Leo21 Skrevet 10. mars 2015 Del Skrevet 10. mars 2015 Hallo, jeg er en gutt på 18 år, som verken er blek eller mørk, noe midt imellom. Men jeg vil gjerne bli litt mer tan(brunere), og det kan man jo gjøre ved solarium, som jeg har at par spørsmål om, da jeg aldri har tatt det. 1. Hvordan skal man ta det egentlig? Man legger inn penger, og hva skal man gjøre videre etter det? 2. Hvor ofte/mange ganger bør jeg ta sol for å merke en forskjell/bli brunere og hvor mye min sånn cirka hver gang? 3. Hvor lenge vil denne fargen holde på om jeg tar sol? Tusen takk til alle som hjelper. Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 10. mars 2015 Del Skrevet 10. mars 2015 (endret) 1. Du kan enten legge på penger for hver gang eller kjøpe solkort som du legger inn penger på. Det funker slik at du har en viss pris pr minutt. F.eks 4 kr pr minutt, legger du på 20 kr får du 5 minutter (prisen var bare et eksempel). Det er forskjellige måter og priser avhengig av hvilket solarium du er på. 2. Det avhenger veldig av huden typen din. Men det anbefales at du starter lett (få minutter) og heller øker mer etterhvert. Ikke start med 20-30min. Så ser du heller an hvordan det går etterhvert. Tenk på hvor fort du blir brun på sommeren, da vil gi deg en god indikasjon. Bør si at solarium kan være kraftigere enn solen om sommeren, men kan også være dårligere (kommer an på lysrørene i solariumet). 3. Igjen avhenger det av huden din. Hvor lenge fargen holder seg er individuelt fra person til person. Men som brun farge generelt så må du fortsett å ta sol for at det skal holde seg over en lenger periode. Endret 10. mars 2015 av toy_man Lenke til kommentar
Leo21 Skrevet 10. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2015 1. Du kan enten legge på penger for hver gang eller kjøpe solkort som du legger inn penger på. Det funker slik at du har en viss pris pr minutt. F.eks 4 kr pr minutt, legger du på 20 kr får du 5 minutter (prisen var bare et eksempel). Det er forskjellige måter og priser avhengig av hvilket solarium du er på. 2. Det avhenger veldig av huden typen din. Men det anbefales at du starter lett (få minutter) og heller øker mer etterhvert. Ikke start med 20-30min. Så ser du heller an hvordan det går etterhvert. Tenk på hvor fort du blir brun på sommeren, da vil gi deg en god indikasjon. Bør si at solarium kan være kraftigere enn solen om sommeren, men kan også være dårligere (kommer an på lysrørene i solariumet). 3. Igjen avhenger det av huden din. Hvor lenge fargen holder seg er individuelt fra person til person. Men som brun farge generelt så må du fortsett å ta sol for at det skal holde seg over en lenger periode. Takker for svarene. Er det sånn at det er noen ansatte som jobber i solariumet eller er det bare å gå inn og ut? Og hvordan skal jeg legge meg inn i den solariumet? Skal jeg ha på truse? Skal jeg lokke røret? Må jeg ha solkrem? Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 10. mars 2015 Del Skrevet 10. mars 2015 -snip- Takker for svarene. Er det sånn at det er noen ansatte som jobber i solariumet eller er det bare å gå inn og ut? Og hvordan skal jeg legge meg inn i den solariumet? Skal jeg ha på truse? Skal jeg lokke røret? Må jeg ha solkrem? Det er veldig sjeldent at det jobber noen på solarium. Men har opplevd det noen ganger. Om du trenger solkrem avhenger. Men jeg har aldri brukt solkrem selv. Om du vil ligge med truse eller ikke er opp til deg. Men har ikke gjort det heller (husk å vask godt før du legger deg ned. Vask etter du er ferdig også). Lokke røret? Mener du lukke solariumet ? Isåfall ja, så lenge du føler at det ikke er ubehagelig varmt. Lenke til kommentar
kamso Skrevet 10. mars 2015 Del Skrevet 10. mars 2015 (endret) 1. Du kan enten legge på penger for hver gang eller kjøpe solkort som du legger inn penger på. Det funker slik at du har en viss pris pr minutt. F.eks 4 kr pr minutt, legger du på 20 kr får du 5 minutter (prisen var bare et eksempel). Det er forskjellige måter og priser avhengig av hvilket solarium du er på. 2. Det avhenger veldig av huden typen din. Men det anbefales at du starter lett (få minutter) og heller øker mer etterhvert. Ikke start med 20-30min. Så ser du heller an hvordan det går etterhvert. Tenk på hvor fort du blir brun på sommeren, da vil gi deg en god indikasjon. Bør si at solarium kan være kraftigere enn solen om sommeren, men kan også være dårligere (kommer an på lysrørene i solariumet). 3. Igjen avhenger det av huden din. Hvor lenge fargen holder seg er individuelt fra person til person. Men som brun farge generelt så må du fortsett å ta sol for at det skal holde seg over en lenger periode. Takker for svarene. Er det sånn at det er noen ansatte som jobber i solariumet eller er det bare å gå inn og ut? Og hvordan skal jeg legge meg inn i den solariumet? Skal jeg ha på truse? Skal jeg lokke røret? Må jeg ha solkrem? Du går bare inn og ut og gjør alt selv. Er betjening på noen solarium for å sjekke at folk er over 18, men det er ytterst få studioer som har det. Du velger selv hvor mye klær du vil ha på deg når du tar sol. Noen velger å ha på seg bikini/badebukse, for å få eksakt samme skille som i syden. De fleste har på seg undertøy, mens noen kjører nude. Det er litt avhengig av om du vil ha skille eller ikke. Husk og vask solsenga godt før og etter bruk! Det står en sprayflaske og tørkepapir inne på rommet. Anbefaler deg å vaske solsenga før du betaler, i og med at det noen steder går bare et minutt fra man betaler til tiden starter. Er litt usikker på hva du mener med å lukke røret, men etter at du har lagt deg ned så skal du drege "topplokket" mot deg sånn at det kommer nærmest mulig deg selv. Noen har det helt nede, mens andre liker å ligge med bøy i knærne, og lukker derfor ikke lokket helt. Jeg blir lett solbrent av sola ute, men blir aldri solbrent i solarium selv om jeg ikke bruker solkrem. Men når det er sagt så kan huden bli skadet av solarium på måter som ikke er momentant synlig, og der kan solkrem være en god beskyttelse. Det er ingen krav om bruk av solkrem, du må nesten vurdere det selv. Håper dette var informativt! God soling :-) Endret 10. mars 2015 av kamso Lenke til kommentar
Leo21 Skrevet 10. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2015 -snip- Takker for svarene. Er det sånn at det er noen ansatte som jobber i solariumet eller er det bare å gå inn og ut? Og hvordan skal jeg legge meg inn i den solariumet? Skal jeg ha på truse? Skal jeg lokke røret? Må jeg ha solkrem? Det er veldig sjeldent at det jobber noen på solarium. Men har opplevd det noen ganger. Om du trenger solkrem avhenger. Men jeg har aldri brukt solkrem selv. Om du vil ligge med truse eller ikke er opp til deg. Men har ikke gjort det heller (husk å vask godt før du legger deg ned. Vask etter du er ferdig også). Lokke røret? Mener du lukke solariumet ? Isåfall ja, så lenge du føler at det ikke er ubehagelig varmt. Herlig! Så det eneste jeg skal gjøre er å legge inn penger i boksen, ta av meg klærne, og inn i røret, og bare stirre i lufta i noen minutter? Har du et bilde av hvordan man cirka blir seende ut etter solarium? Oransjefarget? Lenke til kommentar
Leo21 Skrevet 10. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2015 1. Du kan enten legge på penger for hver gang eller kjøpe solkort som du legger inn penger på. Det funker slik at du har en viss pris pr minutt. F.eks 4 kr pr minutt, legger du på 20 kr får du 5 minutter (prisen var bare et eksempel). Det er forskjellige måter og priser avhengig av hvilket solarium du er på. 2. Det avhenger veldig av huden typen din. Men det anbefales at du starter lett (få minutter) og heller øker mer etterhvert. Ikke start med 20-30min. Så ser du heller an hvordan det går etterhvert. Tenk på hvor fort du blir brun på sommeren, da vil gi deg en god indikasjon. Bør si at solarium kan være kraftigere enn solen om sommeren, men kan også være dårligere (kommer an på lysrørene i solariumet). 3. Igjen avhenger det av huden din. Hvor lenge fargen holder seg er individuelt fra person til person. Men som brun farge generelt så må du fortsett å ta sol for at det skal holde seg over en lenger periode. Takker for svarene. Er det sånn at det er noen ansatte som jobber i solariumet eller er det bare å gå inn og ut? Og hvordan skal jeg legge meg inn i den solariumet? Skal jeg ha på truse? Skal jeg lokke røret? Må jeg ha solkrem? Du går bare inn og ut og gjør alt selv. Er betjening på noen solarium for å sjekke at folk er over 18, men det er ytterst få studioer som har det. Du velger selv hvor mye klær du vil ha på deg når du tar sol. Noen velger å ha på seg bikini/badebukse, for å få eksakt samme skille som i syden. De fleste har på seg undertøy, mens noen kjører nude. Det er litt avhengig av om du vil ha skille eller ikke. Husk og vask solsenga godt før og etter bruk! Det står en sprayflaske og tørkepapir inne på rommet. Anbefaler deg å vaske solsenga før du betaler, i og med at det noen steder går bare et minutt fra man betaler til tiden starter. Er litt usikker på hva du mener med å lukke røret, men etter at du har lagt deg ned så skal du drege "topplokket" mot deg sånn at det kommer nærmest mulig deg selv. Noen har det helt nede, mens andre liker å ligge med bøy i knærne, og lukker derfor ikke lokket helt. Jeg blir lett solbrent av sola ute, men blir aldri solbrent i solarium selv om jeg ikke bruker solkrem. Men når det er sagt så kan huden bli skadet av solarium på måter som ikke er momentant synlig, og der kan solkrem være en god beskyttelse. Det er ingen krav om bruk av solkrem, du må nesten vurdere det selv. Håper dette var informativt! God soling :-) Tusen hjertelig takk. Men hvor mange ganger bør jeg ta sol før jeg merker en nydelig farge? Et par ganger i 2-3 uker? Også kan jeg slutte med sol med en gang etter jeg har fått en gyllen farge? Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 10. mars 2015 Del Skrevet 10. mars 2015 (endret) -snip- -snip- -snip- Herlig! Så det eneste jeg skal gjøre er å legge inn penger i boksen, ta av meg klærne, og inn i røret, og bare stirre i lufta i noen minutter? Har du et bilde av hvordan man cirka blir seende ut etter solarium? Oransjefarget? Ja legge på riktig mengde penger på antall minutter du vil ha. Gå inn begynne å gjøre deg klar (vask og kle av deg). Er ofte 2-3 minutter før solariumet slår seg på for akkurat sånne ting. Anbefaler at du tar med deg musikk eller noe sånt. Blir utrolig kjedelig å bare ligge der. Det er anbefalt at du holder øynene lukket mens du tar sol. Har dessverre ikke noe bilde. Du kan søke litt rundt på nett, finner helt sikkert noe. Men man blir alt fra rød til brun. Nei man blir ikke oransje, så lenge man ikke tar betakaroten i tillegg. Hvor lang tid det tar før du får farge avhenger. Men vil sikkert ta en stund hvis du begynner lett og øker med minutter jo mer du tar sol. Selvfølgelig kan du slutt når du har fått den fargen du vil ha. Men den vil selvfølgelig bli mer og mer borte etterhvert som du ikke tar sol. Endret 10. mars 2015 av toy_man Lenke til kommentar
Leo21 Skrevet 10. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2015 -snip- -snip- -snip- Herlig! Så det eneste jeg skal gjøre er å legge inn penger i boksen, ta av meg klærne, og inn i røret, og bare stirre i lufta i noen minutter? Har du et bilde av hvordan man cirka blir seende ut etter solarium? Oransjefarget? Ja legge på riktig mengde penger på antall minutter du vil ha. Gå inn begynne å gjøre deg klar (vask og kle av deg). Er ofte 2-3 minutter før solariumet slår seg på for akkurat sånne ting. Anbefaler at du tar med deg musikk eller noe sånt. Blir utrolig kjedelig å bare ligge der. Det er anbefalt at du holder øynene lukket mens du tar sol. Har dessverre ikke noe bilde. Du kan søke litt rundt på nett, finner helt sikkert noe. Men man blir alt fra rød til brun. Nei man blir ikke oransje, så lenge man ikke tar betakaroten i tillegg. Hvor lang tid det tar før du får farge avhenger. Men vil sikkert ta en stund hvis du begynner lett og øker med minutter jo mer du tar sol. Selvfølgelig kan du slutt når du har fått den fargen du vil ha. Men den vil selvfølgelig bli mer og mer borte etterhvert som du ikke tar sol. Om jeg tar sol 2-3 ganger i uka, i 3 uker, så vil jeg vel merke at fargen kommer? Og det er vel mer sånn at man blir mer oransjebrun enn brun etter sol? Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 10. mars 2015 Del Skrevet 10. mars 2015 -snip- -snip- -snip- --- ---- Om jeg tar sol 2-3 ganger i uka, i 3 uker, så vil jeg vel merke at fargen kommer? Og det er vel mer sånn at man blir mer oransjebrun enn brun etter sol? Du vil sikkert begynne å merke det etter 3 uker, men kan selvfølgelig ikke si det sikkert. Kommer an på hvor mange minutter du tar sol. Men start lett, ikke bli solbrent i starten. Blir du solbrent så bør du vente med å fortsett å ta sol. Når jeg tok sol så ble jeg brun, ikke oransjebrun. Men spørs jo hva du mener med oransjebrun, men jeg tenker med engang på folk som har brukt for mye betakaroten. Lenke til kommentar
Leo21 Skrevet 10. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2015 -snip- -snip- -snip- --- ---- Om jeg tar sol 2-3 ganger i uka, i 3 uker, så vil jeg vel merke at fargen kommer? Og det er vel mer sånn at man blir mer oransjebrun enn brun etter sol? Du vil sikkert begynne å merke det etter 3 uker, men kan selvfølgelig ikke si det sikkert. Kommer an på hvor mange minutter du tar sol. Men start lett, ikke bli solbrent i starten. Blir du solbrent så bør du vente med å fortsett å ta sol. Når jeg tok sol så ble jeg brun, ikke oransjebrun. Men spørs jo hva du mener med oransjebrun, men jeg tenker med engang på folk som har brukt for mye betakaroten. Ser også at folk sier at sol er farlig osv, men er det farlig om man tar det et par ganger? Trodde det var farlig når man tok det hver dag/annenhver dag? Og man blir vel kvitt kviser ved solarium? Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 10. mars 2015 Del Skrevet 10. mars 2015 -snip- -snip- -snip- --- ---- Om jeg tar sol 2-3 ganger i uka, i 3 uker, så vil jeg vel merke at fargen kommer? Og det er vel mer sånn at man blir mer oransjebrun enn brun etter sol? Du vil sikkert begynne å merke det etter 3 uker, men kan selvfølgelig ikke si det sikkert. Kommer an på hvor mange minutter du tar sol. Men start lett, ikke bli solbrent i starten. Blir du solbrent så bør du vente med å fortsett å ta sol. Når jeg tok sol så ble jeg brun, ikke oransjebrun. Men spørs jo hva du mener med oransjebrun, men jeg tenker med engang på folk som har brukt for mye betakaroten. Ser også at folk sier at sol er farlig osv, men er det farlig om man tar det et par ganger? Trodde det var farlig når man tok det hver dag/annenhver dag? Og man blir vel kvitt kviser ved solarium? Å være ute i solen eller ta solarium er farlig i store mengder. Både med tanke på kreft og hva overdrevet soling gjør generelt med huden. Det er vel ikke farlig å ta sol noen ganger. Det skal faktisk være sunt. Men jeg skal ikke sitte her å si hva som er farlig eller ikke. Det vil være folk som er uenig og enige i akkurat det. Det er kjent at soling kan hjelpe til med å tørke ut kviser. Og når man er brun så er det ofte at kvisene blir mindre synlige. Men overdrevet soling kan føre til at det blir verre pga at du skader huden. Men litt/normal soling vil ha en liten effekt på kviser. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 11. mars 2015 Del Skrevet 11. mars 2015 Moderatormelding er det virkelig nødvendig å sitere HELT tråden på hver eneste post?Ikke bruk siter om dere ikke trenger å sitere, ikke siter sitater inni sitater inni sitater inni sitater osv. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 20. mars 2015 Del Skrevet 20. mars 2015 Hei Jeg fikk litt farge i fjor sommer da jeg var ute i sola. Jeg bestemte meg for å begynne å ta solarium for å få mer jevn farge på hele kroppen. Jeg tok det 15-18 minutter 2 ganger i uka. Jeg fikk fin farge. Jeg er i utgangspunktet veldig blek. Men med på kjøpet fikk jeg rynker og masse nye føflekker. Jeg sluttet da og ta sol. Den fine fargen jeg fikk har jeg mistet. og huden er like blek som før. Hva bør jeg gjøre? Prøve å sole meg? Vil jeg få flere rynker og føflekker? Det ser ikke akkurat så pent ut... Anonymous poster hash: 42c8e...18d Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 20. mars 2015 Del Skrevet 20. mars 2015 Hei Jeg fikk litt farge i fjor sommer da jeg var ute i sola. Jeg bestemte meg for å begynne å ta solarium for å få mer jevn farge på hele kroppen. Jeg tok det 15-18 minutter 2 ganger i uka. Jeg fikk fin farge. Jeg er i utgangspunktet veldig blek. Men med på kjøpet fikk jeg rynker og masse nye føflekker. Jeg sluttet da og ta sol. Den fine fargen jeg fikk har jeg mistet. og huden er like blek som før. Hva bør jeg gjøre? Prøve å sole meg? Vil jeg få flere rynker og føflekker? Det ser ikke akkurat så pent ut... Anonymous poster hash: 42c8e...18d Akkurat samme problemet, har fått rynker etter noen få uker i solarium :s Bare tatt det to perioder i løpet av livet mitt med 1 års mellomrom. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå