Gjest Slettet+9817324 Skrevet 10. mars 2015 Del Skrevet 10. mars 2015 Hei Jeg ønsker å bli bedre til å tegne. Jeg ønsker å tegne skisser som kan illustrere tekstene mine. Men jeg har ikke tegnet siden barneskolen, og vet ikke en gang hvordan jeg digitaliserer dem og fargelegger dem. Hvordan er det å bruke tegnebrett? Er det effektivt? Jeg synes det virker litt kronglete å først tegne for hånd, for så å legge det inn i f.eks. illustrator og fargelegge det der. Alle linjene må jo henge sammen. Tungvint å tegne på data synes jeg, tar så langt tid. Men er det vanlig at en først tegner for hånd, for så å legge det inn på dataen og tegne på nytt der digitalt? Lenke til kommentar
Merko Skrevet 10. mars 2015 Del Skrevet 10. mars 2015 Det absolutt beste er å kjøpe et tegnebrett. Eller om du virkelig vil gå inn for det, så kan du kjøpe "tegneskjerm" eller hva det heter. Men de koster nok en god del. Men utover det så har jeg ikke noe erfaring rundt dette. Men tegnebrett må jo absolutt være den meste måten Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324 Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 Åja, men hvordan fungerer et tegnebrett? Forsøkt å søke litt på det, men finner ikke noe særlig om det. Er det slik at en tegner på brettet, også kan en fargelegge det der? Også kan en koble den på dataen og justere på fargene/strekene etterpå? Når jeg har sett på noen tegninger som er blitt tegnet med tegnebrett så synes jeg det ser ut som at de er tegnet i paint... linjene blir så hakkete, og ikke så "myke"... Lenke til kommentar
Merko Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 Her har du eksempler på tegnebrett: https://www.komplett.no/search?q=tegnebrett Er en plate du tegner på med en penn som følger med tegnebrettet. Tegnebrettet er koblet til PCen din. Den oppfører seg lignende måte som PC musen, bare at det er mye enklere, da du holder i en penn. Du kan ikke se på selve tegnebrettet hva du tegner, så du må holde fokuset på PC skjermen, mens du tegner med hånda på brettet. Litt vanskelig i starten, men så fort du blir vandt med det så er det relativt enkelt. Du bytter farger osv i selve tegneprogrammet. Du kan også få mer avanserte tegnebrett hvor du tegner direkte på brettet med farger osv, men de koster ekstremt mye mer (Typisk 10.000,- ++). Ang om strekene blir hakkete eller myke, avhengig av hvilket type tegneprogram man bruker. Photoshop har feks. Her var en liten test jeg gjorde for (5!!) år siden Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 Åja, men hvordan fungerer et tegnebrett? Forsøkt å søke litt på det, men finner ikke noe særlig om det. Er det slik at en tegner på brettet, også kan en fargelegge det der? Også kan en koble den på dataen og justere på fargene/strekene etterpå? Når jeg har sett på noen tegninger som er blitt tegnet med tegnebrett så synes jeg det ser ut som at de er tegnet i paint... linjene blir så hakkete, og ikke så "myke"... De tegnebrettene jeg kjennet til (har et selv også), er for å lage rette streker, bl.a. for å tegne hus. Selvfølgelig kan du fargelegge på papir. Vi kan også bruke fargepenner på transperanty papir. På folie må det være etsende blekk. Men skal du får dette inn på en pc, må du "skanne" dokumentet. Tror ikke dette egner seg for deg Du får søke etter noe annet. Paint Brush, er kanskje et program du kan bruke, jeg vet ikke. Har leiket meg litt noen noen, som har vært i Office pakka og noe annet jeg fant på nettet. Har verken hatt bruk for det, eller interesse for de mulighetene. Du trenger kanskje et "ilustresjonsprogram". Kansje det finnes digitale tegnebrett. Tror også det er noe som heter "Tavle pc", hvor en kan bruke en penn. Strek som blir "hakkete" (korte vertikale/horrisontale streker, er nok ikke tegnet på et tegnebrett, men på pc. Har opplevd det, usikker på om det var i Paint Bruch. Men da valgte jeg feil tegne verktøy/penn. Brukte da en som kunne tegne rette horrisontele, eller vertikale linjer. Men når begynnerpunktet og det avsluttene, ikke var i samme plan (x, eller y-retning), ble det slike korte streker, forskjøvede linjer, som til slutt endte i det avsluttende punkt. Linjen blir til underveis og lages trolig ikke før min. 2 punkter er markert/laget. Du ser det ikke før du markerer avsluttning. Kan hende du skal eksprementere litt mer med slike program. Mener jeg fikk det til (rette streker, buer, m.m.), men dette er maaange år siden. Tegne "for hånd" krever trening - mye trening. Noen blir flinke og andre blir aldri noen tegnere. Men, mye kan læres ved rette teknikker. Gå på noen tegnekurs, eller en egnet skole. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 TS. Ser Merko har lagt inn noe, du kanske kan bruke. Tror dette er det som kalles "tavle pc". Eksemplene hans er ganske primitive, men kanskje no å sjekke opp. Lenke til kommentar
Flying Skrevet 15. mars 2015 Del Skrevet 15. mars 2015 Tegnebrett til PC krever en del tilvenning, da du må venne deg til å se tegningen et annet sted enn hvor du har hånden. Men med et tegnebrett med mange trykknivåer og et godt tegneprogram kan man gjøre mye kult. Spesielt med bruk av layers blir det veldig lett å gjøre endringer på det man tegner. Selv har jeg en Wacom Intuos Pen & Touch som jeg hovedsakelig bruker til bilderedigering i PS CS6, men prøver å lære meg å tegne og. Jeg har medium størrelse, men mange foretrekker small, som og er billigere. I og med at et godt tegneprogram har all verdens tegnemedium, farger og lerret i seg så er pengene uansett fort spart inn igjen ved aktiv bruk. Youtube video om Wacom Intuos Pen & Touch. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324 Skrevet 19. mars 2015 Del Skrevet 19. mars 2015 Tegnebrettene jeg har sett på varierer i pris. Jeg er student og ønsker et billig et, men er usikker på om jeg skal gå for de billige. Det ene jeg har sett på er et til 2000 kr: http://www.elkjop.no/product/data/ovrige-dataprodukter/WACCTH680SEN/wacom-intuos-pen-touch-medium-tegnebrett Et til 900 kr: http://www.elkjop.no/product/data/ovrige-dataprodukter/WACCTH480SEN/wacom-intuos-pen-touch-small-tegnebrett Og et til 600 kr: http://www.elkjop.no/product/data/ovrige-dataprodukter/WACCTL480SEN/wacom-intuos-pen-small-tegnebrett Hvilken av dem bør jeg gå for? Jeg ser ikke de store forskjellene mellom tegnebrettene. Noen som har erfaring? Jeg jeg bruke Adobe Illustrator til tegnebrettet? Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 19. mars 2015 Del Skrevet 19. mars 2015 TS. Hvorfor utdyper du ikke hva du egentlig skal tegne, eller legger ved noen bilder, av tilsvarende figurer. Da kan det hende det er litt lettere, for folk å hjelpe deg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324 Skrevet 19. mars 2015 Del Skrevet 19. mars 2015 Jeg har ikke tegnet siden jeg var 10, og har bare lyst til å tegne enkle tegninger, f.eks. slik som Tegne-Hanne http://tegnehanne.no/og Maren Uthaug http://marensblog.dk/category/tegninger/ gjør. Jeg har lyst til å tegne tilsvarende tegneserier som dem, fordi jeg ønsker å illustrere tekster og artikler. Synes det er gøy å være kreativ, men har som sagt ingen erfaring med tegnebrett. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 19. mars 2015 Del Skrevet 19. mars 2015 Det til 900kr vil nok passe perfekt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324 Skrevet 19. mars 2015 Del Skrevet 19. mars 2015 Thanks man. Da går jeg nok for den. Ha en fortsatt fin kveld. Lenke til kommentar
Flying Skrevet 19. mars 2015 Del Skrevet 19. mars 2015 Det brettet er billigere på Japan Photo Og hvis du kan leve uten touch funksjonen og bare bruke pennen så kan du gå for en enda billigere versjon. Mulig touch funksjonen er for spesielt interesserte, jeg har hvertfall ikke brukt den enda. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324 Skrevet 25. mars 2015 Del Skrevet 25. mars 2015 Hei. Hvordan skrur en av et tegnebrett? Og må pennen lades? Må en skru den av? Og hvordan gjør en det hvis en skal fargelegge noe? Må en ha pennen nede hele tiden slik at det blir en sammenhengende form? Hvis en avbryter tegningen, hvordan skal en få det til at linjene skal være sammenhengende, f.eks. et menneske, som en f.eks. vil fargelegge inni? Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 25. mars 2015 Del Skrevet 25. mars 2015 (endret) Jeg tegner selv digitalt og selger tegninger på Internett. Personlig bruker jeg en Wacom Intuos L (5): Jo større skjerm du bruker, desto større bør tegnebrettet være. Jeg begynte også med en liten Wacom, men gikk etter hvert til en større enn da jeg var avhengig av mer presisjon, samt flere knapper for hurtiginnstillinger. Tegnebrettet er koblet til PC-en gjennom en USB-kabel og får strøm fra denne. Pennen må ikke lades eller skrus av.Funksjoner som fargelegging, form på streker også videre avhenger av hvilket program du tegner i. Jeg bruker FireAlpaca for å få laget fine streker. Programmet er gratis. Photoshop bruker jeg til etterbehandling. Endret 25. mars 2015 av Star Fox Lenke til kommentar
houtui Skrevet 2. april 2019 Del Skrevet 2. april 2019 (endret) Det var en innertier i kombinasjon med laptop og brettet brukes til alt fra bilderedigering til ertstatning av mousepadden. Jeg bruker XP-Pen Deco 02 Graphic Drawing Tablet i Photoshop. Veldig bra følsomhet og respons. Erfaringene er svært gode hva gjelder tegning og bildebehandling. Den større overflaten gjør også 10"x5.63"-utgaven mer behagelig å arbeide på. https://www.xp-pen.com/product/88.html Endret 2. april 2019 av houtui Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå