Gå til innhold

Finn språkfeilen!


ærligøs

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Personlig så skriver jeg dessuten "bilvei".

Ja, kanskje også bare "vei". Sist jeg undersøkte var vei/veg like riktige i alle forbindelser bortsett fra navn (Statens vegvesen). Men jeg synes "bilveg" ser litt merkelig ut. 

 

Uansett er slike slurvefeil på vei/veg(?) ut. Nå lærer elever bokmål, nynorsk, norrønt, engelsk og et fremmedspråk til på skolen. I tillegg skriver de dialekt på sms-språk mens de prater kebab-norsk. Slikt blir det språkbevissthet av. 

 

Jeg synes denne videoen var litt interessant:

 

 

 

Lenke til kommentar

– Det vil være typisk vekkerklokker og armbåndsur. Det er fremdeles en del armbåndsur som ikke stiller seg selv, og det er de som ikke er radiokontrollert. Det samme gjelder nok noen komfyrer og mikrobølgeovner, sier sjefingeniør Harald Hauglin i Justervesenet.

 

En som kanskje får det litt travlere enn de fleste i morgen tidlig, er «klokkemannen» Steinar Werner Johansen fra Tistedal. Han har hele 1500 vekkerklokker, og ikke alle stiller seg automatisk.

 

Han har tidligere forsikret overfor Halden Arbeiderblad at han ikke stiller alle klokkene samtidig.

 

– Nei. Jeg gjør det litt utover og stiller dem sånn etter hvert, og så er det ikke alle som virker heller, men de fleste gjør det, uttalte Johansen.

 

Datamaskiner og smarttelefoner oppdateres automatisk, så det trenger du ikke bruke tid på i natt.

 

– Datamaskiner har operativ systemer, det samme gjelder smarttelefoner. Det er ofte nettverksoperatøren som synkroniserer telefonene, så det er NetCom og Telenor som setter tiden, sier Hauglin i Justervesenet.

Én klar feil. I tillegg mener jeg det er en feil til, men det er det tydeligvis delte meninger om, ettersom de velger å skrive det sånn.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Jeg er fullt klar over at det er sånn han skriver tittelen sin. Og jeg er klar over at det finnes en slags "regler" for dette og at de muligens er uenige med meg. Disse reglene er imidlertid lagd på svært subjektivt grunnlag og har prøvd å romme den eksisterende bruken, ikke hva som er logisk, så vidt jeg husker.

 

 

 

Med binde-s får en betydningen "for sjefen" (sjefsstol, sjefsstilling).
Det blir mer en genitivs-s enn en fuge-s sånn jeg leser det. Hvems? Hans, hennes, sjefs?

 

Mens s-en jeg vil ha i sjefsingeniør er en fuge-s.

Lenke til kommentar

Jeg mener å finne en soleklar feil her. I tillegg er det andre tvilsomme ting.

 

Edit: To soleklare feil. 

 

 

Til dere som tipser oss er vi evig takknemlig for god årvåkenhet, og samtidig sender vi ut et varsko til deg som kanskje sitter å vurderer et alt for fristende tilbud.

http://www.tek.no/artikler/ikke-la-deg-lure-av-disse-falske-lenkene/193737

Endret av ærligøs
Lenke til kommentar

Og vurderer et tilbud.

Altfor i ett ord i denne sammenhengen.



Jeg begynte på dette innlegget mens du skrev ditt, så jeg tillater meg å legge det inn samtidig.

Det kommer frem i en ny rapport fra Det internasjonale kreftforskingsinstituttet, som er en underavdeling av Verdens helseorganisasjon.

Rapporten konkluderer med at å spise behandlet kjøtt som pølser, hamburgere, bacon og kjøttpålegg er kreftfremkallende.

To skiver bacon til dagen øker risikoen for tarmkreft med 18 prosent.

Pølser er nå i samme risikokategori som tobakk, asbest og dieselgasser.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

 

Det var de to feilene jeg tenkte på. Lurer også på om ikke preposisjonen "til" burde vært byttet ut med "overfor". 

 

"til dagen" burde vært "om dagen"

 

Ordet "risikokategori" er neppe riktig ord i denne sammenhengen. Et ord som "risikonivå" eller lignende kunne kanskje vært brukt. Pølser og asbest bør høre til ulike kategorier i de fleste sammenhenger, tror jeg. Men det er mulig jeg tar feil her.

Lenke til kommentar

 

 

Drastisk verdifall

Børsverdien av Volkswagen i dag er 56 milliarder euro – cirka 515 milliarder euro. Dagen før skandalen var Volkswagen AG verdt 90 milliarder euro. Verdien av selskapet har dermed sunket med 34 milliarder euro.

 

 

Jeg ville skrevet det helt annerledes, men det jeg reagerer mest på her er plasseringen av «er» – samt bruken av «dermed».

Lenke til kommentar

Det kommer frem i en ny rapport fra Det internasjonale kreftforskingsinstituttet, som er en underavdeling av Verdens helseorganisasjon.

 

Rapporten konkluderer med at å spise behandlet kjøtt som pølser, hamburgere, bacon og kjøttpålegg er kreftfremkallende.

 

To skiver bacon til dagen øker risikoen for tarmkreft med 18 prosent.

 

Pølser er nå i samme risikokategori som tobakk, asbest og dieselgasser.

 

Hellige Juleku, det var noe som skurret, men jeg dobbeltsjekket ikke. Det er altså enda en feil som ikke er avslørt.

 

Og heter det forresten dobbeltsjekket eller dobbelsjekket?

 

Og jeg var egentlig her for å legge ut denne:

 

 

Hendelsen skjedde i et tettbebygd område med 40-sone på Bønes i Bergen sent om kvelden fredag 10. april i år.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...