Gå til innhold

Finn språkfeilen!

ærligøs

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her skulle det være en grei feil å påpeke: 

Det er sjelden en suksess å gi lavt bud med kort budfrist. Selger får et lavere bud enn forventet, og att på til press på seg.

Vil du veldig gjerne ha en bolig, kan det kanskje lønne seg å gå litt hardt ut fra start.

http://www.ta.no/boligmarkedet/kjop-og-salg/bolig-og-eiendom/kjope-bolig-dette-bor-du-tenke-pa-for-du-byr/s/5-50-176519

Lenke til kommentar

Muligens går jeg her ut på tynn is, og en direkte språkfeil er dette kanskje ikke. Men det skurrer for meg, så jeg tar sjansen på at det er feil. Kanskje må en lese konteksten for å se det jeg mener å se. Forresten er dette første gang jeg har sett ordene indikativ og konjunktiv i en kjendis-artikkel i Dagbladet. 

Bieber har brukt indikativ modus i sangen, mens han altså egentlig skulle ha brukt konjunktiv. I brevet påpeker den unge eleven at Beyoncé gjør det riktig, og at Bieber derfor bør klare det selv.

http://www.dagbladet.no/2016/03/11/kultur/musikk/grammatikk/sprak/sosiale_medier/43475844/

Lenke til kommentar

Muligens går jeg her ut på tynn is, og en direkte språkfeil er dette kanskje ikke. Men det skurrer for meg, så jeg tar sjansen på at det er feil. Kanskje må en lese konteksten for å se det jeg mener å se. Forresten er dette første gang jeg har sett ordene indikativ og konjunktiv i en kjendis-artikkel i Dagbladet. 

Bieber har brukt indikativ modus i sangen, mens han altså egentlig skulle ha brukt konjunktiv. I brevet påpeker den unge eleven at Beyoncé gjør det riktig, og at Bieber derfor bør klare det selv.

http://www.dagbladet.no/2016/03/11/kultur/musikk/grammatikk/sprak/sosiale_medier/43475844/

Du tenker vel ikke på subjunktiv/konjunktiv?

Lenke til kommentar

Nei, og ikke vet jeg forskjellen på det heller. Jeg tenker på at et ord burde vært byttet ut med et annet ord. Kanskje tar jeg feil, men er 67 % sikker på at jeg har rett. 

Edit: 70 % sikker. Blir sikrere og sikrere for hver gang jeg leser det. 

Endret av ærligøs
Lenke til kommentar

Nei, og ikke vet jeg forskjellen på det heller. 

Det er det samme. :) Men det var altså ikke det du tenkte på.

Optativ er visst en tredje variant. Jeg kan nok når jeg kan imperativ!

Jeg kan legge svaret i en spoiler:

Det siste ordet (selv) bør byttes ut med f.eks. "også".

Med "selv" blir betydningen at noen andre har gjort noe for ham, og nå bør han gjøre det selv. Men det er jo ikke det som har skjedd her.

Lenke til kommentar

Er det modus -> form?

Edit: Åpnet spoiler og artikkel. Jeg ser feilen nå. Det kunne vært riktig i enannen sammenheng, hvis. f.eks. Bieber hadde kritisert andre for dette problemet. Men når jeg sammenligner med brevet er det feil.

Edit: I selve brevet er det en klassisk tegnsettingsfeil. Hvilken?

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Er det modus -> form?

Edit: Åpnet spoiler og artikkel. Jeg ser feilen nå. Det kunne vært riktig i enannen sammenheng, hvis. f.eks. Bieber hadde kritisert andre for dette problemet. Men når jeg sammenligner med brevet er det feil.

Edit: I selve brevet er det en klassisk tegnsettingsfeil. Hvilken?

Modus = modalitet uttrykt ved verbbøyning, modalitet = hvordan den som kommer med et utsagn, stiller seg til sitt eget utsagn slik det foreligger før modalitet uttrykkes.

Tegnsetningsfeilen er kanskje at bindestrek er brukt i stedet for tankestrek. Det ser sånn ut for meg, selv om brevet var litt vanskelig å lese. 

Jeg har faktisk lært meg å skrive tankestrek nå. Se bare her: – (bruker Alt-tasten + 0150, tungvint). Jeg ser at jeg har brukt bindestrek mange steder hvor tankestrek ville vært det riktige. Så spørs det hvor lenge en klarer å huske disse reglene. 

Endret av ærligøs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...