Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Kondombruk : Hvorfor er vi så slappe med å bruke kondom med en ny/tilfeldig partner? Spørreundersøkelse.

Kondombruk  

68 stemmer

1. 1. Bruker du kondom med en ny/tilfeldig partner?

• Ja, bruker kondom
      36
    • Nei, bruker ikke kondom
      30

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg liker ikke følelsen av kondom, så jeg foretrekker at han ikke bruker det.

Jeg bruker p-piller og tar heller en angrepille i tillegg for å forsikre meg om at det ikke blir noen mageboer.

Har ikke tenkt til å bli mamma enda.

Tar nok veldig lett på det, dessverre.

Anonymous poster hash: db165...9a8

Anonymous poster hash: db165...9a8
Lenke til kommentar

Jeg tror det i stor grad handler om dumskap, eller sagt litt finere, mangel på kunnskap. Folk forstår ikke at én dråpe er nok og at både kjønnssykdommer og graviditet er sannsynlige konsekvenser av ubeskyttet sex.

Mange vil kanskje si at det er mannens ansvar å ha og putte på kondom, men ettersom man er to om en tango mener jeg kondom er begge parters ansvar. Både graviditet og kjønnssykdommer går jo faktisk hardest utover kvinnen (lettere for kvinner å motta kjønnssykdommer enn andre veien). Av denne grunnen vil kanskje mannen ta lettere på dette med kondombruk, noe som er synd.
Dessverre fins det nok også folk (av begge kjønn) som allerede har f.eks. klamydia eller andre sykdommer og tenker "Jaja nå som jeg allerede har fått det trenger jeg ikke kondom." Faktisk skremmende mange som velger å ikke behandle diagnostisert klamydia også.

Jeg tror det sjeldent skyldes latskap, men i noen tilfeller er kanskje ikke kondom tilgjengelig, og man velger å "ta sjansen" i øyeblikkets hete. Tror de fleste foretrekker å ikke bruke kondom hva komfort angår, men dette argumentet er jo bare boss om man tenker på hvor ukomfortabelt både uønsket graviditet og kjønnssykdommer kan være.

Lenke til kommentar

På fylla gir jeg som oftest en god faen, dessverre. Våkner alltid med fylleangst. Som i helgen. Hadde to kondomer rett ved sengekanten. Ingen ble brukt. Tanken var "har hatt sex med hun her før, og da gikk det jo fint. Da kjører jeg på"... Faens idioti. Først og fremst er jeg ikke klar til å bli pappa, og for det andre kan hun ha fått kjønnssykdommer mellom forrige gang vi hadde sex og denne gangen. Er vel 3 måneder siden første gang.

Rett og slett bare dumskap fra min side, som Sitronsaft nevner.

Lenke til kommentar

Kjæresten min bruker alltid kondom. Det var en stund hvor jeg gikk på p-piller, da prøvde vi uten kondom (noe som føltes bedre for både han og meg) men etter vert så begynnte vi å bruke kondom i tilleg til p-piller fordi jeg ble så utrolig stresset og paranoid når vi gjorde det uten kondom, selvom jeg gikk på pillen.

Vi har hatt perioder hvor han "hoppet av i svingen", fungerte greit helt til jeg flere ganger hadde forsinket mens og det er først når du opplever den frykten om at du kanskje er gravid (i en alder av 17), det er da du innser hvor utrolig viktig det er å beskytte seg. Det er snakk om en tynn "gummisokk" som beskytter deg fra å oppleve et av de største endringene i ditt liv. En endring som kommer til å forandre hele fremtiden din.

Konklusjonen min er det at etter flere ganger med forsinket mens så har jeg lært at det ikke er verdt å "hoppe av i svingen" for å så risikere den ekstremt rare angsten jeg kan få for at jeg kanskje kan være gravid. Tro meg, en slik type angst er virkelig en tankevekker.

Anonymous poster hash: 77509...437

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nordmenn er dårligst i Norden på kondombruk (se NRK).

Hvorfor er vi så slappe med å bruke kondom med en ny/tilfeldig partner?

Er det kun latskap eller bryr vi oss rett og slett ikke om helsa vår?

Nei, si det. Mange liker jo ikke moralister og slitsomme folk som skal forkynne "religiøs propaganda" om moral der konsekvenser av våre handlinger er i fokus. Det mest komiske er at de som tar lett på dette faktisk er de mest overtroiske, og de lener seg på holdninger som hører hjemme i steinalderen der de fleste av dagens religioner har sitt opphav. 

For oss som lever i år 2015, så vet vi at P-piller ikke beskytter mot kjønnssykdommer. Vi vet også at flere kjønnssykdommer er på full fart tilbake, til og med de vi trodde var utryddet. Vi vet at det å hoppe av i svingen ikke er tilstrekkelig for å unngå graviditet. Vi vet at kondomer kan sprekke, og kombinert med store mengder alkohol, så øker sjansen for at man har slurvet når man tar dem på og man merker nok heller ikke hvis de sprekker. Vi vet også at kjønnssykdommer ikke bare smitter gjennom samleie. Enkelte smitter faktisk gjennom munn også (slimhinner/sår), men det krever at forhold ligger til rette for det. Oralsex og, i ytterste konsekvens, kyssing, kan derfor overføre smitte.

Vi vet også at sex i fylla og one night stands som regel gir mer bekymringer enn nytelse (spørreundersøkelser viser dette om og om igjen), men det det sier seg selv at dess mer kunnskapsløs man er, dess mindre bekymret er man dagen etterpå. Det ene følger ofte det andre. Man vet heller aldri hva man roter seg borti når man hopper til køys med noen man ikke kjenner. Det eneste man vet er at den man nå utveksler kroppsvæsker med åpenlyst ligger med fremmede mennesker og har nok derfor gjort det før. Smittekjeden er, med andre ord, nyttig å kunne noe om. 

Kort fortalt, vi beveger oss statistisk sett i en paradoksal retning. Mennesket har aldri før hatt adgang til så mye fri informasjon, men vi har heller aldri oppført oss så kunnskapsløse. Det har aldri vært mer viktig å beskytte seg enn det er nå. Det er synd at det er slik, for det krever grusomt liten innsats å ta litt mer vare på seg selv. Det nytter likevel ikke når konsekvensorientering og faktaopplysning blir avvist som bedrevitende moralisme og dømming av de som trenger slike tilbakemeldinger mest og som burde vite bedre...

Endret av LiamH
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...