Gå til innhold

Feriepenger ved bytte fra time- til fastlønn

Anbefalte innlegg

I juni i fjor så byttet jeg stilling i firma, og gikk i fra timelønn til fastlønn, hvor feriepengene er i lønnen. får utebetalt samme beløp hver måned.

Har vi krav på å få utbetalt feriepengene som ble opptjent i perioden januar-mai som i gamle dager?

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det vel ikke lov å avtale at feriepengene er _inkludert_ i fastlønna? Dvs, feriepengene er jo fra lønna, men blir spart opp igjennom året, og utbetalt neste år. Å avtale seg bort fra dette, og utbetale feriepengene som en del av fastlønna året igjennom er så vidt meg bekjent ikke lov.

Lenke til kommentar

Kan det være at det er slik at man får betalt lønn fast hver måned hele året, men at ene måneden (vanligvis junilønn) så får man kun feriepenger? Det er ganske vanlig å gjøre det slik i staten i hvert fall. Dette gjør at man kan bruke ordningen med "betalt ferie".

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det vel ikke lov å avtale at feriepengene er _inkludert_ i fastlønna? Dvs, feriepengene er jo fra lønna, men blir spart opp igjennom året, og utbetalt neste år. Å avtale seg bort fra dette, og utbetale feriepengene som en del av fastlønna året igjennom er så vidt meg bekjent ikke lov.

Det er kun lov aa avtale at det er inkludert hvis det foreligger en tariffavtale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...