Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sympatistreik, definisjoner og regler?


asicman

Anbefalte innlegg

Leser i media at Parat har overtalt andre fagforeninger til å ta ut sine meldlemmer i sympatistreik.

Men leser videre at de ikke legger ned arbeidet, men snarere vil forhindre Norwegian og ingen andre i å få utført tjenestene sine. Dette er vel ikke streik?

Er dette en lovlig aksjonsform?

Parat har jo løyet i om at Norwegian har ringt rundt til piloter for å tilby dem ansettelse i andre selskaper. De kaller en frist for en pistol mot hodet og det er flere jurister som er uenig om det er streikebryteri. Man kan jo tenke seg hva de sier til andre fagforeningsledere.

Hva er det som trengs for å sette i gang en slik aksjon?

Hvis et selskap leier tjenester i fra et Manpower og Adecco. Hvis Manpower går til streik, vil det da være streikebrytere å leie inn folk fra Adecco? Stiller det seg forskjellig om man har aksjer i begge eller et av selskapene (slik som Norwegian har), evt. hvor stor eierandel kan man ha?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begrepet sympatistreik er ikke lovmessig definert. Streik er i arbeidstvistloven definert som organisert hel eller delvis arbeidsstans eller arbeidskraftavsperring, med det formål å tvinge frem en løsning av en tvist mellom en fagforening og en arbeidsgiver/arbeidsgiverforening. Sympatistreik vil være en streik som iverksettes blant arbeidstakere som ikke selv er ansatt hos arbeidsgiveren.

 

Det å sperre for at Norwegian kan erstatte streikende arbeidskraft med annen arbeidskraft vil være lovlig som ledd i streik, fordi å erstatte streikende arbeidskraft vil være streikebryteri.

 

Vilkårene for streik er i korte trekk at det er sendt plassoppsigelser og at riksmekleren ikke har nedlagt streikeforbud.

 

Problemet ligger i hvem som er arbeidsgiver, og kommer av at stadig flere selskap skiller ut deler av virksomheten i underselskaper. Det betyr at når pilotene er ansatt i f.eks. Norwegian Air Pilots AS, og dette selskapet selger pilottjenester til Norwegian Air ASA, så har ikke pilotene et arbeidsgiver-arbeidstakerforhold til NA-ASA. Hvis pilotene går til streik betyr det at arbeidsgiver - NAP-AS - ikke kan erstatte dem med andre piloter (det er streikebryteri). Men NA-ASA kan kjøpe tjenester av andre pilotselskaper, la oss si Norwegian Air Pilots Estonia (NAP-E) uten at det er streikebryteri. NA-ASA erstatter jo ingen arbeidskraft og har ingen i streik.

 

Det er dette pilotene ikke liker. For det første er det en arbeidsgiverstrategi for å øke eierstyring på bekostning av ansattmedvirkning, og for det andre er det en omgåelse av arbeidsmiljøloven (hvis NA-ASA kjøper tjenester fra NAP-E kan NAP-AS gå til saklige, lovlige oppsigelser begrunnet i driftsinnskrenkning - selv om arbeidet fortsatt er i konsernet). Det blir omtrent som å ha en Manpower-avdeling i konsernet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...