Gå til innhold

Lånekassen, bevise at jeg bor vekk?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg bor sammen med kjæresten min, og vi to er studenter.

Det har seg slik at det er han som er leietaker, med andre ord han som står oppført som den som "eier/leier" leiligheten. Det er også han som står oppført som den som betaler.

Men, jeg bor da vekk fra familien. Alle tingene mine er her, vi sover sammen, deler alt sammen. Vi har en leie som vi betaler 50-50, derav jeg gir han 50% i kontant som han bruker for å betale leien.

Jeg har da tatt lån hos lånekassen. Men jeg har fått varsel om at jeg må bevise at jeg bor vekk ved å legge til en husleiekontrakt, hvis ikke vil jeg ikke få 40% av lånet omgjort til stipend, og jeg har sjanse for å miste støtte fra lånekassen permanent. Leiekontrakten står da ikke oppført på mitt navn, men jeg er folkeregistrert på addressen.

Vet dere hva jeg kan gjøre? Fungerer det å ta bilder? Noen tips, eller noen som vet hva man kan gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vi har gjort og som har fungert flere år er at du får underskrift fra han som står på leiekontrakten (evt. direkte fra utleier) om at du også bor der, og at dere betaler leien, har ikke vært noe problem. Har også oppgitt navn og nr på den som er ansvarlig men de har aldri ringt eller purret noe særlig.

Endret av Sampson
Lenke til kommentar

Så med andre ord, så kunne jeg ha tatt en kopi av leiekontrakten på hans navn, samt en bekreftelse av han jeg bor med at jeg bor hos han, med hans underskrift?

Har funket for oss, vi la med leiekontrakt og så skrev vi bare et brev hvor det sto at "bla bla bor her og betaler x" har fått underskrift av utleier og, men har gått uten også.

Lenke til kommentar

Kontaktet lånekassen ang. dette når jeg og kjæresten måtte bevise det nå nylig. Riktignok er situasjonen litt annerledes, da jeg eier leiligheten (som kjæresten deler med meg, uten noe formalisert leieforhold eller fast månedssum). For oss holdt det med det som ble nevnt over. En bekreftelse (underskrevet av meg) som sier at hun deler leilighet med meg. That's it.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...