Gå til innhold

Finn språkfeilen!

ærligøs

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den man kan diskutere, er "bære" - vanligvis er det den som går på sine ben, som bærer noe.

Samtidig er syklisten rent faktisk pålagt denne ekstravekten, så det som er spørsmålet, er hvilket verb som ville ha passet bedre i sammenhengen... I forhold til "bæring", er det like meget sykkelen som må holde oppe denne vekten, mens det i forhold til syklingen utgjør en viss, ekstra belasting for syklisten.

Og nå oppdaget jeg den grove feilen:

I følge teksten her, er det nemlig ryggen som skal inneholde det utstyret, ikke sekken...

Lenke til kommentar

Jeg la også merke til det med ryggen, og ville egentlig strøket "på ryggen, " (hvor ellers bærer man en sekk?).

Men du nevnte ikke "hovedfeilen". Som er "3,5 kg sekk". Når man ikke fortkorter kilo blir det "en 3,5 kilos sekk" eller "en sekk på 3,5 kilo". Den uthevede s-en mangler i teksten, noe jeg mener er en feil.

Lenke til kommentar

Navn på SI-enheter har ingen flertallsform, så det er ikke feil.
For det første er det ikke flertallsform vi snakker om. Kilos i den sammenhengen er ikke flertallsform.

For det andre er det korrekt at 3,5 kg ikke kan skrives annerledes. Man kan ikke si "3,5 kgs". Det betyr ikke at setningen er rett, det betyr at det er feil å konstruere setningen på den måten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...