Puritania Skrevet 10. mars 2015 Del Skrevet 10. mars 2015 Hei!Hvordan går jeg frem for å bytte ut lysene som er bak speedometeret/i dashboardet mitt? Jeg har en Toyota Corolla 2003 modell og det er noen lys som ikke funker, er det noe en "amatør" kan ordne og hvordan finner jeg ut hvilke pærer jeg trenger til min type bil? Har prøvd å søkt litt rundt men finner ingenting når det gjelder min bilmodell. Setter pris på alle svar!Mvh Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 10. mars 2015 Del Skrevet 10. mars 2015 er fullt mulig, oftest er det bare å skru ut pære på baksiden av speedometeret og bytte. men hvis du må åpne selve speedometeret blir det en helt annen sak. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. mars 2015 Del Skrevet 10. mars 2015 De sitter som regel i sokler, eller at pæra kommer med sokkel. Men du må ut med instrumentpanelet. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 10. mars 2015 Del Skrevet 10. mars 2015 Der jeg jobber (toyota) har vi ikke disse pærene på lager. 2003 ish Corolla har vel blå eller brune sokkelpærer tror jeg. Forskjellige wattstyrker. Jeg hadde vel bestilt pærene før jeg demonterte. Kan hende at disse pærene ikke kommer frem på delefilmen også, så du må demontere å sjekke hvilke farger du skal ha. Er en viss fare for at du må demontere dette 2 ganger. Uorgnale pærer går også, men pass på watt styrken så du ikke smelter noe. Jeg husker ikke åssen instrument og klimakontrolleren ser ut på disse her, men hvis du kommer med bilde kan jeg peke å forklare åssen du skal få det ut. Ellers så er det bare sitte der å bikke på deksler å prøve å finne ut av det. Vanskelig er det ikke, men kjipt å knekke noe eller lage stygge merker. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 11. mars 2015 Del Skrevet 11. mars 2015 Fant denne på 'tuben (2002 mod) https://www.youtube.com/watch?v=dUYke5_bMig p.s. Jeg har ikke personlig kjennskap til Toyota eller Corolla, men stusser over at speedometer-kabel ikke er nevnt i forbindelse med demonteringen(?) Noen ganger må man vel opp med hånden fra undersiden av dashbordet et sted (først demontere noen deksler etc) for å koble fra kabelen, fra baksiden av instrumentpanelet. nb. han nevner heller ikke å koble fra minus-polen på bilbatteriet, noe som bør gjøres. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. mars 2015 Del Skrevet 11. mars 2015 Det er vel evigheter siden biler hadde speedometerkabel? 4 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 11. mars 2015 Del Skrevet 11. mars 2015 jau, en kjapp research og jeg ser at Corolla 1998 var siste årsmodel med kabel. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 12. mars 2015 Del Skrevet 12. mars 2015 Det er vel evigheter siden biler hadde speedometerkabel? Evigheter siden de hadde speedometerwire, ja, men alle nye biler har vel nettopp kabel, eller ledning, om du vil... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12. mars 2015 Del Skrevet 12. mars 2015 Den kabelen er jo bare én av mange kabler du må plugge fra uansett. 1 Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 12. mars 2015 Del Skrevet 12. mars 2015 Speed-signalet trenger ikke ha en egen kontakt. På noen biler kan det godt være integrert i en multikontakt. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12. mars 2015 Del Skrevet 12. mars 2015 Det stemmer, men ofte må en ut med kontakter uansett. Vanligvis pleier det ikke å være noe problem. Kanskje knotete, men langt fra umulig. Etter min erfaring er den værste jobben bare det å få ut selve instrumentpanelet så man kommer til. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 12. mars 2015 Del Skrevet 12. mars 2015 Å koble fra kabler er sjeldent det vanskeligste, nei. Om de er så korte at man må gjøre det i blinde, uten egentlig å få plass til pølsefingrene bak instrumentclusteret, så kan det være litt "utfordrende". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå