Imsvale Skrevet 1. juni 2015 Del Skrevet 1. juni 2015 Ikke spørsmålstegn etter første setning. Noe ved det store, gjenværende spørsmålet skurrer. En del av meg vil ha det ene adjektivet underordnet, eller kanskje er det smør på flesk med begge, med hensyn til den retoriske effekten. Det store spørsmålet er ... Det gjenværende spørsmålet er ... Hvorfor begge? Siste setning bør stå alene (da ...). Forelder/foreldre bør diskuteres; usikker. Subjektet er flertall, men dog. Stikke under stol er visst det riktige, selv om jeg syns det får en helt annen låt og rytme slik. Går det an å si stikke temaene under stol? Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 1. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2015 (endret) Feilene jeg tenkte på, er nå påpekt: 1. scenarioer 2. skyve under en stol 3. Siste setning med ". Da ..." Egentlig var det bare 1 som jeg tenkte på som en åpenbar feil. "Åpenbar" i betydningen "som kan avklares ved hjelp av en ordbok" eller noe sånt. Om 1 og 2 virkelig er feil, er jeg ikke helt sikker på. Føler meg mest sikker på at 3 er feil. Semikolon/kolon får andre kommentere. Dette kan jeg ikke. Jeg reagerte ikke på semikolonet. Endret 1. juni 2015 av ærligøs Lenke til kommentar
SSondre Skrevet 1. juni 2015 Del Skrevet 1. juni 2015 Man bruker vel semi-kolon da det andre leddet ikke gir mening uten det første leddet, og kolon når det andre leddet gir mening når det står alene også. Dessuten tror jeg det er mulig å skrive scenarier Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 1. juni 2015 Del Skrevet 1. juni 2015 Ordboka insisterer på at det skal være scenarioer. Jeg reagerte ikke på dette i teksten. Ikke noe galt med semikolonet etter min smak, men jeg er ingen ekspert på dem. Kjenner ikke til innfallsvinkelen du gir, SSondre, men det kan godt hende det bare er en annen måte å beskrive det. http://www.korrekturavdelingen.no/K4Semikolon.htm http://www.sprakradet.no/sprakhjelp/Skriveregler/tegn/Semikolon/ http://no.wikipedia.org/wiki/Semikolon Lenke til kommentar
SSondre Skrevet 1. juni 2015 Del Skrevet 1. juni 2015 Ordboka insisterer på at det skal være scenarioer. Jeg reagerte ikke på dette i teksten. Ikke noe galt med semikolonet etter min smak, men jeg er ingen ekspert på dem. Kjenner ikke til innfallsvinkelen du gir, SSondre, men det kan godt hende det bare er en annen måte å beskrive det. http://www.korrekturavdelingen.no/K4Semikolon.htm http://www.sprakradet.no/sprakhjelp/Skriveregler/tegn/Semikolon/ http://no.wikipedia.org/wiki/Semikolon Ingen ekspert jeg heller, var bare et forslag. Semikolon brukes svært sjeldent i norsk i forhold til for eksempel engelsk, der det nesten er mer vanlig enn vanlig kolon. Scenario er korrekt. Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 1. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2015 Ikke spørsmålstegn etter første setning. Noe ved det store, gjenværende spørsmålet skurrer. En del av meg vil ha det ene adjektivet underordnet, eller kanskje er det smør på flesk med begge, med hensyn til den retoriske effekten. Det store spørsmålet er ... Det gjenværende spørsmålet er ... Hvorfor begge? Siste setning bør stå alene (da ...). Forelder/foreldre bør diskuteres; usikker. Subjektet er flertall, men dog. Stikke under stol er visst det riktige, selv om jeg syns det får en helt annen låt og rytme slik. Går det an å si stikke temaene under stol? Jeg tenkte også på de to adjektivene og om kommaet burde fjernes. Men jeg fant ikke ut av dette. Dette er noe jeg synes er veldig vanskelig, selv om jeg har lest om dette og studert noen eksempler. Norsk ordbok har dette: stikke noe under stol(en) skjule, fortie noe Da tror jeg det går med "stikke temaene under stol". Jeg likte ikke helt det spørsmålstegnet etter første setning, men nå som dere andre reagerer på det, så ser jeg kanskje klarere at det ikke burde være der. Spørsmålet refereres bare, det stilles ikke. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 1. juni 2015 Del Skrevet 1. juni 2015 Man bruker vel semi-kolon da det andre leddet ikke gir mening uten det første leddet, og kolon når det andre leddet gir mening når det står alene også. Dessuten tror jeg det er mulig å skrive scenarier Det er fullt mulig å skrive scenarier; for min del ville jeg både skrevet og sagt det, men forutsetningen i denne tråden er språkfeil i forhold til bokmål/nynorsk. Og etter Bokmålsordboka skal ordet skrives scenarioer. Din første linje gir meg ingen mening (da=når eller fordi?) Så vidt jeg vet brukes semikolon når man trenger en mellomting mellom komma og punktum. Det settes mellom to hovedsetninger når den andre utfyller eller på annen måte henger sammen med den første. Og det er jo tilfelle i eksemplet. Fordi setningene henger sammen på den måten at setning nr. 2 er en forklaring eller et eksempel, kan en også bruke kolon. Men siden setning nr. 2 er en helsetning, må den starte med stor forbokstav. Jeg ville ikke valgt kolon. Slik jeg ser det, står valget mellom punktum og semikolon, og siden siste setning er så lang, havner jeg på punktum her (enda jeg normalt bruker ofte semikolon): Vi ser alle at dette er to scenarier som ikke kommer til å skje. Seksualitet og pubertet er noe vi alle må gjennom, både som barn og muligens også indirekte som foreldre. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 1. juni 2015 Del Skrevet 1. juni 2015 Semikolon brukes svært sjeldent i norsk i forhold til for eksempel engelsk, der det nesten er mer vanlig enn vanlig kolon. Du må ikke sammenligne kolon og semikolon, de er forskjellige som poteter og kål. Korrekturavdelingen.no: Kolon må ikke forveksles med semikolon. De to tegnene har helt forskjellig bruk. Det finnes ingen tilfeller der kolon og semikolon kan brukes om hverandre. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 1. juni 2015 Del Skrevet 1. juni 2015 Og heter det ikke å dysse noe ned? Altså skulle det vært å dysse (disse) temaene ned. Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 1. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2015 Og heter det ikke å dysse noe ned? Altså skulle det vært å dysse (disse) temaene ned. Jeg tror det er greit som det er etter at jeg tittet i Bokmålsordboka på nettet. 1 Lenke til kommentar
Serjiously Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 (endret) Man bruker vel semi-kolon da det andre leddet ikke gir mening uten det første leddet, og kolon når det andre leddet gir mening når det står alene også. Dessuten tror jeg det er mulig å skrive scenarier Det er fullt mulig å skrive scenarier; for min del ville jeg både skrevet og sagt det, men forutsetningen i denne tråden er språkfeil i forhold til bokmål/nynorsk. Og etter Bokmålsordboka skal ordet skrives scenarioer. Bare som en ekstraopplysning: Kikket i to bokmålsordbøker fra 90-tallet nå, og der var scenarier det eneste godkjente. I en nyere variant jeg så i, stemte det du sier her. Så det ser ut som det har skjedd en endring her de siste årene. Edit: Per Egil Hegge påstår forøvrig (i 2009) at ordboka sier scenarier, uten at jeg vet hvilken ordbok det er snakk om: http://tux.aftenposten.no/spraak/spraak?action=question&id=3473 Endret 2. juni 2015 av Serjiously 2 Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 2. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2015 Bare som en ekstraopplysning: Kikket i to bokmålsordbøker fra 90-tallet nå, og der var scenarier det eneste godkjente. I en nyere variant jeg så i, stemte det du sier her. Så det ser ut som det har skjedd en endring her de siste årene. Edit: Per Egil Hegge påstår forøvrig (i 2009) at ordboka sier scenarier, uten at jeg vet hvilken ordbok det er snakk om: http://tux.aftenposten.no/spraak/spraak?action=question&id=3473 For litt siden fant jeg ut at jeg hadde satt komma helt feil i forbindelse med sitater. Jeg hadde skrevet slik: "Det skal jeg gjøre", sa han Så ser jeg i en nyere (2005) bok om grammatikk at det skal være slik: "Det skal jeg gjøre," sa han. Og nå har jeg funnet ut at den feilen jeg har gjort i alle år, er blitt korrekt etter et vedtak i Språkrådet i 2008. Ting skjer fort. Jeg leser nå om sideformer i bokmål og nynorsk, men jeg vet at disse ikke finnes lenger. Jeg synes egentlig at bibliotek burde fjerne alle ordlister og bøker om grammatikk som er blitt avleggs på grunn av utviklingen og heller kjøpe oppdaterte bøker, men det er kanskje for dyrt? Jeg kommer nok aldri til å kjøpe en ordbok mer. Det har jo nylig kommet en enorm ordbok for bokmål (https://www.adlibris.com/no/bok/den-store-norske-bokmalsordboka-9788248914990), men tar ikke sjansen på å kjøpe den. Om et par år er den kanskje full av ordformer som ikke lenger er tillatt i offisiell rettskrivning. I 2017 kommer det visst en ny ordbok på nettet. Den tror jeg blir svært god. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Får ikkje nok horn til knivproduksjonPå 80-talet måtte Audun Erikstad og Helle knivfabrikk knive om reinsdyrhorna med japanarane. I dag rotnar dei vekk i fjellheimen, fordi ingen tar seg tid til å plukke dei. Det kan gå ut over kniven «Odel». http://www.firda.no/Helle_f_r_ikkje_tak_i_nok_horn_til_knivproduksjon-5-15-66238.html#reloaded(Krever abonnement) Her er det minst en feil. Kan være litt vanskelig, men dere tar vel en utfordring på strak arm. Lenke til kommentar
SSondre Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Semikolon brukes svært sjeldent i norsk i forhold til for eksempel engelsk, der det nesten er mer vanlig enn vanlig kolon. Du må ikke sammenligne kolon og semikolon, de er forskjellige som poteter og kål. Korrekturavdelingen.no: Kolon må ikke forveksles med semikolon. De to tegnene har helt forskjellig bruk. Det finnes ingen tilfeller der kolon og semikolon kan brukes om hverandre. Vet det, men semikolon i engelsk og semikolon i norsk brukes helt forskjellig. Prøvde å si at semikolon benyttes svært sjeldent i norsk Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 2. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2015 Får ikkje nok horn til knivproduksjon På 80-talet måtte Audun Erikstad og Helle knivfabrikk knive om reinsdyrhorna med japanarane. I dag rotnar dei vekk i fjellheimen, fordi ingen tar seg tid til å plukke dei. Det kan gå ut over kniven «Odel». http://www.firda.no/Helle_f_r_ikkje_tak_i_nok_horn_til_knivproduksjon-5-15-66238.html#reloaded(Krever abonnement) Her er det minst en feil. Kan være litt vanskelig, men dere tar vel en utfordring på strak arm. Jeg kan ikke nynorsk, men det er da lov å gjette? Jeg gjetter på at fabrikken heter "Helle Knivfabrikk" med stor "k". Fant en artikkel om dette på NRK, men der vekslet de tilsynelatende mellom stor og liten "k". Lenke til kommentar
Quote Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 No heiter dei eigentleg Helle Fabrikker. Dei heitte tidlegare "Helle Knivfabrikk". Dette var ikkje den feilen eg tenkte på, godt observervert! Feilen eg er ute etter er feil bruk av eit ord. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 (endret) Feilen eg er ute etter er feil bruk av eit ord. Er ikke så mye rein i fjellheimen, men noe er det, og det er vel nettopp denne Helle baserer seg på (iallfall tradisjonelt). Så det er vel ikke dette du er ute etter heller? Horn råtner vel ikke, men innsiden gjør, og det kan antakelig forringe kvaliteten, så det burde være presist nok. Kanskje du ville foretrukket et annet uttrykk likevel? Ser ikke noe galt med bruken av knive, så da kan jeg ikke finne noe annet å pirke på, jeg. Ordentlig luring, denne. Venter spent på svaret. Edit: Knive om ... med/mot? Endret 2. juni 2015 av Imsvale Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 2. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2015 Med mindre Imsvale har vært inne på noe, så håper jeg at vi kan vente en stund på fasit. Vox bør jo få prøve seg når han dukker opp. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Jeg har lest den mange ganger, og finner ikke noe feil. Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 2. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2015 (endret) haha ... jeg har funnet feilen. En klassiker faktisk! De som ikke ser feilen, bør bruke tid på dette. God trening! Hurra! Jeg har klart å finne en feil før de andre storgutta! edit: jeg bør kanskje skrive hva jeg mener feilen er,...spoiler ... hvordan lager en det ....... Reinsdyr har ikke horn, men gevir. Endret 2. juni 2015 av ærligøs Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå