Gå til innhold

Finn språkfeilen!

ærligøs

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man kan planlegge underveis, for hver delutfordring, eller planlegge alt på forhånd.

Ja, jeg var for så vidt klar over den muligheten. Derfor regnet jeg heller ikke ordet som feil, men som mulig "pirk". Å avgjøre om ordet faktisk er en pleonasme i sammenhengen blir kanskje vanskelig. Jeg tenkte at det var nok å kommentere det som en mulig pleonasme. Men jeg skjønner nå at du oppfatter ordet som uproblematisk. 

Ordet "underveisplanlegging" har jeg sett brukt i en lærebok om prosjektarbeid om slik oppstykket planlegging. Jeg vet ikke om det finnes et ord i ordboka for det å planlegge alt før en tar spaden fatt? 

Endret av ærligøs
Lenke til kommentar

Andersen ser alvorlig på episoden, slik den er beskrevet.

På spørsmål om de har mottatt flere klager av denne typen, svarer Andresen: 

- Vi er forskånet for klager, men jeg har hørt at det skal ha vært et par tilfeller som ligner

http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/2016/02/20/Jeg-ble-sperret-inne-p%C3%A5-38-bussen-12184666.ece

Jeg er ikke 100% sikker på at det er feil, men jeg tror det.

Lenke til kommentar

Jeg lurer veldig på om det kommaet du har satt, er riktig. Jeg tror det er riktig i forhold til pause og hvordan det leses, men rent grammatisk tror jeg det ikke skal være komma der. Jeg melder pass, og melder meg av den diskusjonen jeg selv startet. Etter å ha lest en hel bok om komma er jeg likevel ofte i villrede. 

En knusktørr oppgave:

Mannen forsøkte å verge seg, og grep fysisk inn ovenfor sjåføren.

http://www.dagbladet.no/2016/02/20/nyheter/innenriks/hendelse/43229231/

Lenke til kommentar

Beklager misforståelsen!

Jeg mente i oppgaven min. Den som du fant feilen i nettopp.  :)   Der er det "og" som er konjunksjon. 

Din oppgave: Ordet "overforbrukt" er suspekt. Verbet "overforbruke" finnes ikke i mine ordbøker. Bare substantivet finnes der. 

Endret av ærligøs
Lenke til kommentar

Ok, korrekt, der skal kommaet bort.

Du har identifisert det korrekte ordet. Problemet ligger i forbruk. Komma er noe man bruker, ikke noe man forbruker. "Forbruke" antyder at det er en begrenset ressurs som kan gå tom hvis den ikke produseres (olje, strøm, varer, oksygen).

Endret av Emancipate
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, jeg ville ha bort den "for"-en, men visste ikke helt hvorfor. Men nå vet jeg det. 

Jeg tar med en oppgave med en del feil. Egentlig ble jeg overrasket over hvor mange feil det var. 

Moren til Pratt kom i mellom basketaket som utartet seg, men sønnen ønsket ingen forsoning. Bare timere senere kom Pratt tilbake igjenog banket på døra til Anderson og skjøt han i det han kom ut.

http://www.dagbladet.no/2016/02/21/nyheter/drap/utenriks/atlantic_city/43223859/

Lenke til kommentar

I mellom -> imellom, og utartet seg, men eg vil helst seie det annleis:
Moren til Pratt kom i mellom grep inn i basketaket som utartet seg, men sønnen ønsket ingen forsoning. Bare timere senere kom Pratt tilbake igjenog igjen og banket på døra til Anderson [komma] og skjøt han i det idet han kom ut.

Kom han ut eller sto han inne, i døra?

• Liker 1
Lenke til kommentar

I mellom -> imellom, og utartet seg, men eg vil helst seie det annleis:

Moren til Pratt kom i mellom grep inn i basketaket som utartet seg, men sønnen ønsket ingen forsoning. Bare timere senere kom Pratt tilbake igjenog igjen og banket på døra til Anderson [komma] og skjøt han i det idet han kom ut.

Kom han ut eller sto han inne, i døra?

Jeg tenkte at "imellom basketaket" er rart. Kanskje hun kunne komme imellom slåsskjempene eller noe sånt. Meningen blir jo noe endret med å bruke "grep inn". Jeg trodde moren havnet imellom kombattantene nærmest med et uhell. Men hun var kanskje mer resolutt enn som så. 

Det kommaet du foreslår, er jeg usikker på. Hva med å skrive: Bare timer senere kom Pratt tilbake igjen, banket på døra til Anderson og skjøt han idet han kom ut. 

Ordet "timere" må være feil. Regner med at det skal være "timer". Ellers har du påpekt alle formelle feil jeg har sett. 

Edit: med et uhell/ved en uhell?

Endret av ærligøs
Lenke til kommentar

Det kommaet du foreslår, er jeg usikker på. Hva med å skrive: Bare timer senere kom Pratt tilbake igjen, banket på døra til Anderson og skjøt han idet han kom ut. 

Ordet "timere" må være feil. Regner med at det skal være "timer". Ellers har du påpekt alle formelle feil jeg har sett. 

"Timere": sjå på nytt; eg har registrert den feilen.

Kommaet eg foreslår, er ikkje sett etter hovudreglane, men er eit (kunst)pausekomma  ̶  tankestrek kan også nyttast.

Men det er ikkje feil å sløyfe alle teikn, slik som du gjer.

Endret av Vox_populi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...