Gå til innhold

Coil whine på Asus STRIX GTX 970 4GB


Tomzor

Anbefalte innlegg

Hallo alle sammen!

 

Er det noen andre som har erfaring med høyfrekvent coil whine på Asus STRIX GTX 970?

(Til de som måtte være i tvil om hva "coil whine" er for noe, så er det det her jeg snakker om ved ca 1:45):



Jeg kjøpte 2 stykk fra Komplett i januar og de lagde 0 coil whine ved første boot, men etter ca 3 uker begynte de å bråke.

Så jeg sendte disse i retur via reklamasjon mot slutten av februar og mottok 2 nye idag. Har akkurat det samme problemet rett ut av boksen.

De er som de forrige 2 jeg hadde og er stille som mus når pc-en er Idle/i Windows, men så fort man åpner et spill bråker det. Merkelig nok er de stille under 3Dmark.

 

Er det noen som har det samme problemet? Begynner å bli lei av hele greia og vurderer å få refundert penga for å kjøpe et annet merke (selv om det stikker litt i Asus-fanboy hjertet :D).

 

 

 

 

Takker på forhånd for alle svar!

Endret av Tomzor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Endrer lyden seg når du endrer volt/frekvens?

 

Takk for rask svar.

 

Nei, har prøvd å justere volt, core clock og mem clock (bruker MSI Afterburner) uten å få noen forandringer. Fyrte opp Evolve og det bråkte som fy. Satte på V-Sync så ble de stille. Lite vits å kjøre SLI 970 når man må locke fps'n :/

 

Prøvde CS:GO som kanskje ikke krever like mye. Det var støy der også, men på et mer "akseptabelt" nivå (lavere frekvens og statisk).

Lenke til kommentar

Hmmm. Hvorfor ikke v-sync? F.eks hvis skjermen er 60 hz og du får 122 vil du ikke oppfatte noe mere enn 60.

 

Det er ikke mye mann får gjort enten rma til man får noen frie eller bare leve med dt. Gigabyte er ett godt altv, evt evga 970 ftw/ftw+

Har en 120hz skjerm, men ja... :p

 

Ja, jeg lurer på om jeg skal rma eller ikke, first world problems!

 

Men takk for responsen/tips :)

Endret av Tomzor
Lenke til kommentar

Du kan evt innbruke kortet. La den stå med skyhøy fps i mange mange timer f.eks spillmeny til fc3

Vil stresstest av GPU med programvare som AIDA64 gjøre samme nytte? Har ingen av Farcry-spilla, men menyen til Evolve skapte litt hodebry.

Endret av Tomzor
Lenke til kommentar

 

 

 

Du kan evt innbruke kortet. La den stå med skyhøy fps i mange mange timer f.eks spillmeny til fc3

Vil stresstest av GPU med programvare som AIDA64 gjøre samme nytte? Har ingen av Farcry-spilla, men menyen til Evolve skapte litt hodebry.
Hvis du finner noe som coiler noe jevelig så la den stå på det i 12-36 timer

Okej da skal jeg få prøvd ut det. Kan det hende at det er hovedkortet mitt som kan forårsake dette? Siden dette har skjedd på alle 4 skjermkort :/

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Du kan evt innbruke kortet. La den stå med skyhøy fps i mange mange timer f.eks spillmeny til fc3

Vil stresstest av GPU med programvare som AIDA64 gjøre samme nytte? Har ingen av Farcry-spilla, men menyen til Evolve skapte litt hodebry.
Hvis du finner noe som coiler noe jevelig så la den stå på det i 12-36 timer
Okej da skal jeg få prøvd ut det. Kan det hende at det er hovedkortet mitt som kan forårsake dette? Siden dette har skjedd på alle 4 skjermkort :/
Nja, du rr 100% sikker at det kommer fra gpu? For slike lyder kan også psu forårsake. Forskjellige gpuer kan lage forskjellige lyder med forskjellige gpu'er
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Du kan evt innbruke kortet. La den stå med skyhøy fps i mange mange timer f.eks spillmeny til fc3

Vil stresstest av GPU med programvare som AIDA64 gjøre samme nytte? Har ingen av Farcry-spilla, men menyen til Evolve skapte litt hodebry.
Hvis du finner noe som coiler noe jevelig så la den stå på det i 12-36 timer
Okej da skal jeg få prøvd ut det. Kan det hende at det er hovedkortet mitt som kan forårsake dette? Siden dette har skjedd på alle 4 skjermkort :/
Nja, du rr 100% sikker at det kommer fra gpu? For slike lyder kan også psu forårsake. Forskjellige gpuer kan lage forskjellige lyder med forskjellige gpu'er

 

Har prøvd med det gamle skjermkortet mitt og da kom det ikke noe støy fra pc-en.

Lenke til kommentar

^^

Det har ingenting å si. Det er forskjellig fra gpu til gpu. Det sitter forskjellige pcb'er på de og

Mkay, nå har jeg prøvd ut forskjellige ting.

 

* Pc-en sto på i ca 10 timer med load som forårsaket coil whine, men til ingen nytte.

* Satt de nye skjermkortene i den gamle pc-en en om gangen, stille som få.

* Prøvde et og et skjermkort i den nye pc-en, like mye støy.

 

Prøver å høre med en kamerat om han har et modulært power supply som jeg kan få låne, så jeg slipper å plugge ut alle ledningene mine i begge pc-er for å bytte ut den nye med den gamle. :p

 

Har prøvd å høre etter litt nærmere og synes at det heller kommer fra området rundt CPU-en. Har vel vunnet jackpot hvis det er hovedkortet som har bråket hele tida..

 

 

Men til en annen sak; Hvordan kunne jeg ha fått godkjent reklamasjon på de 2 første skjermkortene hos Komplett? Gidder de ikke å teste komponenter de mottar og stoler på at folk har rett i hva de skriver som grunnlag til reklamasjon? Får jo en til å undre :D

Lenke til kommentar

Trolig ikke noe galt med skjermkortene men med kombinasjonen av Strømforsyning og skjermkort.

Mange som sliter med dette problemet med 9xx serien til Nvidia , rett og slett litt for dårlig løsning på strømkretsen på kortene som gjør at visse kombinasjoner fungerer dårlig.

 

I praksis så skal det la seg gjøre å fikse dette på egen hånd , men da kan man miste garantien , men det er såpass enkelt at jeg anbefaler å google det.

Lenke til kommentar

 

Komplett tester utstyret, det kan du banne på :p

 

Jeg ville levert de til angrerett, om du ikke har mulighet til det selv de og tap endel, eller fold med de til du dauer.. vil du ikke gjøre noe av de tingene er du fucked :p

Han sa lyden gikk bort i en annen pc, og st han skal teste med snnen psu? Det er da vært bryderiet?

 

Sa jeg jeg ville levert de til angrerett ;)

Lenke til kommentar

Trolig ikke noe galt med skjermkortene men med kombinasjonen av Strømforsyning og skjermkort.

Mange som sliter med dette problemet med 9xx serien til Nvidia , rett og slett litt for dårlig løsning på strømkretsen på kortene som gjør at visse kombinasjoner fungerer dårlig.

 

I praksis så skal det la seg gjøre å fikse dette på egen hånd , men da kan man miste garantien , men det er såpass enkelt at jeg anbefaler å google det.

Men de "coilene" er lukket?
Lenke til kommentar

Hei, beklager for ingen kommentarer, har vært opptatt i hele dag.

ExpensiveGameFinder:

Ja har testa de i en annen pc. Har ikke funnet en psu som jeg kan få låne, men er ganske sikker på at det er hovedkortet nå.

Christian Thorkildsen:

Hva mener du å folde med de? :p

Malvado:

Søke på hva da? gpu/psu compatibility?

Endret av Tomzor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...