Karl Skapeland Skrevet 16. september 2015 Del Skrevet 16. september 2015 "Et missil" Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 16. september 2015 Del Skrevet 16. september 2015 "Et missil" Riktig. Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 16. september 2015 Forfatter Del Skrevet 16. september 2015 Hetet det "å forvente seg"? Burde ikke "forventet oss" vært "ventet"? Jeg finner ikke slik refleksiv bruk i ordbøkene. Lenke til kommentar
Karl Skapeland Skrevet 16. september 2015 Del Skrevet 16. september 2015 (endret) Godt spørsmål. Jeg fant dette på ordnett.no: Forvente eller vente Bruk forvente om noe positivt eller ønskelig og vente om noe nøytralt eller negativt. Det er ikke direkte feil å bruke ordet forvente på samme måte som vente, f.eks.: Firmaet forventer konkurs. Laget forventer tap og nedrykning. Men man mister en mulighet til å skjelne mellom noe positivt og noe negativt. Si heller: Firmaet venter konkurs. Firmaet regner med å gå konkurs. Det ser stygt ut for konkurs i firmaet. Laget fryktet tap og nedrykning. Det er fare for tap og nedrykning. Endret 16. september 2015 av Karl Skapeland 1 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 Men tilbake til den den blå, litt unnselige bilen på disse bildene. Det er altså en av 146 første som ankom Coca-Cola-landet. Den har overlevd alle disse 57 årene, mot mange odds.Ikke nok med det. Den skal være helt original og urørt – og den er til salgs. For små-penger. Lenke til kommentar
Karl Skapeland Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 Småpenger Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 Småpenger Ja, og et par ting til. (Dessuten alt for mange punktum - etter min smak). Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 Den har overlevd alle disse 57 årene, mot mange odds.Forferdelig språk. Må være direkte oversatt fra engelsk. 1 Lenke til kommentar
Karl Skapeland Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 Ja, det var kanskje litt overdreven bruk av punktum. Men tankestrek, det har artikkelforfatteren lært seg. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 Det er altså en av 146 første som ankom Coca-Cola-landet. En av de 146 første. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 Det er altså en av 146 første som ankom Coca-Cola-landet. Den helst. Men tilbake til den den blå, litt unnselige bilen på disse bildene. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 Her var det visst mer enn jeg så i farten! Men enda er det en ting som ingen har nevnt. Og så er jeg i tvil om denne: Den har overlevd alle disse 57 årene, mot mange odds.Forferdelig språk. Må være direkte oversatt fra engelsk. Uten tvil. Men jeg mener å se en feil her. Enig? Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 Men tankestrek, det har artikkelforfatteren lært seg. Jeg bruker samme tegn for bindestrek, minus og tankestrek. Skulle det bli misforståelser av den grunn, får jeg heller lete fram det rette tegnet. Så langt har jeg faktisk ikke registrert noen. Lenke til kommentar
Karl Skapeland Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 Mot alle odds. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 Her var det visst mer enn jeg så i farten! Men enda er det en ting som ingen har nevnt. Og så er jeg i tvil om denne: Den har overlevd alle disse 57 årene, mot mange odds.Forferdelig språk. Må være direkte oversatt fra engelsk. Uten tvil. Men jeg mener å se en feil her. Enig? Tja, det heter vel mot alle odds. Kanskje de ville moderere seg litt. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 Mot alle odds. Ja, eller mot høye odds. Mot mange odds gir ingen mening - måtte i tilfelle bety at det er et populært spilleobjekt, slik at mange bookmakere har (litt ulike) odds på utfallet. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 Ja, eller mot høye odds. Mot mange odds gir ingen mening - måtte i tilfelle bety at det er et populært spilleobjekt, slik at mange bookmakere har (litt ulike) odds på utfallet. Gir vel omtrent like mye mening som mot alle odds? Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 (endret) Gir vel omtrent like mye mening som mot alle odds? Mulig det. Når sant skal sies har jeg lite greie på veddemål. Men den første feilen jeg så, den er det ingen som har nevnt, merkelig nok: unnselig = blyg, sjenert. Om mennesker. Men om både mennesker og gjenstander kan brukes uanselig = ubetydelig. Nissan/Datsun var ubetydelig i USA på 50-tallet. Endret 17. september 2015 av Vox_populi Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 (endret) Jeg stusset på det, og slo det opp. Jeg er ganske sikker på at det er unnselig de mener å bruke. Det har med at utseendet til bilen er det motsatte av det brautende uttrykket amerikanere hadde på den tida. Endret 17. september 2015 av Emancipate 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå