Gå til innhold

Finn språkfeilen!

ærligøs

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Før kampen.

Sandefjord-toppscorer Pål Alexander Kirkevold har dratt til danske Hobro. Med det har det minstscorende laget i Eliteserien mistet mannen som har scoret en av tre mål denne sesongen. De siste ni kampene scoret han syv mål. De to andre spissene, Mendy og Sellin, har scoret fire mål på atten kamper fra start (30 kamper totalt). Nå gjenstår det åtte kamper av sesongen. Hittil har Sandefjord vunnet tre av dem. Skal de unngå nedrykk trenger fem seiere i innspurten.

Denne er kinkig, for det er ikke noe enkeltord som er feil.

I tillegg er det en enkel liten feil.

Lenke til kommentar

Okei, ett.

Man skal ikke skrive blande tallord og tall av samme enheter, f.eks. "fire og 18", så da må det bli "4 og 18".

De siste 9 kampene scoret han 7 mål. De to andre spissene, Mendy og Sellin, har scoret 4 mål på 18 kamper fra start (30 kamper totalt).

At den siste setningen mangler et "de" var den enkle feilen.

Det mangler fortsatt en feil.

Lenke til kommentar

Man skal ikke skrive blande tallord og tall av samme enheter, f.eks. "fire og 18", så da må det bli "4 og 18". 

Små tall – opp til og med tolv – skal som hovedregel skrives med bokstaver, men innenfor samme setning kan det være greit å være konsekvent.

http://www.sprakradet.no/sprakhjelp/Skriveregler/Dato/#sma

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

Jeg kan reglene. Ikke bare at det "kan være greit", ifølge linken din "bør man". I mitt hode vil det si at man skal, hvis man ikke har noen grunn til å la være.

Dessuten: "I tekster med mye tall – der tallene er hovedsaken – bør vi vanligvis skrive alle tall med siffer, f.eks. i tabeller, matematiske utgreiinger o.l." Dette mener jeg er tilfelle her.

Så kommer avsløringen av feilen:

Nå gjenstår det åtte kamper av sesongen. Hittil har Sandefjord vunnet tre av dem.

Det er ikke mulig å vinne gjenstående kamper, ettersom de ikke er spilt ennå. Stryk "av dem", så blir det riktig - Sandefjord har vunnet tre kamper hittil.

Endret av Emancipate
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes teksten var godt skrevet, men som andre har kommentert, kanskje for mange punktum.  Bruken av tallord har jeg ingenting å si på.  Har "renskrevet" teksten slik at den blir mer lettlest:

"Sandefjord-toppscorer Pål Alexander Kirkevold har dratt til danske Hobro, og med det har det minstscorende laget i Eliteserien mistet mannen som har scoret ett av tre mål denne sesongen. De siste ni kampene scoret han syv mål. De to andre spissene, Mendy og Sellin, har scoret fire mål på atten kamper fra start (30 kamper totalt). Nå gjenstår det åtte kamper av sesongen, og hittil har Sandefjord vunnet tre [av dem]. Skal de unngå nedrykk trenger de fem seiere i innspurten."

Endret av Karl Skapeland
Lenke til kommentar

Tolker dette også dithen at der du bare har ett tall i en tekst, skriver du tallord hvis det er opp til tolv, eller siffer over dette. Der det blir flere tall, med verdier over tolv, velger vi siffer for å være konsekvent og slik at teksten blir mer ryddig.

Her er det tydeligvis noen som har sett seg litt blind på «tallord opp til atten tolv, deretter siffer». Resultatet er en smule uelegant, nesten så det er litt barnlig søtt. :)

Lenke til kommentar

Ikke om å gjøre å finne feil, men språkfestlig start på Adresseavisens valgsending:

Programleder: Der har valglokalet stemt. Har de som har villet stemme fått stemt?
Reporter: Det håper jeg da, for dørene er stengt.

Stemt/stengt, hehe. Han snublet når han skulle si det.

Deretter et festlig ordspill:

Reporter: Så dærfor fikk Arbeiderpartiet din stæmme?
Sen velger: Stæmme.

(Stæmme er Trøndersk for "det stemmer").

Stemmestyreleder Randi Wiggen: Før vi teller stemmene, skal vi ha ti minutter trim, med tøying og bøying. Så begynner vi tellingen av stemmene.

Venstres valgvake i Trondheim: - Nå må vi bli enige om hvilken valgsending vi skal følge. - Vi tar den med best resultat!

:)
Endret av Emancipate
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...