noe med tid å gjøre i utgangspunktet, men her kobles det til substantivet tid. 

 

Egentlig så var det stikkontakten som var hovedfeilen. Det andre så jeg da sitatet var valgt ut. Det var jo kjekt, fordi dette med stikkontakt er jo ikke en språkfeil i snever forstand. 

Endret av ærligøs
Lenke til kommentar

Jeg ser noen klare feil her. Jeg ser fire feil. Kanskje er det flere. Egentlig er det bare en feil jeg synes var litt interessant, men sitatet drasser andre feil med på kjøpet. 

 

Edit: Huff, nå ser jeg enda en feil. 

 

10-kronersmedlemmene det siktes til er et introduksjonsmedlemsskap som gjelder for alle som blir ververt til AUF. Medlemsskapet varer ut kalenderåret de er inngått, uansett når på året en medlem blir vervet.

http://www.dagbladet.no/2016/02/25/nyheter/auf/innenriks/fpu/politikk/43291352/

Endret av ærligøs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...