Gå til innhold

Coil whine på Asus STRIX GTX 970 4GB


Tomzor

Anbefalte innlegg

Mener at jeg leste for en stund siden hvordan man kunne bruke "fyllmasse" i Coilene og dermed fikk redusert whinen , om jeg ikke husker helt feil er det snakk om Epoxy som tåler litt varme , det beste var vel vakumbehandling av coilene med epoxy , noe som blir gjort av noen produsenter.

 

Men for hovedsakelig så legger man på et lag med epoxy på coilen og sørger for at det ikke blir kontaktpunkter på skjermkortet , nå har jeg ikke gjort det selv men mener at det var slikt det ble forklart i sin tid hvordan man kunne fikse lignende problemer på hovedkort , strømforsyninger og skjermkort som led av coil whine.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpte et 970 strix fra komplett i starten av februar, det hadde coil whine. Sendte det tilbake til komplett og fikk nytt tilbake igår, det hadde også coil whine... :hrm: . Ser ut som det er verst når man har masse FPS. Den letteste testen i 3DMark Ice Storm, der er det ekstremt til tider. MSI Kombustor 1GB memory burner testen får fram samme lyden. Testet på 2 strømforsyninger corsair hx750 og cx500.

 

Til TS som tenker å spare tid på å slippe å bytte kablene til PSU. Er ikke sikkert de elektrisk passer selv om de mekanisk passer.

Lenke til kommentar

Oioi, artig å se at så mange kommer med kommentarer :D

 

Har selv fått godkjent søknad på de to nye jeg fikk denne uken, så da blir det vel to nye igjen neste uke.

 

Skal få testa med den gamle 670'n i den nye pc-en i helga, så får vi se om hovedkortet har coil whine også :p

Lenke til kommentar

Kjøpte et 970 strix fra komplett i starten av februar, det hadde coil whine. Sendte det tilbake til komplett og fikk nytt tilbake igår, det hadde også coil whine... :hrm: . Ser ut som det er verst når man har masse FPS. Den letteste testen i 3DMark Ice Storm, der er det ekstremt til tider. MSI Kombustor 1GB memory burner testen får fram samme lyden. Testet på 2 strømforsyninger corsair hx750 og cx500.

 

Til TS som tenker å spare tid på å slippe å bytte kablene til PSU. Er ikke sikkert de elektrisk passer selv om de mekanisk passer.

 

Hva med å spille spill og bruke g-sync. Det er jo det nvidiaskjermkort er ment for :D

Man har jo selvfølgelig g-sync skjerm i 2015 ;)

Lenke til kommentar

Snip

 

Nå må jeg si at du overdriver litt her , det går fint å spille på en skjerm som ikke harG-sync når man har feks 144Hz panel og et bra skjermkort , tearing blir av egen erfaring minimalt selv om kortet ikke støtter G-sync.

 

Men forhåpentligvis i 2015 så dukker det opp både bedre paneler (med og uten G-sync) hvor man har bedre fargenyanser (som er en liten svakhet på noen av G-sync skjermene) og som støtter G-Sync og eller freesync.

Lenke til kommentar

 

Snip

 

Nå må jeg si at du overdriver litt her , det går fint å spille på en skjerm som ikke harG-sync når man har feks 144Hz panel og et bra skjermkort , tearing blir av egen erfaring minimalt selv om kortet ikke støtter G-sync.

 

Men forhåpentligvis i 2015 så dukker det opp både bedre paneler (med og uten G-sync) hvor man har bedre fargenyanser (som er en liten svakhet på noen av G-sync skjermene) og som støtter G-Sync og eller freesync.

 

 

Glemte å si at g-sync kan minimere "coilwhine" siden det snakes om dette her nå ;)

 

"spille" benchmarks bare for å provosere frem coilwhine ser ikkje jeg meningen i.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

 

 

Snip

 

Nå må jeg si at du overdriver litt her , det går fint å spille på en skjerm som ikke harG-sync når man har feks 144Hz panel og et bra skjermkort , tearing blir av egen erfaring minimalt selv om kortet ikke støtter G-sync.

 

Men forhåpentligvis i 2015 så dukker det opp både bedre paneler (med og uten G-sync) hvor man har bedre fargenyanser (som er en liten svakhet på noen av G-sync skjermene) og som støtter G-Sync og eller freesync.

 

 

Glemte å si at g-sync kan minimere "coilwhine" siden det snakes om dette her nå ;)

 

"spille" benchmarks bare for å provosere frem coilwhine ser ikkje jeg meningen i.

 

 

Jeg antar at G-sync også har magiske egenskaper som gjør at skjermkortet blir belastet langt mindre i samme farta?

Når du kommer med en slik påstand er det fint om du legger ved en link som faktisk kan bekrefte det og som omfatter en test av flere skjermkort som lider av dette problemet.

 

Men jeg må innrømme at jeg ikke tror det er tilfelle i alle fall utifra den kunnskapen jeg har til hva som forårsaker Coil whinen (belastning på skjermkortet) med mindre det har en sammenheng med frekvens hopp og fall som derfor forårsaker en ujevn belastning på coilene og derfor vil en lite balansert løsning produsere "whinen".

Lenke til kommentar

 

 

 

Snip

 

Nå må jeg si at du overdriver litt her , det går fint å spille på en skjerm som ikke harG-sync når man har feks 144Hz panel og et bra skjermkort , tearing blir av egen erfaring minimalt selv om kortet ikke støtter G-sync.

 

Men forhåpentligvis i 2015 så dukker det opp både bedre paneler (med og uten G-sync) hvor man har bedre fargenyanser (som er en liten svakhet på noen av G-sync skjermene) og som støtter G-Sync og eller freesync.

 

 

Glemte å si at g-sync kan minimere "coilwhine" siden det snakes om dette her nå ;)

 

"spille" benchmarks bare for å provosere frem coilwhine ser ikkje jeg meningen i.

 

 

Jeg antar at G-sync også har magiske egenskaper som gjør at skjermkortet blir belastet langt mindre i samme farta?

Når du kommer med en slik påstand er det fint om du legger ved en link som faktisk kan bekrefte det og som omfatter en test av flere skjermkort som lider av dette problemet.

 

Men jeg må innrømme at jeg ikke tror det er tilfelle i alle fall utifra den kunnskapen jeg har til hva som forårsaker Coil whinen (belastning på skjermkortet) med mindre det har en sammenheng med frekvens hopp og fall som derfor forårsaker en ujevn belastning på coilene og derfor vil en lite balansert løsning produsere "whinen".

 

 

g-sync begrenser jo fps en del. Noe colilwhine kommer ved høy fps, og da kan det hjelpe med v-sync/g-sync etc...

 

Jeg får noe coilwhine på et av 980korta mine ved folding på "core 15" Cuda? . I spill merker jeg ingen ting.

 

Samme for meg, men jeg bare kommer med forslag som kan hjelpe.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

 

g-sync begrenser jo fps en del. Noe colilwhine kommer ved høy fps, og da kan det hjelpe med v-sync/g-sync etc...

 

Jeg får noe coilwhine på et av 980korta mine ved folding på "core 15" Cuda? . I spill merker jeg ingen ting.

 

Samme for meg, men jeg bare kommer med forslag som kan hjelpe.

 

 

Regner med at du ikke tar kritikken personlig , men jeg synes det ikke er å hjelpe å anbefale en monitor til 6-8K for å "kanskje" løse et problem som trolig fortsetter å være der. Det er nettopp derfor jeg faktisk etterspør informasjon som faktisk kan bekrefte at coil whinen blir markant mindre når G-Sync benyttes.

 

Nå er faktisk ikke Coil whine et unikt problem for Nvidia ( mange Amd kort har det også , samt visse kombinasjoner av strømforsyninger og skjermkort) så det hadde kanskje vært noe som Tek har kunnet tatt en ordentlig undersøkelse på.

Lenke til kommentar

 

Tanken er å skaffe en skjerm med G-Sync senere, men har akkurat brukt big $$ på den nye pc-en. Er kjedelig at ting skal være sånn når alt er nytt og at man har brukt mye penger på det :/

 

merker du det mye i spill? Isåfall hvilke?

 

Jeg har merka det mest i WoW og Evolve, men noe mindre i Heroes of Newerth og CS:GO (er hovedsaklig disse 4 jeg spiller mest).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...