Gå til innhold

Finn språkfeilen!


ærligøs

Anbefalte innlegg

Skal være tankestrek i stedet for bindestrek.

 

Han kunne se det, men så han det?

Det første er greit nok. Dessverre synes det å være helt vanlig med en slik kortstrek. Jeg vil aldri velge ut et sitat med tanke på at det er feilen. 

 

Det neste du påpeker, har jeg ikke tenkt på i det hele tatt. Jeg oppfatter "kunne se" som helt synonymt med "så". 

 

Stikkord for å finne feilen jeg tenker på: transitivitet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

brant -> brente?

 

Edit: Det hadde blitt en festlig kobling om man hadde slengt på Italic eller Bold etter navnet til fyren. Det er ikke helt uhørt at folk heter bold. Evt. En Tom Swifty (forestill deg at setningen er på engelsk):

 

Jeg kunne se at det var både håndskrevne og maskinskrevne brev, said Michael Faux boldly.

 

Det ble kanskje for søkt for alle andre enn meg. :p

 

De hadde i hvert fall ikke et eneste mottrekk mot en høyreside som herjet med dem i 45 minutter. Og så kan vi selvfølgelig diskutere om bestemann på den Odd-flanken, Espen Ruud, burde vært utvist før ti minutter var spilt og dermed aldri fått sjansen til å skape så mye ugang som han gjorde.
Endret av Emancipate
  • Liker 1
Lenke til kommentar

reklareres?

 

Ikke min oppgave, men jeg kan bekrefte at det er riktig. Sikkerhetsklareringer er gyldige i fem år (to år for de som klareres i forbindelse med førstegangstjeneste), så har man fortsatt behov for en slik klarering så må man reklareres. Det er altså ikke en ordning som kun gjelder kystradiooperatører. For øvrig skal reklarering gjøres i enkelte andre tilfeller også, men det er jo ikke så relevant for denne tråden.

Endret av Horrorbyte
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lurte på om det skulle være "satte seg", men det sto det ingenting om i ordboka. Mulig jeg misforstår ordboka? :p

Du har rett! Det heter "å sette seg".

 

å sette-setter-satte-satt

 

å sitte-sitter-satt-sittet

 

Jeg tror ikke det er ok å skrive "å sitte seg" uansett hvilken tid verbet har. 

Lenke til kommentar

Nå skjønner jeg! :)

 

Her kommer en feil som man innimellom kan se:

 

 

Kvinnen VG skriver om lørdag er innlagt på tvunget psykisk helsevern. I 2014 fikk hun diagnosen Asperger syndrom, hun har også anorexia og har i flere år vært diagnostisert med en emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse.

 

For øvrig er diagnosen "emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse" en ganske merkelig formulering. Man skulle tro det var personlighetsforstyrrelsen som var ustabil, og ikke personligheten.

Lenke til kommentar

Nå skjønner jeg! :)

 

Her kommer en feil som man innimellom kan se:

 

 

Kvinnen VG skriver om lørdag er innlagt på tvunget psykisk helsevern. I 2014 fikk hun diagnosen Asperger syndrom, hun har også anorexia og har i flere år vært diagnostisert med en emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse.

 

For øvrig er diagnosen "emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse" en ganske merkelig formulering. Man skulle tro det var personlighetsforstyrrelsen som var ustabil, og ikke personligheten.

Jeg skal forsøke å svare uten å bruke ordbok. 

Ombestemte meg ...

 

Jeg mener å se tre feil: Det skal være komma etter lørdag. Det heter "anoreksi". Det heter "Aspergers syndrom". 

 

Uten ordbok så jeg ikke den manglende s-en i "Aspergers syndrom". 

Endret av ærligøs
Lenke til kommentar

 

Det heter "Aspergers syndrom". 

 

Uten ordbok så jeg ikke den manglende s-en i "Aspergers syndrom".

Ser det er fryktelig mange som skriver slikt uten s, også på norsk, men Språkrådet mener at slike sammensetninger skal ha genitivs-s. Det kommer antakelig av at det på engelsk er tillatt og kanskje vanligst uten s.

 

Men dersom en har dysleksi, er det sjarmerende når en skriver "dysslexi". 

 

Her er en som jeg tror og håper er vanskelig:

 

Edit: Glemte linken: http://www.kulturspeilet.no/sjoa-skjak/

 

 

En kvinne i signalrød kjole balanserer ustøtt og har senere en både morsom, oppfinnsom og rar type samdans med en av mennene mens en tekstbrokk blir lest om en historie om en liten gutt i samvær med sin mor.

Endret av ærligøs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...