Gå til innhold

Finn språkfeilen!

ærligøs

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Reklamen skal ifølge nettsiden dukke opp som en banner hver gang du åpner en ny fane i nettleseren.

En suspekt oppgave med en enkel "ordboksfeil". "Banner" skal være intetkjønn: som et banner. Det visste jeg selvfølgelig ikke og måtte slå opp. 

Det subtile er kanskje at "banner" blant annet betyr fane? 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ale chart?cht=tx&chl=\rightarrow alle, men jeg ville også skrevet "universitetsgrad innen fransk språk", for jeg regner med at de enkelte lærerne kun har én grad innen fransk språk hver. Nå skriver jeg "lærerne" selv, istedenfor "lærerene" som i artikkelen, men det er det godt mulig at det er jeg som gjør feil. Det er kanskje litt dansk.

Endret av cuadro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ale chart?cht=tx&chl=\rightarrow alle, men jeg ville også skrevet "universitetsgrad innen fransk språk", for jeg regner med at de enkelte lærerne kun har én grad innen fransk språk hver. Nå skriver jeg "lærerne" selv, istedenfor "lærerene" som i artikkelen, men det er det godt mulig at det er jeg som gjør feil. Det er kanskje litt dansk.

Du skriver "lærerne" korrekt. Det er feil i sitatet. Jeg tenkte akkurat det samme om gradene. Det tenkte jeg var det vanskeligste med oppgaven. Kanskje andre vil komme med innvendinger, men jeg har ingenting å pirke på i svaret ditt.

Endret av ærligøs
Lenke til kommentar

Løytant, Enigmamaskin

Det var det første som jeg tenkte på som hovedfeilen. Men jeg så jo at det andre du har rettet på, også var feil slik det stod. Jeg tenkte egentlig på en variant med bindestrek siden det første leddet er et slags navn? Et Google-søk tyder på at versjonen med bindestrek er vanligere. Men jeg vet ikke hvordan Google teller slike ting. Kanskje versjonen uten bindestrek også telles når en søker på ordet med bindestrek?

Uten at jeg kan begrunne dette ville jeg ha byttet ut "hvor" med "da". Jeg tenker at det kanskje bør hete "stedet hvor" og "tiden da". 

Edit: Oops ... Jeg ser nå at du faktisk har feilskrevet det første ordet! 

Endret av ærligøs
Lenke til kommentar

Jeg ser to feil og en ting som er tvetydig.

får det glatte lag

150 000

Og så går det ikke klart frem om kirkene må stenge på grunn av dette, eller om de må fortsette å være stengt på grunn av dette.

Håper jeg ikke skrev mer feil, jeg ser så dårlig.

Endret av Emancipate
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser to feil og en ting som er tvetydig.

får det glatte lag

150 000

Og så går det ikke klart frem om kirkene må stenge på grunn av dette, eller om de må fortsette å være stengt på grunn av dette.

Håper jeg ikke skrev mer feil, jeg ser så dårlig.

Jeg sitter selv her med innstillinger på 200 % forstørrelse eller noe sånt for å se noe som helst. Jeg er en mester i å se dårlig. 

Du fant de to feilene jeg så. Tvetydigheten la jeg ikke merke til, men når du påpeker det, ser jeg det. 

Selv strever jeg mest med kommaet. Jeg tror det er riktig slik det står. 

Lenke til kommentar

Kommaet ser riktig ut. Hvis man fjerner det blir betydningen noe litt annet, som ikke gir mening.

Med komma: At beslutningen har satt sinnene i kok vises spesielt på sosiale nettsteder. At politikerne får det glatte lag der er en tilleggsopplysning.

Uten komma: At beslutningen har satt sinnene i kok vises spesielt på de sosiale nettstedene der politikerne får det glatte lag.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...