ritzz Skrevet 9. mars 2015 Del Skrevet 9. mars 2015 (endret) Hei! Eg tenkjer å kjøpe ein vanleg kvardags-PC til kjærasten min til bursdagen hans. Til no har jeg funne fire PCar eg meiner er aktuelle: http://www.netonnet.no/art/data/barbar-data/bruksomrade/hjemme-pc/lenovo-b50-30mca2vmx/214449.6042/ http://www.netonnet.no/art/data/barbar-data/bruksomrade/hjemme-pc/asus-f551mav-sx426b/214874.6042/ http://www.netonnet.no/art/data/barbar-data/bruksomrade/hjemme-pc/lenovo-b50-30mca26mx/211746.6042/ http://www.netonnet.no/art/data/barbar-data/skjermstorrelse/15-16-tommer/asus-x551mav-sx373b/210055.3003/ Problemet er at eg ikkje heilt ser kva som er forskjellen på disse fire. Han treng eigentleg berre ein vanleg PC til nettsurfing, men som eg vil skal "vare", altså ikkje bli treig etter 1 år. Set utruleg pris på svar! Endret 9. mars 2015 av ritzz Lenke til kommentar
mrdalesen Skrevet 9. mars 2015 Del Skrevet 9. mars 2015 Dette er da ikke en windows pc, men en chromebook... Denne funker som bare det til nettsurfing og har veeldig lang batteritid.. Den har også en full hd skjerm som er mye bedre å se på Er da viktig å få med seg at den ikke kan få alle programmene en vanlig pc kan få, men om den kun er for nettsurfing så skal ikked et være et problem http://www.lefdal.com/product/data/barbar-pc/ACNXMPRED008/acer-chromebook-13-3-barbar-pc-hvit?scid=PRICECOMP_PRISJAKTNO Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 9. mars 2015 Del Skrevet 9. mars 2015 Hvis du vil unngå varme,bråk og at den blir treg fort gå for en pc som har (eller sett inn selv) SSD, IKKE dedikert skjermkort og ikke HDD. Kan anbefale Toshiba Z30, men ser budsjettet her er litt lavt for slikt. En får ikke i pose og sekk, enten må en tenke budsjett eller gå for en god pc du kan ha en stund. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 9. mars 2015 Del Skrevet 9. mars 2015 Denne er et godt valg å har I3 prossesor som er grei nok til all hverdagslige ting, for 500kr mere får du denne med I5 Prossesor som er litt kraftigere. Jeg kjøpte I3 versjonen å er kjempe fornøyd med laptopen, jeg har slengt inn en SSD å oppgradert RAM til 8GB å den duger greit til enklere spill også. Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 9. mars 2015 Del Skrevet 9. mars 2015 (endret) Støtter TheKims sine forslag. Synes det er lite poeng med større skjerm enn 13" når oppløsningen uansett er så lav. Selv med i3 prosessoren er den en del raskere enn de Celeron-prosessorne. Hvis du vil ha noe som varer i den prisklassen synes jeg du skal kjøpe en brukt kvalitetsmaskin. Det fleste modellene som selges her var kvalitetsmaskiner, har dog ikke noe erfaring med butikken og hvor slitt maskinene derfra er. Hvis du velger en modell med i5/i7-2xxxM og gjerne en SSD får du en rask maskin som du sannsynligvis kan ha i mange år. Edit: Om du kan øke budsjettet til over det dobbelte så er denne et ganske godt kjøp. Den har god byggekvalitet, FullHD-skjerm, rask CPU, gode oppgraderingsmulighet, godt tastatur, 16GB-Cache-modul og etter min mening ikke så mye unyttig forhåndsinstallert dritt som gjør maskinen treig (du må dog fjerne antivirusen). Endret 9. mars 2015 av Kongeskipet Lenke til kommentar
ritzz Skrevet 9. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2015 (endret) Takkar for gode svar, men kjenner eg blir litt forvirra her, sidan eg ikkje har særleg peiling på data Kan heller oppsummere kva eg er ute etter: Ei bærbar datamaskin som - skal brukast til mest internettsurfing, musikk og kansje litt film - ikkje blir fort treig - helst er rundt 15'' (skal brukast mest heime, så er ikkje nødvendig med ein liten og "superlett" data) - helst ikkje overstig omlag 3000kr Kan også nemne at typen heller ikkje er nokon "dataekspert", så ein god, rask data som forblir slik er supert edit: ang. Kongeskipet sin post: dersom det ikkje er vits med større enn 13'' viss oppløysinga er låg, er ikkje 15'' noko must. Endret 9. mars 2015 av ritzz Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 9. mars 2015 Del Skrevet 9. mars 2015 Filmbruk er jo en av de få bruksområdene der ikke er så galt med større skjerm med samme lave oppløsning. Det vil selvfølgelig bare bli det samme bildet som forstørres og blir mer uskarpt. Det samme gjelder for en 50" tv i forhold til en 32" med samme FullHD-oppløsning. Du vil ikke få plass til fler programmer samtidig på skjermen eller flere linjer med tekst i nettsider, det vil bare bli forstørret opp. Noen er jo glad i stor skrift, men hvis man har normalt syn og skal flytte rundt en del på PCen synes jeg 12"-13" er passe skjermstørrelse for den oppløsningen. Normalt er 13"-ere dyerere enn 15"-ere om en skal ha samme ytelse. Men akkurat nå fant jeg ikke noe raskere enn den Lenovoen i samme prisklasse. Jeg synes fortsatt du skal vurdere å kjøpe en brukt bedriftsmaskin f.esk. fra Greentech. Jeg tipper de kommer med nokså rein Windows-installsjon uten masse unødvendige programmer. Lenke til kommentar
ritzz Skrevet 10. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2015 Trur ikkje eg vil kjøpe brukt datamaskin, då det skal vere ei gåve. Men eg har no søkt litt meir rundt, og endt opp med endå eit spm: denne dataen skal jo som sagt brukast til kvardags, og ikkje bli brukt til særleg tunge spel og sånt, burde ein då velje ein med 8 GB ram utan SSD, eller ein med 4 GB ram med SSD for å få ei rask datamaskin? Lat oss seie ein ikkje kan få begge deler. Lenke til kommentar
oddi Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 4GB ram med SSD vil være raskere til hans bruk. Lenke til kommentar
mrdalesen Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 Ssd vil gjøre at pc-en starter betydelig raskere, programmer starter raskere og installasjoner av programmer går på et blunk. Ram i store menger kreves bare av krevende spill eller om han driver med MASSE på en gang, av spill pg programmer osv Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå