Gå til innhold

Fantasy metal


-kga-

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser ut som du er på jakt etter klassiske Power Metal-band, av hvilke Rhapsody er det beste; disse gale italienerne lever i en annen verden enn vår og synger om det attpåtil! De er helt klart kongene av power metal.

 

Ellers er svenske Hammerfall og tyske Freedom Call andre gode power-metallere jeg gjerne anbefaler.

 

Norsk-amerikanske Kamelot med Roy Khan (min gamle norsklærer :p: ) i spissen fronter en mer intelligent fantasysjanger enn powermetallerne gjør. Av mange musikkmagasiner er de beskrevet som "Norges flaggskip i utlandet", men likevel er de relativt ukjente her på berget. Jeg anbefaler at du gjør deg kjent med dem!

 

Mitt abolutte favorittband som lager tekster med sterke fantasy-temaer er tyske Blind Guardian. De har gjort en hel del låter (og et eget album, Nightfall In Middle Earth) basert på J. R. R. Tolkiens mytologier; blant dem er de beste Mirror Mirror, Nightfall og By The Gates Of Moria.

 

Iced Earth har også gjort et par meget bra "fantasy"-relaterte skiver. Blind Guardians Hansi Kursch og Jon Schaffer fra Iced Earth dannet også Demons & Wizards sammen og gav ut en god fantasy-skive med samme navn som bandet.

 

Manowar er et band som bare må oppleves. Deres siste album, Warriors Of The World, må bare høres! Vikingmetal med Conantvist, yeah! Her går det i leather og metal over hele fjøla :grin:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

farke hadde en mengde gode eksempler på bra metallband. Av andre band kan jeg nevne Avantasia, Secret Sphere og Dragonforce. Sonata Arctica er også en av mine favoritter.

 

Ellers som jeg hørte på TV'n her om dagen, det var "Manowar som tar'n lengst ut" :) Manowar's tekster er nesten komiske i blant, men musikken er utrolig bra.

Lenke til kommentar
farke Av andre band kan jeg nevne Avantasia, Secret Sphere og Dragonforce.

Lasta ned noe av disse nå, for å sjekke hvordan de er.

Avantasia var egentlig konge proffe, syntes jeg da. Liker den type vokal bruk sammen med metal instumenter.

 

De to andre her har jeg kunn fått tak i elendig kvalitet versoner av musikken dems, så de er jeg ikke helt sikker på hvordan er enda.

Lenke til kommentar
Hvis du takler mye synth og litt death metal aktig synging i blant kan du jo ta en titt på Bal Sagoth. De synger om en egen fantasy-verden i tekstene sine og lager ganske stemningsfulle sanger hvis du liker slik...

Liker ikke for mye deth i vertfall, but i give them a try

Hva syntes du om Bal-Sagoth? *grin*

Lenke til kommentar
Hvis du takler mye synth og litt death metal aktig synging i blant kan du jo ta en titt på Bal Sagoth. De synger om en egen fantasy-verden i tekstene sine og lager ganske stemningsfulle sanger hvis du liker slik...

Liker ikke for mye deth i vertfall, but i give them a try

Hva syntes du om Bal-Sagoth? *grin*

De sugde!!!

 

De sanganne jeg hørte hvor de hold kjeften sin var ganske bra, men stemme bruken suger.

Lenke til kommentar
De sanganne jeg hørte hvor de hold kjeften sin var ganske bra, men stemme bruken suger.

Hehe, tipper det er fortellerstemmen som plager deg. Jeg hadde vært enig hvis jeg ikke hadde syntes at tekstene var så utrolig bra.

Det er den deth metal stemme lyden jeg ikke liker, var i vertfal slik på den sangen jeg hørte. Med sån Deth Metal stemme lyd sliter jeg ofte med å forstå hva de sier også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...