Gå til innhold

Finn språkfeilen!

ærligøs

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Snacks på morgenkvisten dette. Hmm. AmbulansepersonellET? Føler at det som står der opprinnelig ikke er en feil, men det er lov å prøve seg.

Naaah, småpirk i beste fall. Noen bedre? Vil ikke tyne dere altfor mye heller; begynner å få dårlig samvittighet nå.

Lenke til kommentar

Da som hadde blitt slått fikk behandling av ambulansepersonell som kom til stedet sammen med politiet. Operasjonslederen vet ikke hvor store skader disse hadde fått.

Det skal være komma etter "slått". 

Jeg tror du tenker på referansen til "disse"? Jeg vet dette kalles anafori, men jeg kan ikke reglene for dette. Jeg vet ikke om slike ord bør peke tilbake på subjektet, det logiske subjektet eller den siste substantivfrasen eller noe sånt. Når jeg leser det, er det fort å tenke at "disse" peker tilbake på politiet. 

Endret av ærligøs
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da som hadde blitt slått fikk behandling av ambulansepersonell som kom til stedet sammen med politiet. Operasjonslederen vet ikke hvor store skader disse hadde fått.

Det skal vel ikke det når det egentlig skal stå «de».

Jeg tror du tenker på referansen til "disse"? Jeg vet dette kalles anafori, men jeg kan ikke reglene for dette. Jeg vet ikke om slike ord bør peke tilbake på subjektet, det logiske subjektet eller den siste substantivfrasen eller noe sånt. Når jeg leser det, er det fort å tenke at "disse" peker tilbake på politiet.

We have a winner! :D Nå er det bare å diskutere. Jeg tenker det er noen som kanskje har en ting eller to å si om dette.

Edit: Litt om akkurat dette: http://www.godtsprak.no/pronomenbruk/

Edit2: Bøker åpent tilgjengelig på nett – hva er vel bedre?! Riktig norsk av Finn-Erik Vinje: http://www.nb.no/nbsok/nb/3e292497fa585de7e168c8b87e428de4?index=0#137

Edit3: Her er også Moderne norsk av samme forfatter: http://www.nb.no/nbsok/nb/af25bded1674d7ed6f20bc03b0b1c522?index=0

Endret av Imsvale
Lenke til kommentar

Det skal vel ikke det når det egentlig skal stå «de».

Jeg forutsatte at det sto "de". 

"De som hadde blitt slått fikk behandling av ambulansepersonell som kom til stedet sammen med politiet."

Det som er understreket, er subjektet. Subjektet består av "De" pluss leddsetningen "som hadde blitt slått". Det tror jeg vi kan kalle en innskutt leddsetning. Innskutte leddsetninger skal ha komma etter seg. Føler meg sikker på dette. Men har ikke sovet i natt ...

Lenke til kommentar

Det står at operasjonslederen ikke vet hvor store skader ambulansepersonellet har fått.

Da->De.

Komma etter ambulansepersonell? (Etter å ha lest flere innlegg ser jeg at dere heller ville ha komma etter slått, noe som virker riktig.) (Med komma etter ambulansepersonell, så er det politiet som har fått skader.)

Usikker på hvordan konteksten er i siste setning. Siste del står i fortid. Første i nåtid. Kan endre "vet ikke" til "visste ikke", eller "hadde fått" til "har fått". Avhenger av hva man ønsker å informere om. Sistnevnte blir mest naturlig.
Jeg mener det står rett. Når avisen spør vet ikke Opl. hvor store skader de som ble slått hadde fått før de fikk behandling av personell.

Hva er det som bestemmer på og i?
Tradisjon angående det aktuelle stedet.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

- De fikk se mange moskus, på trygg avstand. Holder man 200 meters avstand, er man trygg, forklarer Nyhus og understreker:

- Moskusen vil ikke skade. Han vil bare være i fred, og det sier han fra om, på sitt vis. Han blåser i nesen, skraper med hoven, virrer på hodet, er urolig og så tar går han til spinnangrep, opplyser han.

Det er i hvert fall én feil.

Apropos noe vi nettopp snakket om:

- Det var en hektisk periode etter vi fikk meldinga. Det har også vært noen språkutfordringer, men luftambulansen skal ha lokalisert dem, sier han.
Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Tror jeg fant en feil i Fremmedordboka hos Ordnett:

artikkel vitiligo (Fremmedord)
vitili´go en lat.

erveret pigmentmangel som gir hvite striper el. flekker i huden
Publikasjon: Fremmedord

Kanskje jeg bør gjøre dem oppmerksom på dette? Greit å legge det ut her først i tilfelle jeg roter. 

Lenke til kommentar

Jeg kommer bare med fasit: ervervet

Jeg tror det er en detalj som kan rettes opp i dette sitatet:

Det var sauebonden selv som tok kontakt med politiet lørdag ettermiddag, etter at han hadde skutt hunden på Loftfjellet i Rana. Han meldte da om hva som hadde skjedd og opplyste at hunden hadde drept flere voksne sauer og to lam.

http://www.nrk.no/nordland/hund-skutt-etter-a-ha-tatt-livet-av-sau-1.12419758

Endret av ærligøs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...