( ) Skrevet 18. juli 2015 Del Skrevet 18. juli 2015 " 'De' som har elektronisk billett" ... "mens de andre" ... (Hvorvidt presens i første setning faktisk fungerer her, avhenger av hvordan den foranstående teksten er anlagt.) 1 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 18. juli 2015 Del Skrevet 18. juli 2015 De som... og e-post. 1 Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 18. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2015 Hvor blir det av fasiten? Jeg er litt spent på om det kan være andre ting enn dem Vox allerede har pekt på. Jeg fant ikke noe mer som jeg var sikker på var feil. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 18. juli 2015 Del Skrevet 18. juli 2015 Sånn er det når man er borte hele dagen. Vox får rett på begge (og akroev på første – resten vil jeg ikke pirke på hva gjelder fasit, men diskuter for all del). Lurte litt på dette med ettersom (komma eventuelt), men bestemte meg til slutt for at det var greit. Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 19. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2015 Her mener jeg det er minst en feil. Det er hentet fra en liste, så manglende punktum er ikke problemet. Smør inn eksponerte områder med myggstift eller -olje om kvelden/nattenUnngå bruk av parfyme eller after shavehttp://www.nrk.no/livsstil/mange-allergiske-mot-mygg-uten-a-vite-det-1.12444064 Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 19. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2015 after shave Ja, riktig. Det er den feilen jeg er sikker på her. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 20. juli 2015 Del Skrevet 20. juli 2015 Omvendt oppgave. Plukk ut det eneste ordet som er ikke er feil. Tights uke – Knall gode priser, check it out! Lenke til kommentar
( ) Skrevet 20. juli 2015 Del Skrevet 20. juli 2015 Det ordet som er både korrekt stavet og som korrekt står alene, er "priser" - ellers skulle ting ha hatt bindestrek ("tights-uke") eller vært sammenskrevet ("Knallgode"). (Strengt tatt er den engelske frasen som står til slutt i det arrangementet, også korrekt skrevet - men den er altså ikke norsk...) Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 20. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2015 Jeg stemmer også på at "priser" er riktig. Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 21. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2015 Her er det minst en feil: Alle er vi vel inneforstått med at politikere, samfunnstopper og andre ledere legger på litt ekstra i jubileumstalene. At de kanskje sier ting de selv vet ikke lar seg gjennomføre, men som skaffer litt ekstra applaus under de finere middagsselskaper.https://www.frieord.no/kronikk/nar-samfunnets-logner-rammer-de-mest-sarbare-av-oss/ Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 21. juli 2015 Del Skrevet 21. juli 2015 Siden ingen andre har svart, er de nok innforstått med at jeg vil gjøre det. 1 Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 21. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2015 Siden ingen andre har svart, er de nok innforstått med at jeg vil gjøre det. Bra at du tar ansvar slik at vi kommer oss videre. Svaret er riktig. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 21. juli 2015 Del Skrevet 21. juli 2015 Ikke fra en journalist, men kommentarfeltet under et innlegg av noen som nok kan hakket mer enn denne herren. Vi burde ikke være rådville. Vi vet at barn med noen typer epilepsi får lavkarbo istedet for medisiner, og det virker. Vårt høyre unntak av karbohydrater spiller garantert en rolle i utviklingen av hjernesykdommer på lik linje med andre sykdommer. Karbohydrater får også kreft til å vokse/utvikle seg. Sånn, nå er dere ikke rådville lenger! Lenke til kommentar
( ) Skrevet 21. juli 2015 Del Skrevet 21. juli 2015 Da vil jeg for én gangs skyld stille en diagnose: Automatisk korrekturleser, uten tilsyn av voksne... Men jeg har faktisk en mistanke om at kommentaren ang. vårt høye inntak av karbohydrater har noe for seg, hva angår de fysiologiske virkninger over tid... Lenke til kommentar
Quote Skrevet 21. juli 2015 Del Skrevet 21. juli 2015 (endret) «høye inntak» > høyre unntak «i stedet for / istedenfor» > istedet for Endret 21. juli 2015 av Quote Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 21. juli 2015 Del Skrevet 21. juli 2015 Men jeg har faktisk en mistanke om at kommentaren ang. vårt høye inntak av karbohydrater har noe for seg, hva angår de fysiologiske virkninger over tid... Det er bra du har satt deg grundig inn i dette før du uttaler deg. Ny oppgave, om jobbintervju: Mange er nervøse i denne situasjonen, uten at det er noe unaturlig med det. Men nervøsitet kan utarte seg på forskjellig måter. Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 22. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2015 Utarte seg er feil. Riktig er arte seg eller eventuelt utarte. Jeg vil tro det er det første som passer best, men beskrivelsene som følger etter sitatet, vil vel avgjøre. Det kommaet der er jeg usikker på. Etter å ha sett i ordbøker er jeg fremdeles usikker. Men når jeg leser det, synes jeg at kommaet smaker helt greit. Jeg fikk svar om frosne brød fra Språkrådet i dag: Spørsmål: Jeg lurte på om det er noen språkfeil i en bestemt setning. Den er ikke funnet i noen språklig sammenheng, men alene. Noen av emigrantene fra Hongkong måtte avfinne seg med å spise frosne kneippbrød. Jeg lurer spesielt på om "frosne kneippbrød" nødvendigvis er galt? Noen mener at det her må være "frossent kneippbrød". Svar: Brød heter «brød» både i entall og flertall (ubestemt form), så her kommer det an på sammenhengen; om emigrantene ble tilbudt ett eller flere brød. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 22. juli 2015 Del Skrevet 22. juli 2015 Brød heter «brød» både i entall og flertall (ubestemt form), så her kommer det an på sammenhengen; om emigrantene ble tilbudt ett eller flere brød. Da lærte vi noe i dag også (hvem en ikke skal spørre). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå