Gå til innhold

Finn språkfeilen!

ærligøs

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sånn er det når man er borte hele dagen. :p Vox får rett på begge (og akroev på første – resten vil jeg ikke pirke på hva gjelder fasit, men diskuter for all del).

Lurte litt på dette med ettersom (komma eventuelt), men bestemte meg til slutt for at det var greit.

Lenke til kommentar

Det ordet som er både korrekt stavet og som korrekt står alene, er "priser" - ellers skulle ting ha hatt bindestrek ("tights-uke") eller vært sammenskrevet ("Knallgode").

(Strengt tatt er den engelske frasen som står til slutt i det arrangementet, også korrekt skrevet - men den er altså ikke norsk...)

Lenke til kommentar

Ikke fra en journalist, men kommentarfeltet under et innlegg av noen som nok kan hakket mer enn denne herren.

Vi burde ikke være rådville. Vi vet at barn med noen typer epilepsi får lavkarbo istedet for medisiner, og det virker. Vårt høyre unntak av karbohydrater spiller garantert en rolle i utviklingen av hjernesykdommer på lik linje med andre sykdommer. Karbohydrater får også kreft til å vokse/utvikle seg.

Sånn, nå er dere ikke rådville lenger!

Lenke til kommentar

Da vil jeg for én gangs skyld stille en diagnose:

Automatisk korrekturleser, uten tilsyn av voksne...

Men jeg har faktisk en mistanke om at kommentaren ang. vårt høye inntak av karbohydrater har noe for seg, hva angår de fysiologiske virkninger over tid...

Lenke til kommentar

Men jeg har faktisk en mistanke om at kommentaren ang. vårt høye inntak av karbohydrater har noe for seg, hva angår de fysiologiske virkninger over tid...

Det er bra du har satt deg grundig inn i dette før du uttaler deg. :)

Ny oppgave, om jobbintervju:

Mange er nervøse i denne situasjonen, uten at det er noe unaturlig med det. Men nervøsitet kan utarte seg på forskjellig måter.
Lenke til kommentar

Utarte seg er feil. Riktig er arte seg eller eventuelt utarte. Jeg vil tro det er det første som passer best, men beskrivelsene som følger etter sitatet, vil vel avgjøre. 

Det kommaet der er jeg usikker på. Etter å ha sett i ordbøker er jeg fremdeles usikker. Men når jeg leser det, synes jeg at kommaet smaker helt greit.

Jeg fikk svar om frosne brød fra Språkrådet i dag:

Spørsmål:

Jeg lurte på om det er noen språkfeil i en bestemt setning. Den er ikke funnet i noen språklig sammenheng, men alene.

Noen av emigrantene fra Hongkong måtte avfinne seg med å spise frosne kneippbrød.

Jeg lurer spesielt på om "frosne kneippbrød" nødvendigvis er galt? Noen mener at det her må være "frossent kneippbrød".

Svar:

Brød heter «brød» både i entall og flertall (ubestemt form), så her kommer det an på sammenhengen; om emigrantene ble tilbudt ett eller flere brød.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...