OV-103 Skrevet 10. mars 2015 Del Skrevet 10. mars 2015 Jeg har en litt uvanlig utfordring. Nettverket jeg skal jobbe med er som følger: To like, men isolerte nettverk, Net-A og Net-B. Maskin 1 i Net-A har lik IP og PC navn som maskin 1 i Net-B osv. Så langt er alt vel, de to nettverkene går for seg selv, og forstyrrer ikke hverandre. Men det jeg ønsker er at en maskin skal kunne ha tilgang til maskiner i begge nettverkene (via et 3. nettverk). Denne tilgangen skal bare fungere på IP nivå, ikke PC navn. Hver maskin den skal ha tilgang til får da et eget nettverkskort , men en unik IP for å unngå IP konflikt mellom Net-A og Net-B. Så for en maskin på hvert nett vil det bli som følger:Maskin 1 på Net-A har IP 192.168.1.1 på kort 1, og 192.168.2.1 på kort nummer 2. Maskin 1 på Net-B har IP 192.168.1.1 på kort 1, og 192.168.2.2 på kort nummer 2. Kort 1 og kort 2 er koblet i hver sin switch. Så det blir totalt 3 switcher. En Net-A switch, en Net-B switch og en "kort2 switch" Utfordringen min er at maskin 1 på hvert nett vil nå få en PC navn konflikt på kort 2. Er det noen måte å få Windows til å slutte å bruke PC navn på kort 2? Lenke til kommentar
xExodusx Skrevet 10. mars 2015 Del Skrevet 10. mars 2015 vil det ha noe å si om de har like navn? vist man ikke skal ha noen oversikt e.l så er det jo bare å bruke ip adresse når man skal koble til den andre maskinen (ingenting som "kræsjer" nettverksmessig ved å ha like navn) Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 10. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2015 vil det ha noe å si om de har like navn? vist man ikke skal ha noen oversikt e.l så er det jo bare å bruke ip adresse når man skal koble til den andre maskinen (ingenting som "kræsjer" nettverksmessig ved å ha like navn) Vel, Windows vil vel syte og grine om at det er en annen maskin på nettverket har samme navn? Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 10. mars 2015 Del Skrevet 10. mars 2015 Har du to maskiner på samme nettverk til Windows begynne å klage. Spessielt en AD/DS. Bruker-PC er en gjenganger her Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 10. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2015 Heldigvis er det ikke snakk om AD, bare rent workgroup nettverk Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 10. mars 2015 Del Skrevet 10. mars 2015 Du har vel en DNS server av et slag, en router eller lignende? Den vil nok gå litt bananas den og Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 11. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2015 Du har vel en DNS server av et slag, en router eller lignende? Den vil nok gå litt bananas den og Det er ingen av maskinene som har noen DNS eller gateway satt opp. De er helt isolerte og uten internett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå