Gå til innhold

Hvordan lage rollover image?

eirberen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ikke vet jeg!

Jeg bare lurer på om noen kan forklare meg hvordan jeg skal lage et rollover image? hvilket program og hvordan det gjøres osv!!

Hvis det er selve kodingen du lurer på, bør du låne deg en god bok om javascript.

Photoshop har jeg ikke peiling på.

Lenke til kommentar

Aller først lag 2 bilder i PS7 som du vil bruke, den ene er når musa ikke peker på det, den andre er når musa peker på det. Ofte greit å lage en mye av dette med gif format på bildet. Så endrer du litt på det, enten setter på en "dot" foran, eller etter. Evt endre bakgrunnsfarge, eller legge på skygger eller det man måtte finne på.

Etter at de to er lagret så er det enklest å bruke ett web program slik som Macromedia Dream Weaver, Adobe Go-Live, Frontpage (nevner det også, men fysjamegen!!!) ;) hehe hvor du enkelt kan lage en rollover funksjon med å bruke bilde nummer 1 og bilde nummer 2. Peace of cake.

Hvis ikke så må inn i html fila og kode dette manuelt. Som regel ved javascripting. Men går også uten java, med da får du ikke med preload (som anbefales).

Min anbefaling er å gå til anskaffelse av Dreamweaver MX eller nyere. Kongebra web-mekke program, særlig sammen med PS7 (som Adobe snart erstatter med Photoshop CS (nr. 8, men heter ikke 8).

Evt se på andre html fil kodinger som har med roll over image funksjon. Se på kodingen av det. "klipp og lim" inn kodingen og endre på det, prøv å se hva somer gjort og lær av å trikse på den måten. Fin måte å lære seg litt html/web koding. :)

Lenke til kommentar
Aller først lag 2 bilder i PS7 som du vil bruke, den ene er når musa ikke peker på det, den andre er når musa peker på det. Ofte greit å lage en mye av dette med gif format på bildet. Så endrer du litt på det, enten setter på en "dot" foran, eller etter. Evt endre bakgrunnsfarge, eller legge på skygger eller det man måtte finne på.

Etter at de to er lagret så er det enklest å bruke ett web program slik som Macromedia Dream Weaver, Adobe Go-Live, Frontpage (nevner det også, men fysjamegen!!!) ;) hehe hvor du enkelt kan lage en rollover funksjon med å bruke bilde nummer 1 og bilde nummer 2. Peace of cake.

Hvis ikke så må inn i html fila og kode dette manuelt. Som regel ved javascripting. Men går også uten java, med da får du ikke med preload (som anbefales).

Min anbefaling er å gå til anskaffelse av Dreamweaver MX eller nyere. Kongebra web-mekke program, særlig sammen med PS7 (som Adobe snart erstatter med Photoshop CS (nr. 8, men heter ikke 8).

Evt se på andre html fil kodinger som har med roll over image funksjon. Se på kodingen av det. "klipp og lim" inn kodingen og endre på det, prøv å se hva somer gjort og lær av å trikse på den måten. Fin måte å lære seg litt html/web koding. :)

Tusen takk for hjelpen :)

Skal se hva jeg får til ;)

Jeg bruker Fronpage 2002 og synes det er kjempebra. Det er fordi der kan jeg tegne inn tabeller med en blyant :=)

Og den funksjonen fant jeg ikke med Dreamwaver mx...

men men her er begynnelsen av siden hvis noen er interesserte :cool:

http://home.broadpark.no/~abere

brukte photoshop til å lage banneren...

Lenke til kommentar

Aner ikke hvordan i Frontpage, har bare så vidt sett det selv. hehe, og vet at FP koder endel ting slik at siden ikke vises like godt i alle nettlesere. Der er en av styrkene til Dreamweaver kontra FP.

Men i DW så har du en egen button som heter "Rollover image". BAre klikk på den og du kan bla frem til bilde1 og til bilde2, sette "URL when ckicked" og alternativ tekst og slikt. Kjempe enkelt. En hake boks for preload images også.

BTW, ganske rene farger du har valgt til siden. :) Hvis du detter av "hesten", så klatre opp igjen og prøv på nytt. Ingen er mestre i noe med en gang vet du. :)

Lykke til.

PS, regner med at FP har en lignende funskjon ett eller annet sted den også. Aner bare ikke hvor, har du søkt litt på google, evt er på forumet søkefunksjon?

PS2. En god grunnt til at DW er mest brukte webdesign verktøy når det kommer til slik type programmer. Layers er også en fin funksjon, men man trenger litt "trening" med dem for å mestre dem. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...