dissonans Skrevet 10. mars 2015 Del Skrevet 10. mars 2015 (endret) Hei! Jeg vil gjerne oppdatere Canon-kameraet mitt som har fulgt meg i fem-seks år. Jeg har fra før kun kit-objektivet, og det rimeligste 50 mm-objektivet til Canon, hvorav jeg er storfornøyd med sistnevnte, liker at det er såpass lyssterkt og ok anvendelig til litt av hvert. Men. Jeg kunne gjerne tenke meg et objektiv som er litt mer tilpasset feks reise og naturfotografering, som i alle fall nærmer seg vidvinkel - og jeg vil gjerne ha med noe zoom, for å øke fleksibiliteten. Man vil jo alltid ha en allrounder som fungerer til det meste, men såvidt jeg har skjønt må en alltid inngå et kompromiss eller to. På sikt kunne jeg tenke meg å investere i fullformat, dette er uansett en stund til, men siden jeg tenker å bruke litt penger på objektiv nå er det jo fint om det er forenelig med fullformat. Ikke nødvendig, andre forslag settes også stor pris på. Prismessig tenker jeg 3000-4000, og gjerne brukt for å få mest mulig for pengene (men ser jo at det er klare begrensninger for hva som støtter fullformat innenfor denne prisklassen). Hadde egentlig først bestemt meg for 17-40mm L-serie til Canon, men ble litt skeptisk av lyssterkheten. Vil f/4 bli for lite til fotografering inne i et "normalt" hus med ikke alt for gunstige lysforhold? Det avhenger jo selvsagt av tidspunkt på dagen, men jeg tenker litt generelt (hvis det er mulig innenfor objektiv-verden, haha). Jeg har sett litt rundt ellers, og sett litt diverse andre anbefalinger, og ble litt usikker. Noen som har noen gode tips eller erfaringer, både med 17-40mm og andre objektiver som tilsynelatende kan være noe for en hobbyfotograf som helst vil ta litt bilder av alt, og som sårt trenger en oppdatering fra kit-objektivet? Setter stor pris på alle svar! Edit: har også sett på 16-35mm, det har jo en betydelig lavere f, litt dyrere - noen som har noen innvendinger omh hva som er forskjellen på dem? Endret 10. mars 2015 av dissonans Lenke til kommentar
HSP Skrevet 10. mars 2015 Del Skrevet 10. mars 2015 jeg hadde 17-40 tidligere, og det er jo absolutt et godt objektiv. Men litt kjedelig synes jeg. Ikke spesielt lyssterkt og ikke is. Personlig ville jeg kanskje tatt en titt på canon 35mm is f/2: http://www.fotovideo.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=193758&WebSiteMapNodeID=1000001&utm_campaign=Prisguide_Prisguide&utm_source=Prisguide&utm_medium=link Jeg har ikke prøvd det selv, men synes et såpass lyssterkt objektiv med IS er veldig fristende, vil tro at kvaliteten også er veldig god. Det du mister er jo zoom og litt vidvinkel. Ellers er det fint med pannekake-objektiv. Jeg har selv 40mm på fullformat, og slik jeg skjønner det er den nye 24mm for crop-sensorer veldig lik men da for mindre sensorer. Jeg er storfornøyd med min 40mm. Er jo veldig personavhengig hva man liker, så du får ta det med en klype salt. Henning Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 10. mars 2015 Del Skrevet 10. mars 2015 Hva er det du savner mest med kitobjektivet - og er det versjonen med eller uten IS? (Den med IS fra den tiden er mye bedre optisk enn den uten.) Hvis du savner rekkevidde - kikk på EF-S 15-85 IS - mer vidvinkel og mer tele; god optisk og har stor rekkevidde. Savner du mer lysstyrke er det flere alternativer - EF-S 17-55/2.8 IS, Tamron 17-50/2.8, Sigma 17-70/2.8-4 og andre. Vil du ha veldig god lysstyrke og bildekvalitet på bekostning av brennviddeomfang - kikk på Sigma 18-35/1.8, som er fantastisk optisk og ekstremt lyssterk, men som har ganske snever brennvidde. Men - ingen av disse er til fullframe. Hvis du vil ha noe som gir deg vidvinkel på crophus, og samtidig er kompatibelt med fullframe, så blir det en ultravidvinkel som EF 17-40/4, EF 16-35/2.8 eller lignende. Disse er dyre. For mer rekkevidde er EF-S 55-250 IS billig og helt grei. Et trinn opp har du EF 70-200/4L, EF 70-300 IS og Tamron 70-300 VC. Skal du ha en superzoom kan du kikke på Tamron 18-270 VC, som er mye for pengene. Og - kikk for all del på bruktmarkedet - for alle disse er det store penger å spare på å kjøpe brukt! Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 10. mars 2015 Del Skrevet 10. mars 2015 Sigma 17-50 f/2.8 OS har stått på mitt kamera i over 2 år nå. Utrolig godt objektiv, og til prisen er det helt utrolig. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 10. mars 2015 Del Skrevet 10. mars 2015 (endret) 17-50 f/2.8 objektivene er gode men de gir deg bortimot samme brennvidde-omfang/zoom som kid-objektivet du har nå, så vil ikke si at de er utpregete reiseobjektiver. Det er endel kompromisser og pris som avgjør hva man skal handle, bra lysstyrke og bildekvalitet men lite zoom, ok med zoom og bra bildekvalitet men liten lysstyrke eller stort brennvidde-omfang/zoom på bekostning av bildekvalitet og lysstyrke er vel de generelle inntrykkene. Jeg personlig bruker en kombinasjon av Zoom og fastobjektiver. Det objektivet som blir brukt aller mest er Canon 15-85 IS grunnet allsidigheten og meget god bildekvalitet og hvis jeg har behov for mer lysstyrke innendørs bruker jeg enten 28mm f/2.8 IS eller 50mm f/1.4 eller ekstern blits der det er mulig. Fordelen med de nye fastobjektivene til Canon er at IS "stabiliseringen" gjør at de tilsvarer et par blendertrinn og kan brukes i ganske mørke omgivelser får bildene blir uskarpe og du får et grei dybdeskarphet i bildene. I og med at du ønsker og bruke objektiver på en 450D behøver du ikke de nyeste objektiver tilpasset sensorer på 18/24 mp. Jeg tror du kommer langt med og lete eller noen brukte objektiver, foreksempel Canon 17-85 IS som du burde finne til rundt 2000.- brukt og gir meget bra bilder på en 450D men blir for dårlig på et kamera med 18/24 mp. Du har en 50mm fastobjektiv men kanskje en til på 28 til 35 mm med god lysstyrke for innendørs bilder. Og en Canon 430EX II blits burde også ligge i bagen. Det og overføre en objektivpark til et fullformatkamera er unødvendig synes jeg siden du får et helt annet brennvidde-spekter i forhold til et cropkamera og koster forholdsvis mye, fastobjektiver kan dog brukes på begge type systemer så de kan men gjerne legge litt mer penger i. Skulle man foreksempel kjøpe en Canon 24-105 IS som egentlig er designet for fullformat så får man i realiteten et objektiv med en ekvivalent brennvidde på 38-170 mm montert på et cropkamera som 450D er og vidvinkel er da minimalt. Kjøp brukte objektiver tilpasset cropkameraer og selg de igjen nå et kamerabytte er på trappene. Endret 10. mars 2015 av Nautica Lenke til kommentar
tow Skrevet 11. mars 2015 Del Skrevet 11. mars 2015 Kjøp brukte objektiver tilpasset cropkameraer og selg de igjen nå et kamerabytte er på trappene. Råd som er verdt å gjenta. Lenke til kommentar
dissonans Skrevet 11. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2015 (endret) Takk for mange og gode tips over her! Jo mer enn vet, jo mindre vet man at en vet... Det jeg i hovedsak savner med kit-objektivet er skarphet og klarhet i bilder, og til dels fargegjengivelse, men hvor i objektivteknologien det sitter vet jeg virkelig ikke... Og til dels lysstyrke! Kit-objektivet er også uten IS. Tror jeg i hovedsak skal se på objektiver ikke tilpasset fullformat i tiden fremover. Skal ærlig innrømme at 16-35mm er det som i øyeblikket frister mest, men det sprenger jo budsjettet så vanvittig. Har forresten sett det er forskjell på det nye og det gamle, uten at jeg helt har forstått hva underveis i lesningen... Skal sjekke ut forslagene over her, takk for alle gode tips! Endret 11. mars 2015 av dissonans Lenke til kommentar
tow Skrevet 11. mars 2015 Del Skrevet 11. mars 2015 Vil du ha lysstyrke kommer du vel så langt om du bytter bort fra Canon og over til for eksempel Nikon D5200. Sensoren i D5200 har følsomhet tilsvarende nesten 1 f-stop bedre enn 450D. 1 f-stop på alle objektiver blir fort veldig mye dyrere enn å bytte system. Lenke til kommentar
dissonans Skrevet 9. april 2015 Forfatter Del Skrevet 9. april 2015 En liten oppdatering fra meg som startet tråden: jeg har kjøpt objektiv, og valget falt på Sigma Art, 18-35, f/1.8. Jeg har ikke rukket å bruke det så mye enda, men det lille jeg har sett er jeg fornøyd med. Eneste ulempen er at det er mye tyngre enn det jeg er vant med, men det er vel en vanesak - og noen kompromisser må man vel inngå når en får et så lyssterkt objektivt til en rimelig pris (tenker i alle fall jeg). Takk for alle tips og råd, utrolig hva man lærer underveis! :-) Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 Litt snever brennvidde, men ekstremt lyssterk, og en fantastisk bildekvalitet. Tror dere blir gode venner... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå