Gå til innhold

Finn språkfeilen!


ærligøs

Anbefalte innlegg

Det var ordet simpel jeg reagerte på. Det som menes er nok "enkle" eller "banale", altså den engelske betydningen av ordet "simple". På norsk betyr simpel noe nærmere "lusen", "kjip", "sjofel", "ufin", sånn jeg forstår det.

 

Det var et simpelt pek -> det var et lusent/kjipt/sjofelt/ufint pek. Ikke et enkelt pek. Ikke enkelt gjort, men dårlig gjort. Ikke enkel atferd, men tarvelig atferd.

Endret av Emancipate
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var ordet simpel jeg reagerte på. Det som menes er nok "enkle" eller "banale", altså den engelske betydningen av ordet "simple". På norsk betyr simpel noe nærmere "lusen", "kjip", "sjofel", "ufin", sånn jeg forstår det.

 

Det var et simpelt pek -> det var et lusent/kjipt/sjofelt/ufint pek. Ikke et enkelt pek. Ikke enkelt gjort, men dårlig gjort. Ikke enkel atferd, men tarvelig atferd.

Jeg tror det er veldig strengt. Jeg ville ikke hatt betenkeligheter med å skrive at "oppgavene var så simple at de var kjedelige". 

 

Men jeg synes å huske at språkfolk sa noe lignende som det du sier, for 20 år siden på programmet Språkteigen. Nå er det kanskje blitt uproblematisk. I uttrykket "det er din simple plikt" må det jo bety noe annet enn tarvelig, tror jeg. 

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke hatt betenkeligheter med å skrive at "oppgavene var så simple at de var kjedelige".

Det ville jeg. Simple oppgaver høres ut som lurespørsmål.

 

Om betydningen enkel i "simple plikt" står det "mest foreldet , unntatt i en del faste forbindelser".

 

Legg merke til at det motsatte av simpelt tyveri ikke er vanskelig tyveri, men grovt tyveri.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Hva som egentlig kjennetegner disruptiv teknologi, kan variere noe etter hvem du spør, men kort fortalt er det snakk om ny teknologi som totalt forandrer spillereglene i en bransje.

 

– Disrupsjon betyr på dårlig norsk noe som forstyrrer. Den virkelige smellen kommer når ny teknologi brukes til å forstyrre eksisterende forretningsområder, forklarer Hogne Malum Gjersvik, managing consultant og leder for Digital Customer Experience ved Capgeminis bergenskontor.

Jeg mener at det er noe feil her, men det er mulig å tolke det annerledes.

Lenke til kommentar

 

Hva som egentlig kjennetegner disruptiv teknologi, kan variere noe etter hvem du spør, men kort fortalt er det snakk om ny teknologi som totalt forandrer spillereglene i en bransje.

 

– Disrupsjon betyr på dårlig norsk noe som forstyrrer. Den virkelige smellen kommer når ny teknologi brukes til å forstyrre eksisterende forretningsområder, forklarer Hogne Malum Gjersvik, managing consultant og leder for Digital Customer Experience ved Capgeminis bergenskontor.

Jeg mener at det er noe feil her, men det er mulig å tolke det annerledes.

 

Det er ikke åpenbart for meg hva du har oppdaget her. Antagelig er det noe helt annet enn hva jeg tenker på. Jeg tenker på at det som egentlig kjennetegner ... kan ikke variere etter hvem du spør. Svarene vil variere. 

'

Er det noe med "smellen"?

Lenke til kommentar

Nå mener jeg plutselig at det er lov likevel. Beklager for dårlig oppgave. Grunnen til at jeg trodde det var feil var at jeg satte inn noen komma som ikke var der i hodet.

 

Det vi i hvert fall kan si helt sikkert at er en ordbokfeil er at

disruptiv og disrupsjon ikke finnes i ordboka

, men det er jo gjort bevisst.

 

Det jeg reagerer på er i denne delen av sitatet:

 

– Disrupsjon betyr på dårlig norsk noe som forstyrrer.

 

Svar:

 

 

Det gikk ikke klart frem om "dårlig norsk" var noe som rammet "noe som forstyrrer" eller "disrupsjon". Jeg har sett så mange forvekslinger av "betyr på" og "er på" at jeg stokket om på det i hodet mitt. Setter man komma rundt "på dårlig norsk" mener jeg at det rammer "noe som forstyrrer".

 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er det det i hvert fall en sikker feil:
 

- Den teknologiske utviklingen løper foran. Vi må nedfelle noen prinsipper. Min marsordre er tenk på innbyggerne, det er deres behov som skal løses.  Alle offentlige etater må nå gå gjennom og se på hvordan de kan gjøre tjenestene mer tilgjengelige for innbyggerne, og om de kan innfri rettigheter mer automatisk.
Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

 

Her er det det i hvert fall en sikker feil:

 

- Den teknologiske utviklingen løper foran. Vi må nedfelle noen prinsipper. Min marsordre er tenk på innbyggerne, det er deres behov som skal løses.  Alle offentlige etater må nå gå gjennom og se på hvordan de kan gjøre tjenestene mer tilgjengelige for innbyggerne, og om de kan innfri rettigheter mer automatisk.

 

 

Flere ting, men «marsordre» er kanskje det rareste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...