Gå til innhold

Finn språkfeilen!

ærligøs

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke så helt enig i at "noen og enhver" automatisk er feil bare fordi det ikke er et fast uttrykk. Størstedelen av språket er tross alt ikke faste uttrykk, det betyr ikke at størtstedelen av språket er feil.

Per Egil Hegge skriver http://tux.aftenposten.no/spraak/spraak?action=question&id=90 at "«Noen og enhver» er det ikke noe som heter, rett og slett fordi det er en selvmotsigelse: Hvis det gjelder enhver, kan det ikke begrenses til å gjelde bare noen."

Han går ut i fra at "enhver" betyr "alle". Ordboka har en ekstra betydning, som er den som gjelds i uttrykket "noen og enhver":

2 hvem som helst

"Det kan skje noen og enhver" sånn jeg har tolket det, betyr at det kan skje hvem som helst.

I motsetning til "Det kan skje noen hver" som i følge Hegge betyr at det kan skje temmelig mange.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er det minst en feil:

- Etterhvert som tiden går uten at man gjør noe med dette, blir konsekvensene større

Sjeføkonom Roger Bjørnstad ser ingen tiltak som virkelig vil monne for å stagge boligprisveksten.

https://www.dn.no/nyheter/okonomi/2015/05/06/1900/Boligpriser/-etterhvert-som-tiden-gr-uten-at-man-gjr-noe-med-dette-blir-konsekvensene-strre
Mangler det ikke en fuge i "sjeføkonom"? Tenker da at riktig ord er sjefsøkonom.
Lenke til kommentar

Enig med Quote.

Her er noen feil fra en tekst om språk: 

En annen feil mange gjør er å bruke uttrykk feil. I en undersøkelse Språkrådet gjorde ved hjelp at avisdatabasen Retriever fant de at uttrykket «det er et tidsspørsmål når» var skrevet feil i 94 prosent av tilfellene.

Hvis du nå føler at du bør friske opp språkkunnskapene dine, kan du sjekke ut Språkrådets språkhjelp.

Begge sitatene er fra http://www.nrk.no/ostfold/ekspertens-sprakrad-til-eksamen-1.12368389

Jeg mener å finne to feil i det første sitatet og en feil i det andre. 

Teksten er sikkert verdt å lese for språkinteresserte. Ikke visste jeg at det heter "leseverdig". Det kommer jeg aldri til å klare å huske på.

Jeg fant bare én feil i det første sitatet. I det andre la jeg til et komma, men jeg vet ikke om det er rett.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Enig Jeg fant bare én feil i det første sitatet. I det andre la jeg til et komma, men jeg vet ikke om det er rett.

Du har falkeblikk/ørneblikk eller noe sånt! Den feilen har jeg ikke sett! De to feilene jeg tenker på, er kommafeil. 

"Sjeføkonom" tenkte jeg litt på, men syntes den så grei ut. Jeg vet ikke hva som er rett. Andre sammensetninger med "sjef-" skal ha s i fugen, så mest sannsynlig er "sjefsøkonom" det riktige (eller begge formene kan være tillatte). 

Lenke til kommentar

Jeg er ikke noen komma-spesialist, skal det være komma før fant? Ellers må du avsløre det.

Du satte kommaet rett i det andre sitatet. 

ja, det skal være komma før "fant". 

Det skal også være komma etter "gjør": En annen feil mange gjør, er å ...

Manglende komma etter relativsetninger er den feilen jeg ser oftest i aviser. Jeg ser den også i det jeg selv skriver, dessverre. 

Om det kommaet virkelig spiller noen rolle, vet jeg ikke. Men vi lager vel en liten pause når vi snakker der kommaet skal stå. Også etter "gjør" blir det vel en liten pause når vi leser høyt eller sier det som sto i sitatet. 

Jeg er ikke ekspert på "noen hver", så jeg tenkte jeg ikke skulle starte en diskusjon hvor jeg bare vil rote og tulle. Men jeg har nå lest det du skrev. 

Endret av ærligøs
Lenke til kommentar

1 500 (mellomrom, ikke punktum), hvis man skal pirke. Har alltid trodd dette er en relativt ny regel, slik at mange bruker punktum som tusenskilletegn av gammel vane. Er dog ikke sikker på om dette er riktig. Jeg ser at f.eks. bankvesenet har hatt til vane å bruke punktum (slik at man ikke kan fylle inn egne tall i mellomrommene), så kanskje folk har sett dette og begynt med det samme. Noen som vet om punktum var gjeldende tusenskilletegn før?

Kan også hoppe over mellomrommet i firesifrede tall.

Lenke til kommentar

- Etterhvert som tiden går uten at man gjør noe med dette, blir konsekvensene større

Sjeføkonom Roger Bjørnstad ser ingen tiltak som virkelig vil monne for å stagge boligprisveksten.

https://www.dn.no/nyheter/okonomi/2015/05/06/1900/Boligpriser/-etterhvert-som-tiden-gr-uten-at-man-gjr-noe-med-dette-blir-konsekvensene-strre
Mangler det ikke en fuge i "sjeføkonom"? Tenker da at riktig ord er sjefsøkonom.

Jeg kom tilfeldigvis over dette på korrekturavdelingen.no:

sjef-/sjefs-

I sammensetninger bruker man sjef- når betydningen er «over, den høyeste» (sjefredaktør), og sjefs- når det er snakk om noe som tilhører sjefen (sjefslønn, sjefsstol = sjefens lønn, sjefens stol)

Da skulle en tro at "sjeføkonom" var riktig. Samtidig ser jeg dette i Norsk ordbok:

sjefsykepleier (Norsk ordbok)

sjefsykepleier

leder for sykepleietjenesten ved sykehus; administrerende oversykepleier

Så dette var ikke så enkelt. Andre med tjukkere ordbøker må gjerne komme med fasit. 

Jeg ser at Google finner 150 000 av varianten uten s og bare 17 000 med s. Men jeg vet ikke hvilken konklusjon jeg skal trekke fra det. 

Endret av ærligøs
Lenke til kommentar

Jeg kom tilfeldigvis over dette på korrekturavdelingen.no:

sjef-/sjefs-

I sammensetninger bruker man sjef- når betydningen er «over, den høyeste» (sjefredaktør), og sjefs- når det er snakk om noe som tilhører sjefen (sjefslønn, sjefsstol = sjefens lønn, sjefens stol)

Da skulle en tro at "sjeføkonom" var riktig. Samtidig ser jeg dette i Norsk ordbok:

sjefsykepleier (Norsk ordbok)

sjefsykepleier

leder for sykepleietjenesten ved sykehus; administrerende oversykepleier

Så dette var ikke så enkelt. Andre med tjukkere ordbøker må gjerne komme med fasit.
Dette stemmer da med sjef-/sjefs-? Hva skulle det ellers vært, sjefykepleier?

Forøvrig interessant det korrekturavdelingen skriver. Jeg var ikke klar over forskjellen, men det gir jo mening når det forklares.

Endret av rankine
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så dette var ikke så enkelt. 

Jaudå, du blingsa. (Sjukepleiar byrjar med s)

Her kunne du vært mer sarkastisk. "rankine" benyttet sjansen!  :)

Sånn er det når en skal skynde seg. Det er den beste unnskyldningen jeg kommer på i farten. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som vet om punktum var gjeldende tusenskilletegn før?

Jeg kan ikke dokumentere det for øyeblikket, men det er ganske logisk at i håndskriftens dage var punktum den sikre måten å dele opp sifre på. 

Tekst ble i hovedsak trykt fra 1500-tallet og framover, men ikke tall. Tenk på de kolossale mengder regnskapsbøker o.l., utelukkende skrevet med hånd til godt over det halve 20. århundre. Det var først når maskinene hadde tatt over jobben med å skrive tall, at det ble lett og sikkert å lese et stort tall som var skrevet med blanke som tusenskilletegn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...