Emancipate Skrevet 11. mars 2016 Del Skrevet 11. mars 2016 (endret) Tegnsetningsfeilen er kanskje at bindestrek er brukt i stedet for tankestrek. Det ser sånn ut for meg, selv om brevet var litt vanskelig å lese. Ja, men det jeg tenkte på var dobbelt mellomrom etter punktum. Det er ikke, og har aldri, vært rett. Det ser ikke bra ut heller, så jeg aner ikke hvorfor folk insisterer på å gjøre det. Endret 11. mars 2016 av Emancipate Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 11. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2016 Tegnsetningsfeilen er kanskje at bindestrek er brukt i stedet for tankestrek. Det ser sånn ut for meg, selv om brevet var litt vanskelig å lese. Ja, men det jeg tenkte på var dobbelt mellomrom etter punktum. Det er ikke, og har aldri, vært rett. Det ser ikke bra ut heller, så jeg aner ikke hvorfor folk insisterer på å gjøre det. Det klarte jeg ikke å legge merke til. Var det Imsvale som tidligere gikk amok med en oppgave som hadde en 0O-feil? Altså stor O var byttet ut med sifferet 0. Den skal bli vanskelig å overgå i detaljisme! Jeg vurdere en stund å finne ord hvor aksenttegnet ikke hadde den vanlige vinkelen bare for å overgå den oppgaven, men det ble vanskelig å søke etter eller finne. Hva er det mest uanselige tegnet i norsk språk? Muligens prikken over i-en, men der gjør jo ikke avisene feil. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 11. mars 2016 Del Skrevet 11. mars 2016 (endret) Edit: I selve brevet er det en klassisk tegnsettingsfeil. Hvilken? Jeg tipper klassikeren du tenker på er bindestrek istedenfor tankestrek. Det er også en del doble mellomrom, basert på utdaterte regler(?) (vanskelig å klandre en elleveåring for, som antakelig har fått det banket inn i hodet på skolen, men dog), og manglende stor bokstav i helsetning etter kolon. Beyoncé mangler aksent. På engelsk skal man antakelig ennå ha komma før anførselstegn-slutt (noe jeg personlig motsetter meg), men usikker på om det samme gjelder enkeltord i anførselstegn. Kaste stein i glasshus much? (Sent svar, men jeg har ikke sett noen av de andre i mellomtiden. Jeg tippet feil klassiker, men the pirk is strong in this one.) Edit: Tittet omsider i spoiler, da jeg ikke kunne se noe. Fryktelig subtil feil, godt sett. Edit2: Jeg aner i grunn ikke om det egentlig er feil. Endret 11. mars 2016 av Imsvale Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 11. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2016 Noen som blir med på norskkurs? Vi tilbyr kurs i norskkurs for viderekommende. Undervisningen vil ta utgangspunkt i litterære tekster og tekster fra pressen.http://www.kursagenten.no/enkeltkurs/Norskkurs-viderekommende-48007 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 11. mars 2016 Del Skrevet 11. mars 2016 Stryk "kurs i".Viderekomne.Det er nok en standardfrase der faget limes inn etter "kurs i". Men det kunne nok vært gjort riktig. Dette er ikke en oppgave, bare et horribelt sitat: Av de 27 gruppene er det til slutt <navn> fra Thora Storm og <navn> fra Jkalte var de som hadde lekten og skjønte ikke helt s for 30 minutte søvn. hjørne.trene 4×4.ighet innad i juryen. tetsproblemet ämtlands Gymnas som stikker av med seieren, og energinivået hos disse ni ungdommene steg i hvert fall betraktelig til tross for søvnmangelen. 1 Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 11. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2016 Stryk "kurs i". Viderekomne. Riktig! Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 11. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2016 Tipper på at "straffeansvar" er feil og at det skal være "straffansvar". Ordbøkene mine tyder på dette. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 11. mars 2016 Del Skrevet 11. mars 2016 Tipper på at "straffeansvar" er feil og at det skal være "straffansvar". Ordbøkene mine tyder på dette. Riktig, men det er minst én feil til. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 11. mars 2016 Del Skrevet 11. mars 2016 "øvelse Tyr", jeg ville ha skrevent "øvelsen". felt, jeg ville ha skrevet "felten". Samme problem som "nett" vs. "nettet", diskutert nylig. Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 11. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2016 Er det en tankestrek i Lillehammer-OL? Ellers vet jeg ikke. Jeg har ikke undersøkt om "Politireserven" faktisk er et egennavn. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 11. mars 2016 Del Skrevet 11. mars 2016 "øvelse Tyr", jeg ville ha skrevent "øvelsen". felt, jeg ville ha skrevet "felten". Samme problem som "nett" vs. "nettet", diskutert nylig. Kanskje, og jeg forventet at noen ville ta det opp, men det jeg ville frem til er at det er stor forbokstav i «Politiloven». Lover og forskrifter – med unntak av Grunnloven – skal skrives med liten forbokstav. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 11. mars 2016 Del Skrevet 11. mars 2016 "øvelse Tyr", jeg ville ha skrevent "øvelsen". felt, jeg ville ha skrevet "felten". Samme problem som "nett" vs. "nettet", diskutert nylig. Øvelsen heter faktisk "Øvelse Tyr", så ikke enig med deg der. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 11. mars 2016 Del Skrevet 11. mars 2016 (endret) Jeg lurte på om den het det. Men er det navnet, skal det vel være stor forbokstav? Altså er det fortsatt feil. Endret 11. mars 2016 av Emancipate Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 11. mars 2016 Del Skrevet 11. mars 2016 Dette irriterer meg: http://www.korrekturavdelingen.no/K4kommaRegler.htm#desimaltall Det er helt tullete å insistere på en slik regel som står i motsetning til normal matematisk notasjon, og enhver implementasjon i data-programmering. Ikke akkurat en skrivefeil, men temaet holder? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 11. mars 2016 Del Skrevet 11. mars 2016 (endret) Det er komma som er den originale metoden, iflg Wikipedia. Eller rettere sagt, en strek nedover (ˌ), og den ligner mer på komma enn punktum. Edit: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a8/DecimalSeparator.svg Grønn = komma, blå = punktum. Selv om det i ettertid hadde vært mer praktisk med punktum. Endret 11. mars 2016 av Emancipate Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 12. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2016 Under nazistenes okkupasjon av Polen, ble han tvunget til å bo i ghettoene i Lodz og ble sendt videre til Auschwitz. Da han ble reddet ut av leiren i mai 1945, veide han bare 37 kilo. Kristal var den eneste overlevende i sin familie, og mistet sin kone og to barn under Holocaust. http://www.dagbladet.no/2016/03/12/nyheter/utenriks/israel/guiness_rekordbok/43494405/ Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 12. mars 2016 Del Skrevet 12. mars 2016 (endret) De to første kommaene er feil. Endret 12. mars 2016 av Emancipate Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 12. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2016 (endret) Det første ja, men ikke det andre. Antallet er riktig. Antagelig har du i farten hoppet over et under lesningen? Men feilene jeg tenker på, er noe helt annet. To feil jeg tilfeldigvis kjenner til, men som jeg tror er vanskelige å oppdage uten å sjekke med en ordbok. Endret 12. mars 2016 av ærligøs Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå