Gå til innhold

Finn språkfeilen!


ærligøs

Anbefalte innlegg

Samtidig (@Vox) var standarden i flyene ikke noe de ville få etter at Norwegian mottok dem. Flytypen var for lengst lansert, og flyselskapet foretar ingen vesentlige endringer i standarden som sådan, derfor blir det også feil med «ville få». Ett alternativ er å droppe de problematiske verbene helt: Hadde ikke samme standard som Dreamliner-flyene. Det enkle er ofte det beste?

Jeg trodde flyene ble utstyrt etter flyselskapets spesifikasjoner. På bakgrunn av dine opplysninger er jeg helt enig i at det er rettere å bruke "hadde", som du foreslår, enn "fikk". (Du lar "hadde" være underforstått, riktig nok).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Samtidig (@Vox) var standarden i flyene ikke noe de ville få etter at Norwegian mottok dem. Flytypen var for lengst lansert, og flyselskapet foretar ingen vesentlige endringer i standarden som sådan, derfor blir det også feil med «ville få». Ett alternativ er å droppe de problematiske verbene helt: Hadde ikke samme standard som Dreamliner-flyene. Det enkle er ofte det beste?

 

Jeg trodde flyene ble utstyrt etter flyselskapets spesifikasjoner. På bakgrunn av dine opplysninger er jeg helt enig i at det er rettere å bruke "hadde", som du foreslår, enn "fikk".

Klasseinnleding og slikt, og selvsagt kan man ha varierende grad av luksus. Jeg oppfattet her standard å angå flytypen generelt, ikke Norwegians fly spesifikt. Tolker man det mer mot sistnevnte så går det jo også med fikk/ville få.

 

(Du lar "hadde" være underforstått, riktig nok).

 

Syntes det ble kludrete å gjenta så snart.

 

 

På langt nær må undersøkes.

I tillegg til ordbøker, se et par innlegg fra den anerkjente oversetteren Knut Johansen: https://groups.google.com/forum/#!topic/no.fag.spraak.diverse/-fTpCj5tkk0

 

 

Jo takk, allerede lest. Er ikke helt fornøyd, men så er jeg vanskelig også. :p

Lenke til kommentar

 

 

...vi mener saken er for viktig til at den skal havne i dødvanne i sommerferien.

Ja, det var bare "dødvannet" jeg tenkte på. 

Kan noen forklare hvorfor "dødvannet" er feil?

 

http://www.aftenposten.no/spraak/Selvsanksjoner-7670577.html

 

Jeg ser nå at dette allerede er besvart, men kan ikke slette innlegget. Så linken får bli.

Endret av ærligøs
Lenke til kommentar

Jeg mener det er fire feil her. Litt usikker er jeg, men nå er påstanden framsatt. 

 

 

 

Husk å prøve og fange leserens interesse her; bruk virkemidler som får leseren lyst til å lese videre. Et eksempel er at du utelar den mest vesentlige informasjonen – bare hinter til den – slik at leseren blir nysgjerrig, og klikker seg inn for å lese resten.

http://itpro.no/artikkel/11722/hvordan-skrive-en-god-artikkel/
Lenke til kommentar

 

får lyst

å fange

utelater

jeg ville droppet komma etter nysgjerrig, men jeg er ikke noe god på det, så jeg vet ikke om det er forbudt slik det står.

 

For øvrig en tvilsom praksis.

Det var tre av de feilene jeg fant. Det er en feil til. Du oppdager den når du leser teksten høyt, tror jeg. Den er lett å overse.

 

Den spoileren ble feilplassert. Den kom inn i sitatet. 

Endret av ærligøs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...