Gå til innhold

Finn språkfeilen!

ærligøs

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Straffeskyld->Straffskyld

Det er korrekt. Et søk i ATEKST avslører for øvrig at norske papiraviser har trykket «straffeskyld» nærmere 5000 ganger, og «straffskyld» ca. 39 000 ganger. Det finnes imidlertid langt verre tilfeller; «Et kompliment» er trykket flere ganger enn «en kompliment».

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

"Har du korrekt ord- og språkbruk og oversikt over kommaregler og andre rettskrivingsregler"

Det blir jo smør på flesk. Hvis du har korrekt språkbruk må vel det innbære at man har oversikt over kommaregler og andre rettskrivingsregler.

Selve påstanden ser jeg ikke som tvilsom.

Jeg ville også skrevet "hvis du har korrekt språkbruk..." eller "når du har korrekt språkbruk..."

Og også "... for argumentene dine."

Lenke til kommentar

Ja, hele greiene med "oversikt ..." burde ikke vært med. Dersom en har korrekt språkbruk, innebærer vel det muligens også korrekt ordbruk?

Påstanden er tvilsom av to grunner:

1. Et dårlig argument uttrykt på en grammatisk feilaktig måte blir ikke et fnugg bedre av at grammatikken blir korrigert. 

2. De fleste legger ikke merke til språkfeil, 

Fjerne bindeordet? Da blir det slik:

Har du korrekt ord- og språkbruk, oversikt over kommaregler og andre rettskrivingsregler, får du mer gjennomslagskraft for argumenter.

Dette ser feil ut for meg. Har du A, B, får du ...

Det er vel bare to elementer her. Da skal en jo bruke bindeord, ikke komma. Ser dere noe jeg ikke ser?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...