Gå til innhold

Finn språkfeilen!

ærligøs

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du har helt rett! Jeg burde selvfølgelig ha skrevet det inn i første post. Jeg skal gjøre det nå. 

Jeg er redd for at dersom vi kan påpeke feil hos hverandre, så kan en vennlig påpekning lett bli misforstått som noe negativt. Til slutt sitter vi og korrekturleser hverandres poster for å "ta" den personen en har vært uenig med, i å gjøre feil. Så med mindre en person i tråden eksplisitt sier at han/hun gjerne vil ha sine feil påpekt, tror jeg det enkleste er at vi unngår dette. 

Lenke til kommentar

Fra http://www.dagbladet.no/2015/06/15/nyheter/utenriks/malaysia_airlines/savnet_fly/flight_mh370/39653397/

Tidsskriftet der studien ble publisert, er medlemsbladet til det amerikanske matematikersamfunnet. Samarbeidende organer i stuiden var blant andre Penn State, Virgina Tech, MIT og Qatar Environment and Energy Research Institute.

Det australsledede søket etter flyet, som er blitt det dyreste i historien har så langt dekket 50 000 kvadratkilometer med hav uten et eneste spor.

To ordbokfeil, muligens 2 kommafeil, men jeg er ikke så stødig på det.

Lenke til kommentar

Korrekt, bortsett fra at jeg mener det ikke skal være komma etter hav. Fordi det er havet som er uten et spor, ikke letingen. I så fall måtte det stått "med hav, uten å finne et eneste spor".

Det er også litt tvilsmt at det står slik at det er flyet som er blitt et dyreste i historien, og ikke letingen, men dette får jeg egentlig ikke omformulert, så man får bare bruke sunn fornuft når man leser det.

Så lurer jeg på om kommaet i første setning skulle vært fjernet.

Lenke til kommentar

Tror faktisk de mener at letingen «er uten spor» (alternativet virker rart), men strengt tatt er det riktig som du sier.

Stusset også litt på referansen til relativsetningen, men valgte å ikke si noe. Vet ikke hvordan man ellers skulle skrevet det. :p Jeg velger å se søket etter flyet som en enhet, og da er det greit. Ganske tydelig fra sammenhengen hva som menes.

Kommaet i første setning ser greit ut for meg. Ligner litt på innskutt leddsetning. Kan sikkert diskuteres.

Endret av Imsvale
Lenke til kommentar

Hva med «blant annet» i stedet for «blant andre»?

Hva med «om studien» i stedet for «i studien»?

Jeg vil ha "blant annet", men om "om" blir bedre, vet jeg ikke. 

Kommaet etter «publisert» mener jeg er helt riktig og obligatorisk.

Komma etter «hav» er jeg usikker på. Jeg tror jeg er mest enig med Imsvale her. Ellers virker det som om de bevisst søkte i hav uten spor. Jeg tror et komma kan gjøre det klart at «uten …» ikke er nær knyttet til «hav». Men dette var vrient.

Da var da en veldig innholdsrik oppgave! Jeg klarte ikke å se det manglet en k i australsledede.

Lenke til kommentar

Eitt ord er gløymt: for å ha den i...

Jeg tenkte på å erstatte "å" med "og". Hva synes du om det? 

PS: Jeg svarte ikke annet sted om gradbøyning da jeg ikke hadde noe fornuftig å stille opp med. Prøvde å finne svar i grammatikkbøker, men det gikk ikke. 

Du får ekstrapoeng for rask respons her. 

Lenke til kommentar

Jeg tenkte på å erstatte "å" med "og". Hva synes du om det? 

Like bra! Litt spesielt med dette verbet, der imperativ og infinitiv er like, slik at ein ikkje kan vite for visst kva forfattaren meinte. Ikkje at det spelar så stor rolle - ikkje i dette høvet, iallfall!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skal det være film i stedet for silm?

Beklager, men nå måtte jeg le høyt! :D

Nei, det skal ikke stå film. Og jeg som trodde den var for enkel. Det er mulig du får litt ekstra hjelp ved å zoome helt inn, selv om det ikke er nødvendig.

Du får plusspoeng for humor. :p

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...