Gå til innhold

Finn språkfeilen!

ærligøs

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes ikke oppgaven var særlig spennende.  Her var det jo en skrivefeil, og ikke en direkte språkfeil.

Skrivefeil er språkfeil. Les førsteposten.

Spørsmålet er om han var på tur i eller til Las Vegas.

Bra! Jeg vil tro han var på tur til.

(Edit: Jeg til tro han var på "en tur til".)

Ofte når jeg klipper inn noe med én feil i, så er det flere.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Her er det minst en feil:

For å kunne sjonglere interessante jobber og høy inntekt med det å ha mange barn, rent hus og store middagsselskaper hjemme i helgene, må de rike ha hushjelp og barnepass. Men de skaffer seg ikke hushjelp, de inviterer istedet unge filippinske jenter hjem til seg på kulturutveksling.

http://www.dagbladet.no/2015/02/09/kultur/meninger/debatt/forskjeller/integrering/37610719/

Lenke til kommentar

Her er det minst en feil:

For å kunne sjonglere interessante jobber og høy inntekt med det å ha mange barn, rent hus og store middagsselskaper hjemme i helgene, må de rike ha hushjelp og barnepass. Men de skaffer seg ikke hushjelp, de inviterer istedet unge filippinske jenter hjem til seg på kulturutveksling.

http://www.dagbladet.no/2015/02/09/kultur/meninger/debatt/forskjeller/integrering/37610719/

"I stedet".

Lenke til kommentar

Det skal være mellomrom før ... ettersom det er utelatelse av andre ord, ikke resten av ordet.

Det er vanskelig å si med sikkerhet, men for meg ser det ut som at det er brukt mellomrom. Faktisk ser det også ut som at det er brukt ellipse, i stedet for tre punktum.

Edit: ble faktisk veldig usikker, så kan godt være at du har rett i at det mangler mellomrom.

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

Spørsmålstegnet var det jeg tenkte på, og komma skulle også bort. Det skal imidlertid være "glad i", ikke "glad for", dette er to helt forskjellige ting.

Glad i en matrett vs. glad for (å få/bli servert) en matrett. Samme greia, ulike innfallsvinkler. Ensbetydende med å like, enkelt sagt.

Se også på glad i pizza vs. glad i en pizza. Jeg kan være glad i pizza, men er (edit: eller vil være) glad for å bli servert en pizza. Derfor stusser jeg litt her.

Endret av Imsvale
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...