Emancipate Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 Ja. Bordene i en klinkbygd båt festes til hverandre med nagler. For å feste bordene sammen borer man hull, setter utenfra i en nagle av jern eller kopper (som kalles båtsøm), deretter setter man på ei skive (ei roe) på innsiden. Den overflødige naglespissen klippes av, og den butte enden av naglen klinkes flat med en hammer (en klinkehammer), mens det holdes mot på naglehodet. 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 Dette er en festlig feil: Slik så det ut da verdens største passasjerskip, Harmony of the seas, ankom Southampton denne uka. 29. mai skal båten ut på sin første offisielle tur, som går til Barcelona. For spesielt interesserte kan vi nevne at båten er 362 meter lang, 65 meter bred og veier rundt 230.000 tonn. Bilde. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 Enten hadde... blitt fylt opp med sand og saltvann eller var... full av sand og saltvann. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 Jeg ser ikke helt problemet med å bruke "av" i den setningen. Iom. at det faktisk er sanden og saltvannet som selv har gjort det. Om det hadde vært en fyr der med bulldozer og brannslange som hadde fylt båten hadde jeg kanskje vært enig. Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 22. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2016 Dette er en festlig feil: Slik så det ut da verdens største passasjerskip, Harmony of the seas, ankom Southampton denne uka. 29. mai skal båten ut på sin første offisielle tur, som går til Barcelona. For spesielt interesserte kan vi nevne at båten er 362 meter lang, 65 meter bred og veier rundt 230.000 tonn. Bilde. Seas 230 000 tonn Jeg ser ikke noe annet i farten. Morsomt dette med store tall. Om det hadde vært 2300 tonn eller 240 millioner tonn, hadde ikke spilt noen rolle for meg. Jeg har ingen referansepunkter for slikt. Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 22. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2016 Stor båt. Er dette en kryptisk allusjon til en feil? Jeg regner jo med at jeg ikke har sett det festlige feilen. De feilene jeg påpekte, er neppe festlige. Jeg har til og med sjekket tallene med Wikipedia, men fant ikke noe muffens. Aha ... det er ordet "båt" det reageres mot? Det ser ut som en kan bruke "båt" om skip ifølge ordboka. Jeg vet ikke ... Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 ærligøs, du fant to feil, men det var ikke det jeg tenkte på. Stor båt. Er dette en kryptisk allusjon til en feil?...Aha ... det er ordet "båt" det reageres mot? Det ser ut som en kan bruke "båt" om skip ifølge ordboka. Jeg vet ikke ... Jeg mener at man kan bruke båt. Men dette har det vært delte meninger om før. Eller er det rett og slett en kryptisk hentydning? Det er ihvertfall en stor feil. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 ærligøs, du fant to feil, men det var ikke det jeg tenkte på. Stor båt. Er dette en kryptisk allusjon til en feil?... Aha ... det er ordet "båt" det reageres mot? Det ser ut som en kan bruke "båt" om skip ifølge ordboka. Jeg vet ikke ... Jeg mener at man kan bruke båt. Men dette har det vært delte meninger om før. Eller er det rett og slett en kryptisk hentydning? Det er ihvertfall en stor feil. Ser ikke noe annet festlig, så jeg måtte prøve. Menneh, stor båt uansett. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 Jeg ser ikke helt problemet med å bruke "av" i den setningen. Iom. at det faktisk er sanden og saltvannet som selv har gjort det. Bølgene har gjort det. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 Bølger er bare vann. Men jeg så mer for meg at det var tidevannet som hadde gjort det. Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 22. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2016 Feilen er at bruttotonn er blitt til tonn. Det første er visstnok er mål for rom, ikke vekt. Dette kan jeg ikke. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 (endret) Hint? Nja. Det er noe med den hvor mye skipet angivelig veier. Det er såkalt gross tonnage som er på ca. 230 000, men det er ikke vekten i tonn. Det er et mål på volum. https://no.wikipedia.org/wiki/Bruttotonn Haha, sekunder for sen. Endret 22. mai 2016 av Imsvale Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 22. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2016 Korrekt. Du er pinadø en luring! Det skal du ha! Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Misforståelsen i samband med skipets tonnasje var åpenbar, men er dette en språkfeil, som denne tråden skal dreie seg om? Jfr. åpningsinnlegget: "...inneholder noe som er galt ifølge norsk grammatikk og rettskrivning". Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Teksten inneholder selvfølgelig en feil dersom innholdet blir noe annet enn intensjonen. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Tja, han har trodd at ordet tonn betydde noe annet enn det det betydde. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Teksten inneholder selvfølgelig en feil dersom innholdet blir noe annet enn intensjonen. Naturligvis er opplysningen i teksten feil, alle forstår det. Men er det en faktafeil eller er det en språkfeil – feil ifølge norsk grammatikk og rettskrivning? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå