Gå til innhold

Finn språkfeilen!

ærligøs

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Gennady Padalka har til nå tilbrakt 806 dager av sitt liv i rommet, og mye tyder på at han har blitt dummere av opplevelsen."

Amerikanske astronauter beskriver han som Obi-Wan Kenobi, den kjente lærermesteren fra Star Wars filmene. Dette fordi han skal kjenne alt som kan kjennes om livet i rommet. Han er også flink til å overbringe kunnskapen til andre.

http://www.nrk.no/verden/har-vaert-mest-borte-av-alle---og-na-er-han-litt-fjern-1.12434949

Dessverre ser det ut til at den stakkars kosmonauten har smittet den norske journalisten.

Lenke til kommentar

"Kjenne alt om livet i rommet"  - hva er dette for språk?

"Overbringe kunnskapen til andre" - heter det det på norsk? "Lære fra seg" vil jeg foreslå.

«Rekorden vil helt sikkert ikke bli vunnet av en amerikaner før turene til planeten Mars begynner.»

Men han har iallfall puttet inn en bindestrek nå (Star Wars-filmene).

Lenke til kommentar

«Rekorden vil helt sikkert ikke bli vunnet av en amerikaner før turene til planeten Mars begynner.»

!!  Ferievikar?

Redigert: dessuten kan planeten Mars sløyfes, for guden Mars tar foreløpig ikke imot besøk.

Selv skal jeg snart på tur til landet Sverige. (?)

Endret av Vox_populi
Lenke til kommentar

Det er vel "jussjurist" som er feilen her? Den er ikke fikset på når jeg skriver dette.Jeg tenkte at den ville bli rettet opp lynraskt. Det ordet er vel i samme gate som "fotballfotballspiller"?

Hvis det er en annen lurefeil i oppgaven, må jeg melde pass. 

Lenke til kommentar

Det er vel "jussjurist" som er feilen her? Den er ikke fikset på når jeg skriver dette.Jeg tenkte at den ville bli rettet opp lynraskt. Det ordet er vel i samme gate som "fotballfotballspiller"?

Hvis det er en annen lurefeil i oppgaven, må jeg melde pass. 

Det er helt klart den mest åpenbare feilen, men jeg tror ikke det er den eneste.

Lenke til kommentar

Jeg tipper det er ment jussdoktor, men så har han tenkt at det vil folk tro er en lege, og forresten er hennes grad så ny at hun er ikke dr. juris, men philosophiae doctor, og det er jo enda verre, for filosof er hun ikke...

Lenke til kommentar

Regjeringen ønsker full liberalisering av butikkene, og at det skal være opp til butikkene selv...

Er du enig i at det er noe galt i sitatet? Jeg ble litt usikker etter hvert. Jeg mener at ordet "og" ikke binder sammen like ting her. For meg ser det ut som at "og" binder sammen et verb i presens med en infinitiv (la). Da tenkte jeg en løsning kunne være å skyte inn ordet "vil" framfor "la". 

Din løsning virker grei. Tror ikke kommaet er nødvendig. Slik du har skrevet det, blir det like ting på hver side av kommaet, slik det skal være etter hovedregelen. 

En annen variant ville vært å sette "å" framfor "la". 

Andre må gjerne blande seg inn med klargjøringer. 

Lenke til kommentar

Sitatet er feil, ja. Regjeringa ønskjer to substantiv(iske ledd):

a) liberalisering og ei at-setning (Regjeringen ønsker full liberalisering av butikkene og at det skal være opp til butikkene selv...)

b)  liberalisering og ein infinitiv: (Regjeringen ønsker full liberalisering av butikkene og å la det være opp til butikkene selv..)

Eller regjeringa ønskjer ein ting og ønskjer dessutan ein ting til (her ein infinitiv):

c) Regjeringen ønsker full liberalisering av butikkene og ønsker å la det være opp til butikkene selv...

Å gjenta verbet som i lina over, verkar barnsleg. Mykje betre om ein finn eit synonym, her vil:

d) Regjeringen ønsker full liberalisering av butikkene og vil la det være opp til butikkene selv...

Både a, b og d må vere fullt godkjende, i motsetnad til originalen.

Endret av Vox_populi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...