Gå til innhold

Finn språkfeilen!

ærligøs

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kven var det som nyss påstod at han ikkje kunne nynorsk? Rett igjen.

Jeg har kunnet noe av det en gang i tiden. Abonnerte til og med på Dag og Tid! Det er lenge siden.

Ny oppgave:

Bær med deg fiskestanga og kom deg ned til sjøkanten eller ta turen til et fjellvann. Prøv fiskelykken og se etter andre ting fra naturens eget spisskammer.

http://artikkel.ut.no/utetriks-4.-juni_-lag-fiskesuppe-av-egen-fangst-1.12271746

Her en det en feil som skulle være grei. Ellers er det noe her som muligens er mer komplisert. 

Lenke til kommentar

Spiskammer. Så skal det vel (ifølge kommareglene) være tre komma før konjunksjoner (og, eller, og). Setningene er dog såpass korte at det ikke er noe stort problem.

Riktig! Ja, komma er her noe jeg klør meg i hodet over. Jeg ville satt komma før "eller". De to foregående setningene utgjør en slags helhet, men den tredje setningen inngår ikke i denne helheten. Sånn tenker jeg. 

Lenke til kommentar

De to foregående setningene utgjør en slags helhet, men den tredje setningen inngår ikke i denne helheten. Sånn tenker jeg. 

Enig. Derfor tar jeg komma mye mer på gefühlen enn å følge reglene (som egentlig ikke er mye til regler) slavisk.

Lenke til kommentar

De to foregående setningene utgjør en slags helhet, men den tredje setningen inngår ikke i denne helheten. Sånn tenker jeg. 

Enig. Derfor tar jeg komma mye mer på gefühlen enn å følge reglene (som egentlig ikke er mye til regler) slavisk.

Når jeg har lett etter språkfeil på nettet, så har jeg jo lagt merke til hvilke feil som går igjen. Jeg tror at manglende komma etter nødvendige relativsetninger og overflødig komma mellom to predikater som står til samme subjekt, er det som går mest igjen. Men det blir jo trettende å komme drassende med slike feil hele tiden. 

Lenke til kommentar

Kvalitet mot kvantitet, det evige spørsmål. ;)

Det tok meg 6 sekunder å finne en slik feil. Klikket på den første artikkelen jeg så på NRK og begynte å lese et tilfeldig sted: 

De fleste av dem som flyktet var sunni-muslimske innbyggere i byen som er hovedstad i den irakiske Anbar-provinsen.

Tar du utfordringen og får komma på rett plass? :)

Lenke til kommentar

Bedre føre var, enn etter snar. :)

Æsj, to! Byen, som er hovedstad. Det er mulig uten, men da blir betydningen en litt annen enn det jeg tror er ment her.

Jeg tenkte bare på det kommaet jeg mener skal være etter "flyktet". Det andre ignorerte jeg fordi det var så vanskelig. 

Endret av ærligøs
Lenke til kommentar

Var de innbyggere i byen som er hovedstad i den irakiske Anbar-provinsen (og hvilken by er det?), eller var de innbyggere i byen, som for øvrig er hovedstad i den irakiske Anbar-provinsen (her har navnet på byen blitt nevnt tidligere)?

Lenke til kommentar

Au!

For å påpeke feilen, en sammentrekning: "Kjempekenguruen er kan til tider være et direkte mannevondt dyr."

Det hadde faktisk vært en fordel om forfatteren kunne ha bestemt seg for en av verbformuleringene, istedenfor å skrive begge... Det heter enten "er til tider et...", eller "kan til tider være et...".

(Og så kan det diskuteres om ikke den serietittelen burde ha hermetegn rundt seg, slik at man fjernet mulig forvirring ang. den tankestreken.)

Lenke til kommentar

Den australske kjempekenguruen er, på tross av sin populærkulturelle status gjennom serier som Skippy - the Bush Kangaroo, til tider et direkte mannevondt dyr.

Morsom oppgave.  :)

Aldri hørt om den serien før. Men et søk på nettet gjør at jeg endrer på navnet og håper det er rett. 

edit: Jo, jeg har visst hørt om den når jeg tenker meg om. Hvordan navnet bør skrives (anførselstegn, kursiv eller annet), vet jeg ikke. 

Jeg vet heller ikke hva en skal skrive istedenfor "edit". Noen som vet?

Endret av ærligøs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...