ATWindsor Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 Legg merke til at jeg skrev "like portabel". AtW Noen vil sikkert være fristet til å hevde at 11' er mer protabelt enn 12' ... Ja, med tilsvarende plass "sløst bort" så er den jo det, men i dette tilfellet er ikke den bortsløste plassen den samme, så 12-tommeren er ikke større enn 11-tommeren. AtW Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 Den er nå interessant for meg, så den skal kikkes litt på når den kommer. Passer den, så passer den. Passer den ikke, så passer den ikke. Easy peasy... Er det også sånn at sannsynligheten for at den passer ikke hadde blitt noe økt av økt batterikapasitet? AtW Nei. En full dag batteri er helt innenfor. Batterilevetiden har aldri vært noe stort problem for min del, selv ikke den gangen jeg hadde Windows-maskiner med alt fra 10 minutter til to timer batteri...:-) Hva er det egentlig som gjør maskinen interessant for deg? (Macbooken altså), om størrelsen ikke er relevant, og ikke batterikapasiteten heller? Jeg begynner å bli genuint nysgjerrig her. AtW Helt sikkert ingenting som du er enig i... Men jeg kan jo gjøre et forsøk. Hvis jeg skal handle meg en bærbar PC, så det fordi jeg i så fall kan bruke den både på hytta og hjemme. Stort sett ville det nok ha vært Lightroom som hadde stilt kravene til maskinen, det vet jeg ikke enda om den nye MacBook fikser. Men med raskt internminne og SSD så stiller ikke Lr i seg selv alt for store krav til prosessoren. Annen bruk av maskinen stiller ikke krav som ikke alle maskiner i markedet ville dekket. Skulle den først vært bærbar, så er det fint at den er i ultrabærbar-kategorien. Jeg kunne godt sett på MacBook Pro hvis det er modellen jeg må ha, det hadde vært helt greit. En MacBook Air kunne også vært aktuell, men jeg vil først kikke på den nye MacBook. Jeg forventer ingen stor forskjell i størrelsen mellom MacBook og MacBook Air. Men det er heller ikke avgjørende for min del. Den nye MacBook har en interessant pekeplate som antagelig vil utvikles til en god del spennende bruk, også innenfor fotoredigering som er mitt hovedbruk. Retinaskjerm er et gode, men det vil sikkert alle MacBook ha i løpet av kort tid. Som du kanskje forstår ville det vært nyanser som hadde gjort om jeg ender opp med det ene eller andre. Eller kanskje ingenting hvis jeg finner ut at jeg klarer meg fint med iPad'en...:-) Lenke til kommentar
quantum Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 Ja, med tilsvarende plass "sløst bort" så er den jo det, men i dette tilfellet er ikke den bortsløste plassen den samme, så 12-tommeren er ikke større enn 11-tommeren. AtW Det skjønte jeg lite av, men jeg ser på målene at det blir feil å si at Air 11' er mindre. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 Air og Pro har i det minste plass til et 720p kamera .... Men det ble kanskje for tykt for den gulltynne? Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 Air og Pro har i det minste plass til et 720p kamera .... Men det ble kanskje for tykt for den gulltynne? Er jo ikke godt å vite hva som er årsaken. Uansett er det ikke bare den i "gull", det gjelder også for de to andre modellene...:-) Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 Er bare den gulltynne som teller nå. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 (endret) Den er nå interessant for meg, så den skal kikkes litt på når den kommer. Passer den, så passer den. Passer den ikke, så passer den ikke. Easy peasy... Er det også sånn at sannsynligheten for at den passer ikke hadde blitt noe økt av økt batterikapasitet? AtW Nei. En full dag batteri er helt innenfor. Batterilevetiden har aldri vært noe stort problem for min del, selv ikke den gangen jeg hadde Windows-maskiner med alt fra 10 minutter til to timer batteri...:-) Hva er det egentlig som gjør maskinen interessant for deg? (Macbooken altså), om størrelsen ikke er relevant, og ikke batterikapasiteten heller? Jeg begynner å bli genuint nysgjerrig her. AtW Helt sikkert ingenting som du er enig i... Men jeg kan jo gjøre et forsøk. Hvis jeg skal handle meg en bærbar PC, så det fordi jeg i så fall kan bruke den både på hytta og hjemme. Stort sett ville det nok ha vært Lightroom som hadde stilt kravene til maskinen, det vet jeg ikke enda om den nye MacBook fikser. Men med raskt internminne og SSD så stiller ikke Lr i seg selv alt for store krav til prosessoren. Annen bruk av maskinen stiller ikke krav som ikke alle maskiner i markedet ville dekket. Skulle den først vært bærbar, så er det fint at den er i ultrabærbar-kategorien. Jeg kunne godt sett på MacBook Pro hvis det er modellen jeg må ha, det hadde vært helt greit. En MacBook Air kunne også vært aktuell, men jeg vil først kikke på den nye MacBook. Jeg forventer ingen stor forskjell i størrelsen mellom MacBook og MacBook Air. Men det er heller ikke avgjørende for min del. Den nye MacBook har en interessant pekeplate som antagelig vil utvikles til en god del spennende bruk, også innenfor fotoredigering som er mitt hovedbruk. Retinaskjerm er et gode, men det vil sikkert alle MacBook ha i løpet av kort tid. Som du kanskje forstår ville det vært nyanser som hadde gjort om jeg ender opp med det ene eller andre. Eller kanskje ingenting hvis jeg finner ut at jeg klarer meg fint med iPad'en...:-) Jeg må innrømme jeg ikke henger helt med, du mener det er fint med en ultrabærbar, men du bryr deg ingenting om batteri, og tilsynelatende lite om størrelse, hva er det egentlig som appelerer til deg med ultraportable? Men uansett, så virker jo det du sier å i aller høyeste grad vise at macbook er en i beste fall middels god treff for deg, deg hadde vært bedre for deg med en MBA-formafaktor med høyere oppløsning og samme pekeplate. Og har ikke det vært poenget mitt tidligere? At når man har et relativt lite uvalg maskiner tvinges man til å ta en suboptimal løsning om man ikke er heldig med hvor godt det lille utvalget treffer? AtW Endret 13. mars 2015 av ATWindsor Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 Det ante meg vel at du ikke var enig, men jeg har ingen anelse om hvor jeg tar den følelse fra... Men siden vi uansett har denne konstruktive dialogen, som helt sikkert er av stor interesse for alle i dette forumet, så forsøker jeg å gi deg et svar. Jeg må innrømme jeg ikke henger helt med, du mener det er fint med en ultrabærbar, men du bryr deg ingenting om batteri, og tilsynelatende lite om størrelse, hva er det egentlig som appelerer til deg med ultraportable? Det er nok flere som sliter med å henge helt med... Ja, det er fint hvis en bærbar er skikkelig bærbar, eller gjerne også kalt ultraportabel. For meg er det ikke et krav, men er den liten og lett, så vil jeg se på det som en fordel. Men mitt bruksmønster betyr mer enn størrelsen siden jeg ikke drar rundt på en datamaskin overalt. Derfor kan også en MacBook Pro være en helt fin størrelse. Sååå stor forskjell er det tross alt ikke til mitt behov. Jeg har ikke sagt at jeg ikke bryr meg om batteri, men det jeg har sagt er at så lenge det varer en vanlig bruksdag, så er det innafor for min del. Det spiller mindre rolle om det er 9,10 eller 11 timer, det vil uansett dekke mitt behov. Men uansett, så virker jo det du sier å i aller høyeste grad vise at macbook er en i beste fall middels god treff for deg, deg hadde vært bedre for deg med en MBA-formafaktor med høyere oppløsning og samme pekeplate. Og har ikke det vært poenget mitt tidligere? At når man har et relativt lite uvalg maskiner tvinges man til å ta en suboptimal løsning om man ikke er heldig med hvor godt det lille utvalget treffer? En MacBook er helt innertier for meg hvis jeg skal ha noe bærbart. Utvalget til Apple har jeg ingen som helst problemer med. En PC med Windows ville vært skivebom. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 Er bare den gulltynne som teller nå. Fint at du allerede har funnet din favoritt, men det kan jo hende det er andre som liker de andre fargene...:-) Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 Det ante meg vel at du ikke var enig, men jeg har ingen anelse om hvor jeg tar den følelse fra... Men siden vi uansett har denne konstruktive dialogen, som helt sikkert er av stor interesse for alle i dette forumet, så forsøker jeg å gi deg et svar. Jeg må innrømme jeg ikke henger helt med, du mener det er fint med en ultrabærbar, men du bryr deg ingenting om batteri, og tilsynelatende lite om størrelse, hva er det egentlig som appelerer til deg med ultraportable? Det er nok flere som sliter med å henge helt med... Ja, det er fint hvis en bærbar er skikkelig bærbar, eller gjerne også kalt ultraportabel. For meg er det ikke et krav, men er den liten og lett, så vil jeg se på det som en fordel. Men mitt bruksmønster betyr mer enn størrelsen siden jeg ikke drar rundt på en datamaskin overalt. Derfor kan også en MacBook Pro være en helt fin størrelse. Sååå stor forskjell er det tross alt ikke til mitt behov. Jeg har ikke sagt at jeg ikke bryr meg om batteri, men det jeg har sagt er at så lenge det varer en vanlig bruksdag, så er det innafor for min del. Det spiller mindre rolle om det er 9,10 eller 11 timer, det vil uansett dekke mitt behov. Men uansett, så virker jo det du sier å i aller høyeste grad vise at macbook er en i beste fall middels god treff for deg, deg hadde vært bedre for deg med en MBA-formafaktor med høyere oppløsning og samme pekeplate. Og har ikke det vært poenget mitt tidligere? At når man har et relativt lite uvalg maskiner tvinges man til å ta en suboptimal løsning om man ikke er heldig med hvor godt det lille utvalget treffer? En MacBook er helt innertier for meg hvis jeg skal ha noe bærbart. Utvalget til Apple har jeg ingen som helst problemer med. En PC med Windows ville vært skivebom. Men du sa jo også at 10 minutters batteritid ikke var noe problem for deg? Ellers er du vel enig i at en større og tyngre maskin medfører fordeler på alle andre fronter enn størrelsen? Man kan ha bedre ytelse, mer batteri, større tastatur, større skjerm, eller en kombinasjon av disse? Da er det nesten per def ingen innertier med en maskin som er mindre, med de designmessig kostnadene det krever, når du ikke merker noen forskjell fra den og en størrelse som er større. I aller simpleste form (dvs alt annet likt) kunne man hatt større skjerm på denne, og større tastatur, samt mer batteri om den kom i MBA formfaktor, prøver du å fortelle meg at du ikke hadde valgt denne hypotetiske maskinen istedet for macbooken sånn den er i dag? AtW Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 10 minutters batteritid var jo det vi var vant til på Windows-PC, da fant vi løsninger rundt det. Optimalt, nei, men det ble løst. Når batteriene varer 9 timer, eller for den saks skyld, 7-8 timer eller mer, så trenger ikke jeg mer. Det er en øvre grense på størrelse av en bærbar datamaskin for min del, og den går stort sett rundt 15" skjerm. Større enn det ville jeg uansett ikke vurdert. MacBook Pro tilbyr det hvis det er det jeg hadde vært ute etter. Slik jeg ser det så lar du dine egne preferanser blir til et problem for alle. Du klarer ikke å forstå at andre har andre preferanser enn dine egne. Det er nok derfor du ikke klarer å henge helt med... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 10 minutters batteritid var jo det vi var vant til på Windows-PC, da fant vi løsninger rundt det. Optimalt, nei, men det ble løst. Når batteriene varer 9 timer, eller for den saks skyld, 7-8 timer eller mer, så trenger ikke jeg mer. Det er en øvre grense på størrelse av en bærbar datamaskin for min del, og den går stort sett rundt 15" skjerm. Større enn det ville jeg uansett ikke vurdert. MacBook Pro tilbyr det hvis det er det jeg hadde vært ute etter. Slik jeg ser det så lar du dine egne preferanser blir til et problem for alle. Du klarer ikke å forstå at andre har andre preferanser enn dine egne. Det er nok derfor du ikke klarer å henge helt med... Det er sikkert en kjerne av sannhet i at jeg lar mine egne preferanser styre min undring, for det virker for meg veldig tydelig, om jeg faktisk skal ta det du sier alvorlig, som din preferanse er mer basert på at det er en ny mac, enn noe som faktisk har noe med hva salgs type bærbar det er. At det nærmest kunne ha vært en hvilken som helst type bærbar (fra 15-tommer og ned), og det hadde vært en "innertier" for deg. Du vil jo ikke engang innrømme at en MBA-formfaktor hadde vært bedre når du sier rett ut at du ikke mener det er noen forskjell som betyr noe for deg i størrelse og vekt (men det henger vel kanskje sammen med din iver etter å vise at porteføljen til apple dekker alle behov perfekt). Dine påståtte preferanser henger ikke sammen med hva du mener er en "innertier" om du ikke har historiens største innertier på blinken din. En ultraportabel er, preferanser eller ikke, en maskin som ofrer andre ting for størrelse, om man ikke merker den forskjellen i størrelse, så har man pådratt seg ulemper, uten noen fordeler. Og er det sånn at du skrev feil når du skrev " Batterilevetiden har aldri vært noe stort problem for min del, selv ikke den gangen jeg hadde Windows-maskiner med alt fra 10 minutter til to timer batteri...:-)", eller mener du bare "ikke vært noe stort problem" er omtrent det samme som at det ikke er optimalt? Er det på samme måte som du mente hullene i apples portefølje ikke var noe storr problem heller? AtW Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 10 minutters batteritid var jo det vi var vant til på Windows-PC, da fant vi løsninger rundt det. Optimalt, nei, men det ble løst. 10 minutters batteritid var jo det vi var vant til. Punktum. Jeg måtte bruke en bærbar Mac på 90-tallet-du kan jo prøve å forestille deg hvor grusomt det var... (Var det MacOS 7 den brukte? Husker ikke. Brukte stasjonær Mac også. Kooperativ Multitasking og andre fine ting ..) Du skal være glad det var Windows du kjørte, du. Ren luksus i sammenligning. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 10 minutters batteritid var jo det vi var vant til på Windows-PC, da fant vi løsninger rundt det. Optimalt, nei, men det ble løst. Når batteriene varer 9 timer, eller for den saks skyld, 7-8 timer eller mer, så trenger ikke jeg mer. Det er en øvre grense på størrelse av en bærbar datamaskin for min del, og den går stort sett rundt 15" skjerm. Større enn det ville jeg uansett ikke vurdert. MacBook Pro tilbyr det hvis det er det jeg hadde vært ute etter. Slik jeg ser det så lar du dine egne preferanser blir til et problem for alle. Du klarer ikke å forstå at andre har andre preferanser enn dine egne. Det er nok derfor du ikke klarer å henge helt med... Det er sikkert en kjerne av sannhet i at jeg lar mine egne preferanser styre min undring, for det virker for meg veldig tydelig, om jeg faktisk skal ta det du sier alvorlig, som din preferanse er mer basert på at det er en ny mac, enn noe som faktisk har noe med hva salgs type bærbar det er. At det nærmest kunne ha vært en hvilken som helst type bærbar (fra 15-tommer og ned), og det hadde vært en "innertier" for deg. Du vil jo ikke engang innrømme at en MBA-formfaktor hadde vært bedre når du sier rett ut at du ikke mener det er noen forskjell som betyr noe for deg i størrelse og vekt (men det henger vel kanskje sammen med din iver etter å vise at porteføljen til apple dekker alle behov perfekt). Dine påståtte preferanser henger ikke sammen med hva du mener er en "innertier" om du ikke har historiens største innertier på blinken din. En ultraportabel er, preferanser eller ikke, en maskin som ofrer andre ting for størrelse, om man ikke merker den forskjellen i størrelse, så har man pådratt seg ulemper, uten noen fordeler. Og er det sånn at du skrev feil når du skrev " Batterilevetiden har aldri vært noe stort problem for min del, selv ikke den gangen jeg hadde Windows-maskiner med alt fra 10 minutter til to timer batteri...:-)", eller mener du bare "ikke vært noe stort problem" er omtrent det samme som at det ikke er optimalt? Er det på samme måte som du mente hullene i apples portefølje ikke var noe storr problem heller? AtW du får tolke akkurat som du vil, det er ikke mulig å få deg til å forstå at ting skjer utenfor din noe trange boble... 10 minutters batteritid var jo det vi var vant til på Windows-PC, da fant vi løsninger rundt det. Optimalt, nei, men det ble løst. 10 minutters batteritid var jo det vi var vant til. Punktum. Jeg måtte bruke en bærbar Mac på 90-tallet-du kan jo prøve å forestille deg hvor grusomt det var... (Var det MacOS 7 den brukte? Husker ikke. Brukte stasjonær Mac også. Kooperativ Multitasking og andre fine ting ..) Du skal være glad det var Windows du kjørte, du. Ren luksus i sammenligning. De ti minuttene var et svar på 10-minutters spørsmålet til AtW. Jeg skrev nemlig litt tidligere at med de Windows-maskinen jeg var borti var batteritiden alt fra 10 minutter til 2 timer. Jeg er ikke overrasket over at AtW hang seg opp i det laveste tallet... Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 Men siden du, AtW, er så genuint nysgjerrig i mine databehov og -løsninger, kanskje du kunne forklart litt om noe jeg godt kan virke genuint nysgjerrig om... Hvis noen kommer til og ber om råd til en ny datamaskin, hva sier du? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 Men siden du, AtW, er så genuint nysgjerrig i mine databehov og -løsninger, kanskje du kunne forklart litt om noe jeg godt kan virke genuint nysgjerrig om... Hvis noen kommer til og ber om råd til en ny datamaskin, hva sier du? Jeg ber de fortelle meg litt om hva de skal bruke den til og hva som er viktig for de i en maskin. I min "trange boble" du sikter til hver gang du får spørsmål du ikke vil svare på, så er det noe jeg synes er viktig for å gi et godt råd. AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 De ti minuttene var et svar på 10-minutters spørsmålet til AtW. Jeg skrev nemlig litt tidligere at med de Windows-maskinen jeg var borti var batteritiden alt fra 10 minutter til 2 timer. Jeg er ikke overrasket over at AtW hang seg opp i det laveste tallet... Det er svært rasjonelt å se på grensetilfellene når man skal gjøre vurderinger, du uttalte at 10 minutt til 2 timer ikke var noe problem, og da er vel ikke 10 minutt noe problem? Utsagnet er jo riktig, uansett om man "henger seg opp i" 10 mimutt, 2 timer, eller noe imellom. AtW Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 Jeg ber de fortelle meg litt om hva de skal bruke den til og hva som er viktig for de i en maskin. I min "trange boble" du sikter til hver gang du får spørsmål du ikke vil svare på, så er det noe jeg synes er viktig for å gi et godt råd. AtW Se der ja, det er en god start. Å spørre den andre om hva som er behovet! Og for deretter å respektere det da kanskje? Men du ville vel spurt om litt mer enn bare behovet? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 Jeg ber de fortelle meg litt om hva de skal bruke den til og hva som er viktig for de i en maskin. I min "trange boble" du sikter til hver gang du får spørsmål du ikke vil svare på, så er det noe jeg synes er viktig for å gi et godt råd. AtW Se der ja, det er en god start. Å spørre den andre om hva som er behovet! Og for deretter å respektere det da kanskje? Men du ville vel spurt om litt mer enn bare behovet? Om du mener hva de skal bruke det til, og hva som er viktig for de når de kjøper en maskin er det samme som "behovet", så ville jeg nok ikke spurt om så mye mer enn det i første omgang, selv om jeg nok hadde hatt noen mer konkrete oppfølgespørsmål. AtW Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 Budsjett? Personlige preferanser (Windows/Mac)? Skal maskinen inn i en eksisterende infrastruktur? Har du andre dingser som skal snakke med maskinen? +++ en hel del av du kaller oppfølgingsspørsmål. Alt for å få "kundens" ønsker dekket... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå