ærligøs Skrevet 7. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2015 Du har uansett påpekt at du ikke er 100 % sikker og kommet med en fasit med kildehenvisninger. Da har du gjort nok. Jeg aner ikke hvorfor det er slik. Jeg forstår heller ikke hvorfor det heter "det skjeve tårn i Pisa", men "Frihetsstatuen". Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 8. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2015 Jeg bryter tradisjonen og lager en oppgave selv. Den er laget slik at den skal inneholde en feil, ikke flere. Inneholder den flere enn en feil eller ingen, er jeg tatt med buksene nede. De vi besøkte, hadde nettopp spist avocado fylt med harsk tran.Selvlaget oppgave Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 8. juli 2015 Del Skrevet 8. juli 2015 Det heter avokado. Men jeg ville ikke skrevet det kommaet. Hva er regelen for det? 1 Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 8. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2015 Det heter avokado. Men jeg ville ikke skrevet det kommaet. Hva er regelen for det? Men hva synes du om å ha med noen selvlagde oppgaver av og til? Forresten korrekt svar! Kommaet er helt riktig. Det er satt etter regelen om komma etter innskutt leddsetning. Fellen i oppgaven var faktisk en helt annen. Men den gikk du ikke på. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 8. juli 2015 Del Skrevet 8. juli 2015 Men jeg ville ikke skrevet det kommaet. Hva er regelen for det? De (som) vi besøkte, ... Usynlig subjunksjon kan være kinkig! Man kan sikkert droppe kommaet hvis man syns det er helt greit uten. Her er jo leddsetningen såpass kort også. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 11. juli 2015 Del Skrevet 11. juli 2015 - For å få oppholdstillatelse — såkalt Green Card — måtte jeg investerte 500.000 dollar og skape arbeidsplasser. På grunn av mine investeringer fikk ekskona også oppholdstillatelse. Da jeg ga beskjed til henne om at jeg vurderte å flytte tilbake til Europa, startet marerittet, forteller Vidar Antonsen. http://www.dagbladet.no/2015/07/11/nyheter/fast_i_usa/norsk_forretningsmann/skilsmisse/40013659/ 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 11. juli 2015 Del Skrevet 11. juli 2015 m-dash i stedenfor n-dash Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 11. juli 2015 Del Skrevet 11. juli 2015 m-dash i stedenfor n-dash Riktig, men langt fra det eneste som er feil. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 11. juli 2015 Del Skrevet 11. juli 2015 Investerte skulle vært inverstere. Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 11. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2015 "investerte" klarte jeg ikke å se. Ellers ser jeg bare at det skal være 500 000 uten punktum. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 11. juli 2015 Del Skrevet 11. juli 2015 (endret) Begge deler er riktig, men jeg mener at det fortsatt er en eller to feil som ikke er nevnt. Edit: Bortsett fra at det selvsagt skal være «investere» – ikke «inverstere» Endret 11. juli 2015 av Horrorbyte Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 11. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2015 Begge deler er riktig, men jeg mener at det fortsatt er en eller to feil som ikke er nevnt. Edit: Bortsett fra at det selvsagt skal være «investere» – ikke «inverstere» Javel, da lever oppgaven videre. Dette var da sannelig en nøtt. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 11. juli 2015 Del Skrevet 11. juli 2015 (endret) Jeg tror jeg heller kan komme med mitt løsnngsforslag. Det jeg mener er feil er markert med rød skrift. - For å få oppholdstillatelse — såkalt Green Card — måtte jeg investerte 500.000 dollar og skape arbeidsplasser. På grunn av mine investeringer fikk ekskona også oppholdstillatelse. Da jeg ga beskjed til henne om at jeg vurderte å flytte tilbake til Europa, startet marerittet, forteller Vidar Antonsen. De to tingene som ingen andre har nevnt, er bruk av bindestrek i stedet for tankestrek – og feil plassering av ordet «også». Sistnevnte er det jeg er usikker på, men jeg ville skrevet «... fikk også ekskona oppholdstillatelse». Så er jeg i tillegg noe skeptisk til måten «Green Card» er skrevet på, men bruk av innskudd og ordet «såkalt» gjør at jeg ikke har regnet det som en feil. Endret 11. juli 2015 av Horrorbyte 1 Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 11. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2015 Jeg så at det var brukt bindestrek for tankestrek, men tenkte at Emancipate hadde kommentert dette. Problemet er at jeg ikke aner hva n-dash og m-dash er for noe Jeg trodde vel at dette dekket både streken i begynnelsen og de andre kjempelange strekene. Uten at jeg kan noe om dette, tror jeg plasseringen av "også" er grei den. Det finnes regler for dette, men det er kanskje like greit å smake seg fram. Jeg synes det smaker greit slik det er. Kom gjerne med flere oppgaver! Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 11. juli 2015 Del Skrevet 11. juli 2015 (endret) At det brukes bindestrek istedenfor tankestrek er så vanlig at man nesten må la det passere. Bruken av m-dash, derimot, er ikke god, ettersom det er tegn som ikke finnes på norsk. Problemet er at jeg ikke aner hva n-dash og m-dash er for noe Jeg trodde vel at dette dekket både streken i begynnelsen og de andre kjempelange strekene. N-dash er navnet på streken som brukes som tankestrek, m-dash er en enda lenger strek. De har navnet fra at de er like lange som bokstavene n og m, respektivt. m-dash brukes ikke på norsk. Endret 11. juli 2015 av Emancipate 1 Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 11. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2015 Problemet er at jeg ikke aner hva n-dash og m-dash er for noe Jeg trodde vel at dette dekket både streken i begynnelsen og de andre kjempelange strekene. N-dash er navnet på streken som brukes som tankestrek, m-dash er en enda lenger strek. De har navnet fra at de er like lange som bokstavene n og m, respektivt. m-dash brukes ikke på norsk. Herlig å få litt gratis undervisning! Takk! Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 11. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2015 Noe er feil her: Brannslukker i diskret, hvit designhttps://www.netonnet.no/art/hjem-og-hushold/trygghetogovervakning/brannsikkerhet/nexa-nexabrandslckarevit2kga/196683.11308/ Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 11. juli 2015 Del Skrevet 11. juli 2015 (endret) For det første skal jo ikke en brannslukker være diskret, den skal synes så man finner den når tampen brenner og pokalen holder på å ryke. Dernest skal det være hvitt. Endret 11. juli 2015 av Emancipate Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 11. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2015 For det første skal jo ikke en brannslukker være diskret, den skal synes så man finner den når tampen brenner og pokalen holder på å ryke. Dernest skal det være hvitt. Svaret er faktisk ikke riktig. Poenget om at apparatet bør vises tydelig, er likevel godt. Dette er en oppgave hvor en nok må bruke ordbok. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 11. juli 2015 Del Skrevet 11. juli 2015 Selve setningen mangler punktum. Det heter ikke brannslukker. Et av flere alternativ er «brannslukningsapparat». Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå