Gå til innhold

VistaCloud - uautorisert trekk fra konto etter spekulativ markedsføring


Anbefalte innlegg

Dette er vel like mye en advarsel som et forsøk på diskusjon ..

 

Først; Konsument Europa "Varning för Vistacloud"

 

Så, historien;

 

En gang i desember gikk fruen (nesten..) på en smell på Facebook, en slik annonse som lokker med gavekort og gull og grønne skoger for en tier. Hun klikket, innrømmer å ha kommet så langt som til å fylle inn betalingsinfo men i den fasen begynt å tenke seg om - dette er selvfølgelig for godt til å være sant. Hun mener bestemt å ha avbrutt, dvs ikke fullført den registreringa det nå påstås at hun har gjort.

 

Dette ble så avglemt, inntil vi nå før helga oppdaget at Vistacloud.eu har trukket EUR 49,- fra vår konto. Kortet er selvfølgelig nå sperret, og vi har sendt e-post til Vistacloud og bedt dem refundere beløpet snarest da denne betalingen ikke er autorisert av henne. Vår påstand der altså.

 

Vi har absolutt ingenting på vår side som tilsier at det er inngått noen avtale mellom henne og Vistacloud. Ingen e-poster, ingen netthistorikk, ingenting som vi kan finne. Jeg har bedt Vistacloud om å eventuelt vise til denne avtalen om den faktisk eksisterer. Vistacloud.eu ser ut til å drive en skylagringstjeneste som forsåvidt ser grei nok ut, og jeg antar påstanden deres er at fruen på et eller annet tidspunkt har inngått avtale om et abonnement her uten - å vite om det selv.

 

Så, mens vi venter på svar fra disse svindlerne, spekulerer jeg på et par ting som jeg håper noen kan ha et svar på;

 

- Snakket med banken om tilbakeføring av pengene den veien. Påstanden der er at siden det ikke er snakk om et kredittkort som er brukt, men et vanlig VISA betalingskort, bortfaller muligheten til å gå via banken for å kreve tilbake pengene. Er det riktig?

 

- Kanskje viktigst; er det andre som har erfaring av noe vis med dette selskapet? Positivt eller negativt?

 

- Jeg regner med det ikke nødvendigvis vil være plankekjøring å få tilbake de pengene, og evt forhindre framtidige trekk i fall det er snakk et årlig eller månedlig beløp. Kortet som ble brukt er nå sperret, vil det forhindre dem totalt fra å trekke mer penger eller kan det omgås på noe vis? Hva er så neste fornuftige skritt her?

 

Er takknemlig for alle innspill ;)

 

 

PS - å diskutere hvorvidt det er dumt eller ikke å gå på slikt lureri er fullstendig irrelevant og vil bli sett på som en avsporing og håndtert deretter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og der kom svaret på vår henvendelse til Vistacloud. Her anonymisert for vår del;

 

___________________________________________________________________________

 

Dear Fruens Navn
Thank you for contacting VistaCloud.
I hereby submit the receipt for signing up for our service. The receipt shall be constructed as legal evidence of the agreement between you and VistaCloud.
----------------
The agreement was confirmed the 19/12/2014 - 10:50 with the IP address 99.999.99.999.
For the payment the payment card 000000 XXXXXX 0000 was used.
At the registration the following information was used:
Name: XX
Adress: XX
Zip code: XX
City: XX
Email adress: XX
(min anm.: all informasjon her er "korrekt", dvs riktig info..også kortinformasjonen, det er utvilsomt hennes kort som er brukt.)
----------------
I can see that the registration was created through our Christmas campaign where you go a 14 days Pro Account at VistaCloud for only 10 kr. With Pro Account you could receive a welcome gift (100 kr giftcard) for 0 kr once the conditions had been met.
According to the terms for the offer, the Pro Account would keep going to on going subscription after the 14 days. The Pro Account is automatically transfers to an on going subscription: 30 days for only 49€ without a time bound contract. You can therefore freely unsubscribe if VistaCloud does not live up to your expectations.
According to European law, we offer 14 days withdrawal right at the registration.
This also applies if you have actively used our service.
Please note, that this only applies for the creation of the agreement at the registration and does not apply at the monthly payments for the service.
If you have furthers questions to VistaCloud, the feel free to contact me again. I am here to help you and answer your questions.

Best Regards
Anna Hansen
Support-Team

 

_______________________________________________________________________________

 

 

Så sitter jeg igjen med ett eneste spørsmål; er dette virkelig alt de behøver å vise til for at dette skal være legalt? Det er ikke sendt ut noen form for bekreftelse eller informasjon til fruen, noe gavekort er aldri mottatt, dette var kort sagt helt ukjent for oss inntil de trakk pengene fra kontoen.

Lenke til kommentar

 

All of a sudden I saw on my bankacount Vistacloud/Vistapay.eu had drawn 470,99 Skr. When I Googled Vistacloud I saw there were many orher people who been tricked to sign up for a subscription without their knowledge. Vistacloud offered a gift card for 10 kr worth 100 kr, all you had to do was buy a giftcard. I did not and neither of the others I have spoken to recieved a confirmationmail about a subscription Vistacloud claimes I signed up for. 'The deal' on Facebook that I bought looked just like the deals on 'Let's Deal'. I thought it was a comercialmove from McDonalds to get more/new costumers. I never of my knowledge signed up for any subscriptions. I have contacted the company several times telling them I would like to get a confirmation my acount on Vistacloud is closed, they have not bothered to answer me. I would like to warn others so they don't do the misstace I did...I never recieved any giftcard from McDonalds as well.

Lenke til kommentar

Ja ikke sant .. ingen bekreftelse, ingen info, bare en påstand om at man har bestilt dette. Infoen de sendte oss kan de jo fint ha henta andre steder, det er jo ingen bekreftelse i seg selv på at vi har gitt dem det. Vittigperer disse..

Lenke til kommentar

Hei Jon,

 

Har samme problem her. Har tatt kontakt med banken og sperra kortet og har også prøvd å sendt inn klage på transaksjonen.

Fikk svar fra Vistacloud i dag og de viser bare til at vi har abbonert på "pro" alternativet deres og så videre...

 

Ironisk nok så har kontoen de skulle trukket dette fra vært tom siden før jul og fram til nå. Da det endelig var penger på den nå, så plutselig trekker de. Ser på "terms of service" at dersom de ikke kan trekke penger så blir vistacloud kontoen din "stengt" frem til de klarer å trekke penger igjen. Noe de plutselig da kunne gjør... Normalt vil jo bedrifter gjerne gi beskjed dersom de ikkje får pengene sine. Her var det helt stille...

Lenke til kommentar

Men dersom de faktisk har infoen fra kortet, er ikke den en sannsynliggjøring av at noen har lagt inn denne infoen hos VistaCloud?

 

Nja, jo, på sett og vis, men det er kanskje like gjerne en sannsynliggjøring av at de har phishet infoen fra et eller annet sted.

Men som nevnt i første innlegget, så ble faktisk kortinfoen lagt inn i skjemaet, men det ble aldri trykket på "bestill" eller "fullfør" da hun etter hvert begynte å tenke at dette kunne være tull og hun mener selv hun trykte på en "avbryt" knapp eller liknende og avbrøt "kjøpet" av et angivelig gavekort. Et gavekort de nå påstår hun har kjøpt, men som altså aldri er mottatt. Det jeg ser for meg i paranoiaen her er at de har lagt dette opp slik at de fisker opp infoen så snart det er tastet inn, at man aldri behøver å en gang trykke på bestill-knappen for å bli sugd inn i dette.

Lenke til kommentar

- Snakket med banken om tilbakeføring av pengene den veien. Påstanden der er at siden det ikke er snakk om et kredittkort som er brukt, men et vanlig VISA betalingskort, bortfaller muligheten til å gå via banken for å kreve tilbake pengene. Er det riktig?

Hvis det er VISA delen av bankkortet ditt som er brukt, dvs. hvis det står VISA i kontoutskriften din så insisterer du på at banken tar dette videre mot Visa.Visa har flere ganger sagt at de vil følge Finansavtaleloven § 54 b uansett om det er snakk om et debetkort eller kredittkort.

 

Fordi Visa-kort både kan være debetkort og kredittkort, ønsker Visa å presisere at du har de samme rettighetene som står i Finansavtaleloven selv om du handler med et debetkort, men så lenge du bruker Visa-delen av kortet.

Kilde: http://www.dinside.no/859923/visa-eller-mastercard

 

Finansavtaleloven § 54 b: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-06-25-46/KAPITTEL_3#§54b

Lenke til kommentar

 

- Snakket med banken om tilbakeføring av pengene den veien. Påstanden der er at siden det ikke er snakk om et kredittkort som er brukt, men et vanlig VISA betalingskort, bortfaller muligheten til å gå via banken for å kreve tilbake pengene. Er det riktig?

Hvis det er VISA delen av bankkortet ditt som er brukt, dvs. hvis det står VISA i kontoutskriften din så insisterer du på at banken tar dette videre mot Visa.Visa har flere ganger sagt at de vil følge Finansavtaleloven § 54 b uansett om det er snakk om et debetkort eller kredittkort.

 

Fordi Visa-kort både kan være debetkort og kredittkort, ønsker Visa å presisere at du har de samme rettighetene som står i Finansavtaleloven selv om du handler med et debetkort, men så lenge du bruker Visa-delen av kortet.

Kilde: http://www.dinside.no/859923/visa-eller-mastercard

 

Finansavtaleloven § 54 b: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-06-25-46/KAPITTEL_3#§54b

 

 

Jepp.. VISA VARE står det ved siden av transaksjonen .. Har sjekket litt nærmere, og banken min har noen reklamasjonsskjemaer jeg kan fylle ut for å søke om at de tar den jobben, men det kreves bl.a. at jeg dokumenterer kontakt med firmaet jeg har en konflikt med. Får vel sende et par mailer til og få svadasvar på dem før jeg går på banken.

 

Kortet er sperret, så det skal vel ikke gå å trekke mer? Mistenker jo at de har lagt dette til månedlig, det er en månedlig betaling på EUR 49,- for det dyreste abonnementet til Vistacloud, det er nok den vi har vært så heldig å få.

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp ringt banken jeg tilhører for å få sperret kortet mitt, ettersom jeg har blitt trukket 49 EUR tre ganger på to måneder, uten å ha brukt kortet selv. Jeg fikk beskjed, etter noen sikkerhetsspørsmål, om at jeg får tilsendt nytt kort. Jeg fikk også streng beskjed om å politianmelde fordi jeg er trukket over 1200 norske kroner, og deretter ta med anmeldelsesnummeret til banken - så blir det satt i gang en prosess der for at jeg skal få tilbake de stjålne pengene.

 

"Påstanden der er at siden det ikke er snakk om et kredittkort som er brukt, men et vanlig VISA betalingskort, bortfaller muligheten til å gå via banken for å kreve tilbake pengene. Er det riktig?"
^
Det er snakk om vanlig VISA betalingskort i min situasjon også, så jeg mener påstanden som feil.

 

 

"Kortet som ble brukt er nå sperret, vil det forhindre dem totalt fra å trekke mer penger eller kan det omgås på noe vis?"
^
Da er det ikke mulig å trekke mer penger via det kortet.

 

 

Håper det ordner seg for fruen!

Lenke til kommentar

Ja, så kan jo oppdatere denne litt. Har sendt svar til Vistacloud og gjort det klart at vi ikke aksepterer den informasjonen de sendte som "bevis" for at fruen faktisk gikk inn i denne avtalen. Nytt krav om at de refunderer det som vi nå ser er 98,- EURO og trussel om politianmeldelse, med henvisning til EU-direktiv om fjernsalg og dansk forbrukerlov som begge blant annet sier at vi skulle ha fått informasjon om denne tjenesten vi angivelig har kjøpt, innen rimelig tid etter kjøpet. Det er ikke mottatt noen informasjon overhodet av noe slag hos oss inntil vi oppdaget trekk fra kontoen, så de må jo ha gjort et eller annet ulovlig der..

 

Vi får sjao..

Lenke til kommentar

En tanke ... dette er et dansk selskap, så jeg regner med dansk kjøpslov (købeloven) gjelder. Er det noen som kjenner denne høvelig greit?

Det jeg spekulerer i nå, i tilfelle man skulle prøve å dra dette langt nok, er hvem som får bevisbyrden her. De har dratt penger fra kontoen til fruen, og påstår hun har bestilt en tjeneste hun selvfølgelig ikke har bestilt. Vi prøver å få ut av dem en sannsynliggjøring av at hun faktisk har bestilt, noe de ikke makter (ref epost over - det er bare tekst, kan komme fra hvor som helst tenker jeg).

 

Så, i det relativt usannsynlige tilfellet av en rettssak eller liknende; er det opp til dem å bevise at tjenesten (nettlagring) er bestilt, eller er det opp til oss å motbevise? Det første kjennes mer realistisk ut for meg, men jeg vet ikke mye om slikt. Anyone?

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...