Gå til innhold

[Løst] Nettbrett til film: Apple iPad Air eller Samsung Galaxy Tab S 10.5?

Anbefalte innlegg

Jeg skal kort og greit ha et nettbrett til bruken nevnt ovenfor og har derfor landet på de nevnte.

Per i dag er min erfaring kun med iOS. Er derimot åpen for Android også selvfølgelig da film-bruk bør takles fint av begge. :)

Jeg fant denne testen.

Der ligger de egentlig mye side om side virker det som. På testene fra Lyd og Bilde er jo Tab S soleklart vinneren av hva skjerm angår og er til og med bedre enn Air 2 også.

Mulighet til å oppgradere minnet er også en bra mulighet, noe som kun Tab S tilbyr. Tror 16 GB kan bli litt smått muligens til bruk mot film.. :hmm:

Alt dette tatt i betraktning; noen som kan anbefale den ene eller andre?

Hadde 16 GB holdt så tror jeg mest sannsynlig at valget ville falt på Air, da jeg liker brukervennligheten og designet til iOS/Apple. Derimot å betale 4.300 (Komplett.no) for 32 GB-versjon når man får Tab S til 3.500 ser jeg ikke helt vitsen med. Videre er jo Tab S et nyere nettbrett og er også tynnere slik jeg leser det av målene, noe som også er en fordel.

Blir mye frem og tilbake som dere skjønner, men håper at noen brukeropplevelser kan hjelpe meg her!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spesifikt til video er Samsungen klart bedre. Den har widescreen-format, som gjør at du får utnyttet langt mer av skjermarealet når du ser film og serier. Eller for å si det enkelt, på iPaden vil det være mye større sorte rammer over og under bildet. Android har også langt bedre formatstøtte "ut av esken" enn iPad, selv om det finnes apper på iPad som løser dette.

Minnekortstøtte er også et stort pluss for samsungen som du påpeker. Du kan såvidt jeg vet også bruke ekstern harddisk med Samsung sitt brett. Stort pluss hvis du er på ferie f.eks.

Ville heller ikke vært bekymret for overgangen til android. Det er veldig lett i bruk.

Hvilket nettbrett du bør velge generelt er et annet spørsmål. Jeg personlig misliker touch wiz, som er samsungs versjon av android. Det er helt brukbart, men jeg hadde nok prøvd å finne et annet android-brett. F.eks Sony Xperia Tab. Men fullstørrelsesversjonen av denne er utdatert nå, forhåpentligvis kommer en ny snart. iPad er bra for de som tåler iOS, men akkurat til film er formfaktoren lite egnet.

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

Spesifikt til video er Samsungen klart bedre. Den har widescreen-format, som gjør at du får utnyttet langt mer av skjermarealet når du ser film og serier. Eller for å si det enkelt, på iPaden vil det være mye større sorte rammer over og under bildet. Android har også langt bedre formatstøtte "ut av esken" enn iPad, selv om det finnes apper på iPad som løser dette.

Minnekortstøtte er også et stort pluss for samsungen som du påpeker. Du kan såvidt jeg vet også bruke ekstern harddisk med Samsung sitt brett. Stort pluss hvis du er på ferie f.eks.

Ville heller ikke vært bekymret for overgangen til android. Det er veldig lett i bruk.

Hvilket nettbrett du bør velge generelt er et annet spørsmål. Jeg personlig misliker touch wiz, som er samsungs versjon av android. Det er helt brukbart, men jeg hadde nok prøvd å finne et annet android-brett. F.eks Sony Xperia Tab. Men fullstørrelsesversjonen av denne er utdatert nå, forhåpentligvis kommer en ny snart. iPad er bra for de som tåler iOS, men akkurat til film er formfaktoren lite egnet.

Nå kan jeg særdeles lite om Android-operativsystem, men når det står Android 4.4 (KitKat) under info på Tab S, så vil dette si Touch Wiz som da egentlig ikke er Android og dårligere enn ordinær Android?

Hjelp :tease:

Har vært borti iPad 3 eller 4 tidligere og der gikk det forsåvidt greit med film, så tror jeg skal fikse det sånn formatmessig. Derimot ikke vits å gå for iPad bare for å gå for iPad så vil gjerne sjekke opp litt først.

Lenke til kommentar

Nå kan jeg særdeles lite om Android-operativsystem, men når det står Android 4.4 (KitKat) under info på Tab S, så vil dette si Touch Wiz som da egentlig ikke er Android og dårligere enn ordinær Android?

Hjelp :tease:

Har vært borti iPad 3 eller 4 tidligere og der gikk det forsåvidt greit med film, så tror jeg skal fikse det sånn formatmessig. Derimot ikke vits å gå for iPad bare for å gå for iPad så vil gjerne sjekke opp litt først.

For å si det enkelt, rundt 40% (kanskje mer?) av skjermen blir ikke brukt når du bruker iPad til å se film. Det er vel ikke ideelt? Såklart, det går an å se film på en iPad også, på samme måte som det går an å se film på en 4 tommers mobilskjerm. Men det er ikke akkurat ideelt.

Hvis du mente format som i filformat på videoene, så er jeg enig i at det lar seg fikse ganske greit. Det kan være noe mer styr å overføre filene til ipaden hvis du ikke installerer ekstra apper dog, på android er det drag and drop av filene, som om det var snakk om en ekstern harddisk/minnepenn du la filen på. Så finner videoprogrammet videofilen automatisk, uansett hvor du legger den.

Du har forstått det riktig når det gjelder android. De bruker fortsatt vanlig android, og du har full tilgang til app store etc. Men, alle produsentene har sin egen "skin" av android, det vil si forskjellig menysystemer, utseende og generelt interface. Jeg personlig misliker Samsungs android-skin, touchwiz, men jeg vet om mange som ikke har noen som helst problemer. Et hett tips er å prøve brettet i butikken, og eventuelt få selgeren til å vise deg litt funksjoner.

Lenke til kommentar

For å si det enkelt, rundt 40% (kanskje mer?) av skjermen blir ikke brukt når du bruker iPad til å se film. Det er vel ikke ideelt? Såklart, det går an å se film på en iPad også, på samme måte som det går an å se film på en 4 tommers mobilskjerm. Men det er ikke akkurat ideelt.

Hvis du mente format som i filformat på videoene, så er jeg enig i at det lar seg fikse ganske greit. Det kan være noe mer styr å overføre filene til ipaden hvis du ikke installerer ekstra apper dog, på android er det drag and drop av filene, som om det var snakk om en ekstern harddisk/minnepenn du la filen på. Så finner videoprogrammet videofilen automatisk, uansett hvor du legger den.

Du har forstått det riktig når det gjelder android. De bruker fortsatt vanlig android, og du har full tilgang til app store etc. Men, alle produsentene har sin egen "skin" av android, det vil si forskjellig menysystemer, utseende og generelt interface. Jeg personlig misliker Samsungs android-skin, touchwiz, men jeg vet om mange som ikke har noen som helst problemer. Et hett tips er å prøve brettet i butikken, og eventuelt få selgeren til å vise deg litt funksjoner.

110 % enig i at svarte rammer er en uting når jeg skal bruke nettbrettet til film - viste faktisk ikke at det var så stor forskjell på Tab S og Air. I tillegg hvis det er nogenlunde drag & drop så er det litt lettere enn med en iPad ja, for der husker jeg at jeg var avhengig av appen bare for å få over filmene, som oppe på dette måtte tas i iTunes.

Leste litt om TouchWiz nå kontra Android Stock som de kalte det. Dette var derimot 4.2 og ikke 4.4, men regner med at testen kan brukes for det. Slik som jeg forstår det så er det en annet design på TouchWiz som kanskje ikke alltid er til det bedre, men det virket som at man hadde flere muligheter for customization kontra Stock? Det er for meg veldig positivt for jeg vil ha så lite som mulig synlig.

Nå har du satt meg virkelig i "klemma" for jeg helte i utgangspunktet mot iPad Air siden jeg er vant til iOS, men Tab S tilbyr bedre skjerm, bedre opplevelse med film i forhold til de svarte feltene, større minne til billigere penge og er app-uavhengig i forhold til overføring av filene. I tillegg er jo skjermen bittelitt større også noe som ikke er feil!

Redd for at jeg ikke får med meg det i liten tekst jeg nå.. Hehe. Heller virkelig mot Tab S nå altså.

Lenke til kommentar

Ikke bekymre deg for TouchWiz (heretter kalt TW). Ren Android er litt renere i designet, men har aldri hatt noen problemer med TW. Ut av esken så kommer jo enheten sikkert med 114 forskjellige hjem-skjermer som er fylt opp med widgets og drit til den store gullmedaljen, men dette tar 5 minutter å fjerne, og så kan du sette opp snarveier og widgets slik du selv vil ha det.

Til telefoner, og jeg regner med man får det til nettbrett også, kan man også installere tredjeparts Launchere, altså et skin/tema som legger seg oppå (?) Touchwiz, og som gir deg uendelige muligheter til å tilpasse utseendet slik du selv vil ha det. Jeg bruker dette selv til Samsung, men det er mest fordi jeg liker å forandre på ting, og ikke fordi det nødvendigvis er et behov. Kjørte Touchwiz problemfritt i et helt år på gamle samsungen, og det var for noen år siden når det visstnok var pokker så mye dårligere, uten at jeg merket noe til det.

Det er også noen som påstår at Touchwiz gjør at ting går tregt, men dette er ikke noe jeg opplever på telefonen min, og Tab S er vel mer enn godt nok speccet til at det ikke bør være noe problem der heller.

Innser at dette ble mer et reklameinnlegg for Touchwiz enn noe annet, men det var mest for å belyse at det finnes mennesker som ikke har noen problemer med det i det hele tatt, da det er mange som snakker veldig høyt om hvor dårlig det er. (Jeg snakker på ingen måte om Jakoozie, bare så det er på det rene :) ). Jeg skal ærlig innrømme at det nok er det Android-designet jeg liker dårligst av de jeg har sett (rent estetisk, har aldri prøvd noe annet i de senere år), men det fungerer helt fjell, og etter nesten et år i iOS var det en drøm å komme tilbake til TouchWiz!

Lykke til med valget av nettbrett, og la for all del ikke TouchWiz være det som stopper deg fra å velge Tab S!

Lenke til kommentar

Jakoozie og neseape: tusen takk for gode tilbakemeldinger, spesielt i forhold til oppklaring rundt skjermformatet og Touchwiz!

Nå er jeg den lykkelige eier av en Tab S :w00t:

Ligger på lading nå så blir å rydde opp litt og slikt som du forklarte neseape, deretter må jeg få bestilt et minnekort til den, så er man good to go!

Takk igjen :green:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...