Gå til innhold

Finn språkfeilen!

ærligøs

Anbefalte innlegg

Ja.

549px-Clinker-carvel.svg.png

Bordene i en klinkbygd båt festes til hverandre med nagler.

For å feste bordene sammen borer man hull, setter utenfra i en nagle av jern eller kopper (som kalles båtsøm), deretter setter man på ei skive (ei roe) på innsiden. Den overflødige naglespissen klippes av, og den butte enden av naglen klinkes flat med en hammer (en klinkehammer), mens det holdes mot på naglehodet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er en festlig feil:

Slik så det ut da verdens største passasjerskip, Harmony of the seas, ankom Southampton denne uka. 29. mai skal båten ut på sin første offisielle tur, som går til Barcelona. For spesielt interesserte kan vi nevne at båten er 362 meter lang, 65 meter bred og veier rundt 230.000 tonn.

Bilde.

Lenke til kommentar

Dette er en festlig feil:

Slik så det ut da verdens største passasjerskip, Harmony of the seas, ankom Southampton denne uka. 29. mai skal båten ut på sin første offisielle tur, som går til Barcelona. For spesielt interesserte kan vi nevne at båten er 362 meter lang, 65 meter bred og veier rundt 230.000 tonn.

Bilde.

Seas

230 000 tonn

Jeg ser ikke noe annet i farten. Morsomt dette med store tall. Om det hadde vært 2300 tonn eller 240 millioner tonn, hadde ikke spilt noen rolle for meg. Jeg har ingen referansepunkter for slikt. 

Lenke til kommentar

Stor båt.

Er dette en kryptisk allusjon til en feil?

Jeg regner jo med at jeg ikke har sett det festlige feilen. De feilene jeg påpekte, er neppe festlige. 

Jeg har til og med sjekket tallene med Wikipedia, men fant ikke noe muffens. 

Aha ... det er ordet "båt" det reageres mot? Det ser ut som en kan bruke "båt" om skip ifølge ordboka. Jeg vet ikke ...

Lenke til kommentar

ærligøs, du fant to feil, men det var ikke det jeg tenkte på.

Stor båt.

...

Aha ... det er ordet "båt" det reageres mot? Det ser ut som en kan bruke "båt" om skip ifølge ordboka. Jeg vet ikke ...

Jeg mener at man kan bruke båt. Men dette har det vært delte meninger om før. Eller er det rett og slett en kryptisk hentydning? Det er ihvertfall en stor feil.

Lenke til kommentar

ærligøs, du fant to feil, men det var ikke det jeg tenkte på.

Stor båt.

...

Jeg mener at man kan bruke båt. Men dette har det vært delte meninger om før. Eller er det rett og slett en kryptisk hentydning? Det er ihvertfall en stor feil.

Ser ikke noe annet festlig, så jeg måtte prøve. :)

Menneh, stor båt uansett. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...