Gå til innhold

Intel P4 2.8 VS Intel P4 3.2

joffe11

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har nettopp spekket en rå pc som jeg har bestilt hos Komplett.

Problemet er at P4 3.0 prosessoren ikke har noen fastsatt leveringsdato.

(hadde veldig lyst på denne).

Bør jeg da gå for 2.8 eller 3.2. Er det stor forskjell på disse (untatt pris).

Jeg er ingen overklokker. Eller bør jeg til nød vente på 3.0

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde jeg vært deg ville jeg kjøpt 3,2GHz varianten :p

Nå har jo prisen på intel CPUene droppet en del, så prisen på 3,2GHz p4 er jo ikke så avskrekkende lenger.

Men, jeg ville igjen valgt AMD Athlon 64 3200+ foran 3,2 GHz p4... De har omtrent lik ytelse, og koster omtrent det samme, men Athlon 64 er stil :p

Lenke til kommentar

I praksis vil man ikke merke noe forskjell på 2,8 eller 3, 2, så bruk heller mer penger på minnet som Dollar sa. 2, 8 og 3,2 er stort sett like i arkitekturen alikevel, og hvis man skal ha ytelse for pengene har minnet alt og si.

Som jeg nevnte så er 2,8 og 3,2 stort sett veldig like i arkitekturen, av den grunnen av at de er laget i samme serie. Lanseringen av 3,2 ble noe senere av økonomiske åraker hos Intel. Du kan like gjerne kjøre 2,8 versjonen overklokket til 3,2 uten at du merker så mye temeraturforskjell (+1 til 2 grader), men da må man også ha minnebrikker som takler så høye frekvenser. Helst DDR PC3200 (400MHz). Hvis ikke må man sette ned hastigheten fra CPU til minnet, og da har man uansett ikke noen ytelsesøkning i praksis.

Så hvis jeg var deg, kjøp deg heller 2,8 versjonen og bruk pengene du har til overs til mer eller raskere minne.

PS: Jeg regner med at du har kjøpt hovedkort med 800MHz FSB? Prosessorene fra Intel i så høye frekvenser som 2,8, 3,0 og 3, 2 har 800MHz FSB, så pass på at du har et hovedkort som støtter dette. Ellers bruker du mye penger på egentlig ingen ting... Og sats på Hyper Threading (HT) ;o)

Lenke til kommentar

xenonnet: skal han klokke så holder ikke PC3200 brikker så lenge, hvis han skal ha 1:1 ram divider! kommer kansje til 230-240fsb, alt etter hva slags brikker det er snakk om..Og han skriver jo at han ikke er noen overklokker... Og 2.4c 2.6c 2.8c 3.0c og 3.2c har akkurat samme arkitektur og fsb, det er bare MP som er forskjellig

Men hvis du helst vil ha 3Ghz'en så bestiller du den bare fra en annen webshop, se i prisguiden her på hw.no og finn ut hvor den er billigst, da taper du ikke mange kronene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...