Gå til innhold

Finn språkfeilen!

ærligøs

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det har jeg gjort, og det ser éntydig ut som de som svarte, har skrevet ordet med vanlig aksent, altså den typen som går fra nede til venstre og oppover mot høyre.

Jeg mistenker at du ikke har tegnsett som håndterer dette korrekt - derfor denne misforståelsen. Hvor store er bokstavene i din visning ? I min er de ganske store - og, som sagt, med vanlig aksent på e-en.

Lenke til kommentar

Det har jeg gjort, og det ser éntydig ut som de som svarte, har skrevet ordet med vanlig aksent, altså den typen som går fra nede til venstre og oppover mot høyre.

Jeg mistenker at du ikke har tegnsett som håndterer dette korrekt - derfor denne misforståelsen. Hvor store er bokstavene i din visning ? I min er de ganske store - og, som sagt, med vanlig aksent på e-en.

Jeg refererte til skjermdumpen i innlegget, og den viser ingen aksenter i ordet 'en' foran årslønn.

Lenke til kommentar

Oh, shit - feil ord...

(tenker seg om) Muligens - jeg er ikke så sikker; jeg synes det fungerer like godt uten.

(Faktisk ville jeg tro at det ville gi betydningsforskjell - med aksent impliserer man at det vil koste flere årslønner, mens uten aksent sier man bare at det ville koste mer enn en hel årslønn.)

Lenke til kommentar

(Faktisk ville jeg tro at det ville gi betydningsforskjell - med aksent impliserer man at det vil koste flere årslønner, mens uten aksent sier man bare at det ville koste mer enn en hel årslønn.)

Det ville vori rett om årsløner bare forekom i heile tal, men slik er det ikkje. Romet kan t.d. koste 1,1 årsløner, og det er meir enn 1 årsløn.

Eg meiner det helst skal vere én, for eg les kvantoren med trykk i dette høvet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Eh, nei - årslønner er selvfølgelig ikke egne tall - men de fungerer også som enheter (historisk eksempel: 1 Mong...).

Og det er det jeg mener her, nemlig at dersom man bruker aksent her, impliserer man flere av enheten "årslønn", mens man uten aksent bare sier at man overstiger en hel årslønn.

Lenke til kommentar

Eh, nei - årslønner er selvfølgelig ikke egne tall - men de fungerer også som enheter

Det er just som enhet jeg bruker ordet i mitt eksempel: 1,1 årslønner. Det er unektelig litt mer enn 1 årslønn (som også kan skrives én årslønn). 

Likevel fastholder du at for at et beløp skal være større enn 1 (eller én) årslønn, må det være minst 2. Aldeles forunderlig.

Lenke til kommentar

Likevel fastholder du at for at et beløp skal være større enn 1 (eller én) årslønn, må det være minst 2. Aldeles forunderlig.

Det har han da ikke skrevet.

Jeg mener det skal være uten aksent. Med aksent blir en litt latterlig sammenligning med prisen på rommet. "Én vs. mer enn én," som om det oppsiktsvekkende er at det ikke koster akkurat én årslønn - men mer!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...