Vox_populi Skrevet 7. september 2015 Del Skrevet 7. september 2015 "Flere årslønner", ja - ikke spesifikt et heltall slike. Det forstår seg, men mer enn 2 må det vel være? Hvis jeg tok på meg å selge veteransykkelen din og garanterte at du skulle få flere tusen for den, ville du kanskje bli litt lang i maska om jeg solgte den for 1200? Lenke til kommentar
Karl Skapeland Skrevet 9. september 2015 Del Skrevet 9. september 2015 (endret) Det skal vel være "Et av de store problemene...". Videre skal det være "på et eller annet vis...". Endret 9. september 2015 av Karl Skapeland Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 9. september 2015 Del Skrevet 9. september 2015 (endret) Det skal vel være "Et av de store problemene...". Korrekt. Videre skal det være "på et eller annet vis...". Det er korrekt, men var ikke blant feilene jeg merket meg. Det er altså flere feil i teksten. Endret 9. september 2015 av Horrorbyte Lenke til kommentar
Karl Skapeland Skrevet 9. september 2015 Del Skrevet 9. september 2015 Bruken av semikolon i teksten er dessuten feil. Her hadde nok forfatteren egentlig tenkt å bruke tankestrek. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 9. september 2015 Del Skrevet 9. september 2015 Da måtte man hatt liten forbokstav i stedet. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 9. september 2015 Del Skrevet 9. september 2015 Bruken av semikolon i teksten er dessuten feil. Det også er riktig, og da har vi nok dekket de drøyeste feilene – men ikke alle. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 9. september 2015 Del Skrevet 9. september 2015 (endret) Det normale er å skrive for så å undersøke, ikke for å så undersøke. Etter semikolon skal det være liten forbokstav (som etter tankestrek). Endret 9. september 2015 av Vox_populi Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 12. september 2015 Del Skrevet 12. september 2015 Før kampen. Sandefjord-toppscorer Pål Alexander Kirkevold har dratt til danske Hobro. Med det har det minstscorende laget i Eliteserien mistet mannen som har scoret en av tre mål denne sesongen. De siste ni kampene scoret han syv mål. De to andre spissene, Mendy og Sellin, har scoret fire mål på atten kamper fra start (30 kamper totalt). Nå gjenstår det åtte kamper av sesongen. Hittil har Sandefjord vunnet tre av dem. Skal de unngå nedrykk trenger fem seiere i innspurten. Denne er kinkig, for det er ikke noe enkeltord som er feil. I tillegg er det en enkel liten feil. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 12. september 2015 Del Skrevet 12. september 2015 Det var veldig mange punktum, men slik jeg ser det er det én åpenbar feil: «en … mål» skal være ett. Dessuten burde «atten» vært skrevet som «18», og den siste setningen mangler et «de». Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 12. september 2015 Del Skrevet 12. september 2015 Okei, ett. Man skal ikke skrive blande tallord og tall av samme enheter, f.eks. "fire og 18", så da må det bli "4 og 18". De siste 9 kampene scoret han 7 mål. De to andre spissene, Mendy og Sellin, har scoret 4 mål på 18 kamper fra start (30 kamper totalt). At den siste setningen mangler et "de" var den enkle feilen. Det mangler fortsatt en feil. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 12. september 2015 Del Skrevet 12. september 2015 (endret) Man skal ikke skrive blande tallord og tall av samme enheter, f.eks. "fire og 18", så da må det bli "4 og 18". Små tall – opp til og med tolv – skal som hovedregel skrives med bokstaver, men innenfor samme setning kan det være greit å være konsekvent. http://www.sprakradet.no/sprakhjelp/Skriveregler/Dato/#sma Endret 12. september 2015 av Horrorbyte Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 12. september 2015 Del Skrevet 12. september 2015 (endret) Jeg kan reglene. Ikke bare at det "kan være greit", ifølge linken din "bør man". I mitt hode vil det si at man skal, hvis man ikke har noen grunn til å la være. Dessuten: "I tekster med mye tall – der tallene er hovedsaken – bør vi vanligvis skrive alle tall med siffer, f.eks. i tabeller, matematiske utgreiinger o.l." Dette mener jeg er tilfelle her. Så kommer avsløringen av feilen: Nå gjenstår det åtte kamper av sesongen. Hittil har Sandefjord vunnet tre av dem. Det er ikke mulig å vinne gjenstående kamper, ettersom de ikke er spilt ennå. Stryk "av dem", så blir det riktig - Sandefjord har vunnet tre kamper hittil. Endret 12. september 2015 av Emancipate 1 Lenke til kommentar
Karl Skapeland Skrevet 14. september 2015 Del Skrevet 14. september 2015 (endret) Jeg synes teksten var godt skrevet, men som andre har kommentert, kanskje for mange punktum. Bruken av tallord har jeg ingenting å si på. Har "renskrevet" teksten slik at den blir mer lettlest: "Sandefjord-toppscorer Pål Alexander Kirkevold har dratt til danske Hobro, og med det har det minstscorende laget i Eliteserien mistet mannen som har scoret ett av tre mål denne sesongen. De siste ni kampene scoret han syv mål. De to andre spissene, Mendy og Sellin, har scoret fire mål på atten kamper fra start (30 kamper totalt). Nå gjenstår det åtte kamper av sesongen, og hittil har Sandefjord vunnet tre [av dem]. Skal de unngå nedrykk trenger de fem seiere i innspurten." Endret 14. september 2015 av Karl Skapeland Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 14. september 2015 Del Skrevet 14. september 2015 Tolker dette også dithen at der du bare har ett tall i en tekst, skriver du tallord hvis det er opp til tolv, eller siffer over dette. Der det blir flere tall, med verdier over tolv, velger vi siffer for å være konsekvent og slik at teksten blir mer ryddig. Her er det tydeligvis noen som har sett seg litt blind på «tallord opp til atten tolv, deretter siffer». Resultatet er en smule uelegant, nesten så det er litt barnlig søtt. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 14. september 2015 Del Skrevet 14. september 2015 Når jeg skulle lage en plakat for kommunen (som en jobb) skulle de absolutt blande tallord og siffer, fordi det ene var under og det andre over grensen. Jeg siterte språkrådet, men de holdt på sitt. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 14. september 2015 Del Skrevet 14. september 2015 Aarebrot er ikke tilhenger av lover som begrenser partienes muligheter til å drive valgkamp, men synes det burde være en «gentlemans agrement» at man lot velgerne få være i fred i dag. Lenke til kommentar
ilPrincipino Skrevet 14. september 2015 Del Skrevet 14. september 2015 (endret) Det heter vel "gentlemen's agreement". Endret 14. september 2015 av ilPrincipino Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 14. september 2015 Del Skrevet 14. september 2015 (endret) Ikke om å gjøre å finne feil, men språkfestlig start på Adresseavisens valgsending: Programleder: Der har valglokalet stemt. Har de som har villet stemme fått stemt?Reporter: Det håper jeg da, for dørene er stengt. Stemt/stengt, hehe. Han snublet når han skulle si det.Deretter et festlig ordspill:Reporter: Så dærfor fikk Arbeiderpartiet din stæmme?Sen velger: Stæmme.(Stæmme er Trøndersk for "det stemmer"). Stemmestyreleder Randi Wiggen: Før vi teller stemmene, skal vi ha ti minutter trim, med tøying og bøying. Så begynner vi tellingen av stemmene. Venstres valgvake i Trondheim: - Nå må vi bli enige om hvilken valgsending vi skal følge. - Vi tar den med best resultat! Endret 14. september 2015 av Emancipate 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå