Gå til innhold

Finn språkfeilen!

ærligøs

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vox: Litt uenig der. Eller, uenig i at det skal være på nynorsk om det var dette du mente.

Jeg kom over en feil til, men er ikke 100% sikker.

Oppgaven lever?

Jeg ser ikke noe jeg kan påstå er feil. Bortsett fra at den slik-setningen ikke kan stå slik den gjør, tror jeg da. Den burde vel hatt et kolon etter seg eller et "også" i setningen et sted. 

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke noe jeg kan påstå er feil.

Bant er nå feil, da.

Ja, men det er allerede avklart. Men det virker som Quote har funnet noe mer som kan pirkes på. 

Jeg har da tatt utgangspunkt i det korrigerte sitatet. Der finner jeg ikke annet enn at den slik-setningen antagelig bør gjøres noe med. 

Lenke til kommentar

Ved ilPrincipinos hjelp har jeg et forslag:

"Kontinent" kan ikke bety det europeiske fastlandet her, for da er vi jo allerede i mål når vi starter i Bergen. Ordet "kontinent" brukes da i betydningen "Europa unntatt De britiske øyer og Norden/Skandinavia". Men da har vi heller ingen forbindelse til kontinentet fordi Danmark i den betydningen ikke er del av "kontinentet". Vi har liksom startet utenfor kontinentet og endt opp utenfor kontinentet (altså i Danmark). 

Endret av ærligøs
Lenke til kommentar

Jeg godkjenner svaret. I dette tilfellet mener jeg at det vil være riktig å skrive "Kontinentet" (med stor forbokstav). Det er forskjell på Kontinentet og kontinentet. Førstnevnte viser direkte til et geografisk område (Europa med unntak av Den skandinaviske halvøy og De britiske øyer). Ordet "kontinentet" er ikke et bestemt geografisk område. Danmark er ikke en del av Den skandinaviske halvøy.

Hvis vi ser på hva som stod i overskriften:

"Slik gikk det med de andre båtene som bant Bergen til kontinentet."

Her forutsetter det at Bergen ikke har tilgang til et kontinent. Jo, det har det jo tross alt. Men det har ikke direkte tilgang til Kontinentet.

220px-Kontinentet.png

https://no.wikipedia.org/wiki/Kontinentet

Hvis man bruker Kontinentet, blir overskriften riktig i teknisk forstand. Båtene bandt Bergen til Kontinentet.

Edit: Forventer at det kan diskuteres. Føler det burde skrives slik når journalisten har satt opp setningen på denne måten.

Endret av Quote
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, ordbøkene mine har en litt annen oppfatning virker det som. Språkrådet har "kontinentet nemning for Europa med unntak av Dei britiske øyane og Norden" Ingen av ordbøkene har en versjon med stor bokstav. Det kan virke som om ordbøker og leksikon spriker litt. 

Vrien sak!  :)

Edit: Ingen av mine ordbøker har en versjon med stor bokstav. 

Endret av ærligøs
Lenke til kommentar

Hmm, jeg ser at Språkrådet skriver det med liten forbokstav. Hvorfor det egentlig? Kontinentet med stor forbokstav er jo på samme måte som f eks. "Det hellige land" og "Det fjerne østen" eksempel på et spesifikt geografisk område.  :hm:

Skal ikke være enkelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...