TheyStoleMyName Skrevet 9. mars 2015 Del Skrevet 9. mars 2015 Hei! Hvis man eier et aksjeselskap og er daglig leder hvor jeg eier over 80% og to andre 10+-% hver.. Og situasjonen er slik at butikken er lagt ned, kan man da ta ut lønn? (ikke utbytte, men lønn). Tusen takk for svar! Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 9. mars 2015 Del Skrevet 9. mars 2015 Det kommer an på. Hvis selskapet reelt sett er insolvent så skal du være veldig forsiktig med å ta ut penger uansett om det er som lønn eller utbytte. Typisk i en slik situasjon så er selskapet illikvid fordi det ikke kommer flere inntekter, og insuffisient fordi man ved å innstille driften mister forutsetningen om videre drift som mange balanseposter bygger på, med påfølgende nedskriving. Hvis selskapet er solvent er det bare de andre eierne å tenke på, og da har det vel lite å si om butikken er lagt ned (sånn forutenom at det kanskje ikke er like mye jobb å gjøre, som jo er en forutsetning for å ta ut lønn). Lenke til kommentar
TheyStoleMyName Skrevet 9. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2015 Det kommer an på. Hvis selskapet reelt sett er insolvent så skal du være veldig forsiktig med å ta ut penger uansett om det er som lønn eller utbytte. Typisk i en slik situasjon så er selskapet illikvid fordi det ikke kommer flere inntekter, og insuffisient fordi man ved å innstille driften mister forutsetningen om videre drift som mange balanseposter bygger på, med påfølgende nedskriving. Hvis selskapet er solvent er det bare de andre eierne å tenke på, og da har det vel lite å si om butikken er lagt ned (sånn forutenom at det kanskje ikke er like mye jobb å gjøre, som jo er en forutsetning for å ta ut lønn). Insolvent vil det si at jeg ikke kan betale gjeld osv jeg har? Hvis det er det, så har jeg ingen gjeld osv. Bedriften har ikke vært aktiv i de siste 5 år, altså inntekt så og si lik null. Men det ligger penger på konto som jeg gjerne skulle tatt ut som lønn og hatt for meg selv.. Har grunner til dette, da ingen av eierne har bidratt til noe som helst, og fått gratis aksjeandel. (Dumt av meg, jeg vet). Kan jeg ta ut lønn til f.eks meg og broren min? Eller vil ikke dette være mulig? Takk. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. mars 2015 Del Skrevet 10. mars 2015 Hvis formålet bare er å få pengene er svaret nei. For å ta ut lønn må du faktisk ha jobbet for pengene, hvis ikke blir det fort i strid med likebehandlingsprinsippet. Lenke til kommentar
TheyStoleMyName Skrevet 12. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2015 Hvis formålet bare er å få pengene er svaret nei. For å ta ut lønn må du faktisk ha jobbet for pengene, hvis ikke blir det fort i strid med likebehandlingsprinsippet. Aha, men er det ingen måte å få det ut på, enten om det er stort beløp eller lite (seff uten å måtte dele det på alle, da det er kun jeg som har arbeidet og slitt hver eneste dag for å få det rundt). Også på en lovlig måte seff. Takk for svar uansett! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå