Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har noen spørsmål angående forskjellene mellom sosiale ytelser og goder i Norge og USA.

Disse spørsmålene jeg lurer på gjelder for personer med amerikansk pass og for folk uten amerikansk pass men som er gift med en amerikaner.

1. Er det noe gratis helsevesen i USA eller er alt privatisert. Får man behandling hvis man ikke har helseforsikring? Er helseforsikring dyrt der borte?

2. Får barn med amerikansk pass gratis skole og skolebøker i barne og ungdomsskolen og er det noen støtteordninger når man skal begynne på universitet som studielån og stipend?

3. Får barn gratis tannhelse som i Norge eller må alt betales selv. Og gjelder de samme prinsippene som i spørsmål 1 for tannhelse.

4. Får arbeidsledige noen sosiale ytelser det går an og leve på? Får man sykepenger?

5. Er det noe beskyttelse fra fagforeninger i en arbeidsforhold eller kan man få sparken uten noe særlig grunn?

6. Kan man komme rett fra Thailand som sykepleier og begynne og jobbe som sykepleier i USA såfremt man kan snakke anstendig engelsk?

7. Er det noe forskjell på sosiale rettigheter og ytelse om man har eller ikke har amerikansk pass men har oppholdstillatelse basert på giftermål med en amerikaner?

Hvis noen kunne hjulpet meg med svar på noen av disse spørsmålene ville jeg vært veldig takknemlig. På forhånd takk.

Mvh

Hallgal

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er en realøkonomisk kommentar til deler av spørsmålsstillingene:

Det finnes intet gratis medisinsk behandlingstilbud noe sted i verden.

Det som er forskjellene, er hvem som betaler og hvem som får behandlingen, samt hvor meget byråkrati den aktuelle ordningen involverer og derfor må betale for (eller få subsidiert).

Utover dette, kan jeg også påpeke at det faktisk er forskjeller mellom de forskjellige statene, uten at jeg her skal utgi meg for å vite de tilhørende detaljer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...